Visa ett inlägg
Oläst 2004-02-02, 03:38 #4
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
har själv tidigare gett mig på att försöka värdera domännamn. fast då har det mer handlat om att domännamnet som sådant är attraktivt och "utan" hänsyn till antal besökare per dag. att värdera vad antalet besökare per dag är värda när det gäller ett begränsat område är ytterligare väldigt svårt.

speciellt i det här fallet då du säljer domänen och uppger 400besökare/dag i snitt men säljer inte innehållet som (stam-)besökarna är ute efter. det innebär att de 400besökare per dag som kommer dit idag för att hitta din sida inte längre kommer hitta den sidan om en ny ägare tar över. försvårar värderingen mycket.

fortsättningsvis... ska du hitta en köpare som kan tillgodogöra sig de 400 besökarna "måste" denne mer eller mindre vara inom samma genre och då är det stor chans att denne då redan har en etablerad sida för det.

skulle antagligen gå till så att den nya köparen omdirigerar besökarna till sin sedan tidigare befintliga sida/domän och på så sätt marknadsför sin egna sida. för att bedöma en värdering kan man då fundera på hur mycket pengar det kostar att marknadsföra sin sida så pass att det under en tid genereras 400 besökare per dag.

är det ett bra domännamn som folk förknippar med just den genren så genererar det kanske (type-ins) besökare även efter att alla "stammisar" fått reda på "domännamnsbytet". då är detta också en del som du bör ta in i värderingen för domännamnets värde.

vad jag menar är att du antagligen får försöka värdera antalet besökare som en del och domännamnet som en annan, där var och ett har ett värde för sig.

för att du ska kunna bilda dig en uppfattning om hur mycket domäner i allmänhet är värda så kan du t.ex. besöka domänauktioner och kika på domäner som språkligt (enkelhet) ser snarlika ut. tänk på att många domäner inte säljs överhuvudtaget just eftersom köparen saknas.

kanske inte sådant konkret svar som du var ute efter. men vad jag försökte få fram var tankesättet som jag personligen tycker är en rimlig 'approach' för att värdera domäner vid försäljning.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat