WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   ASP hos Loopia (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35566)

pinnennet 2009-03-06 11:18

Skickade nyligen ett mail till Loopia och klagade på att min sida brukar försvinna cirka fem minuter varje dag och hotade med att byta hotell om de inte bättrade sig. Svaret jag fick var i korta drag det här:

"Använder du i dagsläget några asp-komponenter? Om du inte använder några windows-specifika komponenter på din hemsida skulle vi rekommendera en flytt till UNIX då detta är ett säkrare och stabilare system."

Jag har aldrig hört att IIS och Asp skulle vara så himla mycket mer instabilt än Unix!? Nu tänker jag genomföra bytet då jag ändå bara kör php, men jag blev lite fundersam på om det var något Loopia bara skyllde ifrån sig på eller om det faktiskt stämmer.

tartareandesire 2009-03-06 11:22

PHP är väl mer stabilt i en Unix-miljö så det var förmodligen endast det de syftade på i frågan.

jonny 2009-03-06 11:22

IIS och ASP ska inte vara något problem. Säkerhetsuppdateringar för windowsserver kan kräva omstart, men knappast dagligen.

Ett mycket underligt svar må jag tycka.

pinnennet 2009-03-06 11:26

Jo jag kan förstå att hela servern kanske är lite mer instabil än unix, men inte så att det blir att när man jobbar med sidan mycket så märker man fyra-fem gånger i veckan att sidan plötsligt blir otillgänglig. Kan tilläggas att det alltid står att någon webbserver krånglar på driftbloggen.se samtidigt som mitt problem dyker upp.

tartareandesire 2009-03-06 11:28

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 6 2009, 12:22
IIS och ASP ska inte vara något problem. Säkerhetsuppdateringar för windowsserver kan kräva omstart, men knappast dagligen.
Ett mycket underligt svar må jag tycka.

Är PHP lika stabilt på IIS numera?

Lindahl 2009-03-06 16:25

Har samma problem hos Loopia. Misstänker att det är ASP.Net på servrarna som ställer till det. Tyvärr erbjuder ju inte Loopia möjligheten att välja bort det...

studiox 2009-03-06 16:57

Citat:

Originally posted by Lindahl@Mar 6 2009, 17:25
Har samma problem hos Loopia. Misstänker att det är ASP.Net på servrarna som ställer till det. Tyvärr erbjuder ju inte Loopia möjligheten att välja bort det...


Jo, det är ju precis det dom gör - genom att byta till linux.

Det finns ju inga som helst anledningar att köra php på windows förutom om du behöver göra systemcalls till windows program eller annat jox.

PHP på windows är generellt inte speciellt struligt. Men IIS kan ju få timeout, har ju inte med PHP eller ASP o göra. Det kan ju vara så att windows servrarna har högre belastning, generellt än linux också, i fallet loopia. Finns ju rätt många inställningar för hur man jobbar med worker processerna i IIS också.

tartareandesire 2009-03-06 20:30

Jo, jag ser heller ingen anledning till att ligga på en Windowsserver om man ska köra php.

jonny 2009-03-07 00:11

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Mar 6 2009, 12:28

Är PHP lika stabilt på IIS numera?

Jag kan inte minnas att jag märkt av något problem med php under IIS.

Främsta anledningen till att köra Linux och Apache är väl om du ska använda färdiga script. Kodar du själv har du förhoppningsvis koll på hur det fungerar i båda miljöerna.

Mina egna php-baserade webbplatser körs under Linux och Apache främst för att jag inte ser någon anledning till att köra dem under IIS.

Xamda 2009-03-07 19:46

Citat:

Originally posted by pinnennet@Mar 6 2009, 12:18
Skickade nyligen ett mail till Loopia och klagade på att min sida brukar försvinna cirka fem minuter varje dag och hotade med att byta hotell om de inte bättrade sig. Svaret jag fick var i korta drag det här:
Använder du i dagsläget några asp-komponenter? Om du inte använder några windows-specifika komponenter på din hemsida skulle vi rekommendera en flytt till UNIX då detta är ett säkrare och stabilare system.
Jag har aldrig hört att IIS och Asp skulle vara så himla mycket mer instabilt än Unix? Nu tänker jag genomföra bytet då jag ändå bara kör php, men jag blev lite fundersam på om det var något Loopia bara skyllde ifrån sig på eller om det faktiskt stämmer.


Låter väldigt underligt. Vi har både Linux och Windows i vår miljö och de flesta som kör PHP kör det, tvärtemot vad man kanske kan tro efter att ha läst här, på Windowsmiljön. Det är precis lika stabilt som Linux. Minst.

Låter mer som om det kanske är kapacitetsbrist i deras Windowsmiljö.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson