Visa ett inlägg
Oläst 2007-03-23, 10:55 #1
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Hej,

Brottas med en sajt som får dåliga svarstider vid hög belastning. För att hitta vilka sidor som tar tid att ladda har jag mätt (mha microtime()) i php när skriptet startar och när det är klart. Jag har då märkt kopplingen att det tar längre tid att skapa en sida i php ju större sidan är. Det är ju i sig inget konstigt, men jag trodde nog att mitt problem mer var relaterat till databasaccesser, dva att sidor med mycket accesser tog tid att skapa men det huvudsakliga problemet verkar vara relaterat till den skapade sidans storlek.

Har länge misstänkt att vi inte riktigt får den bandbredd (via webhotellets serverhall) som vi behöver. Svårt att fastställa då vi (förutom vår garantinivå) har tillgång till en delad pool.

Nu till min fråga:
Tar det längre tid för mig att köra echo() i mitt php-skript om jag har taskig bandbredd!? Kan inte tänka mig att det är så men jag är osäker på hur samarbetet sker mellan php-apache-browsern.

Är förklaringen annars "bara" att php/apache tar mer tid/resurser för att skapa en "stor" sida? Jag hade nog trott att resursåtgången för att göra echo på 10k skulle skilja sig marginellt mot att göra echo på 1k!?!

Kan tillägga att jag har testat cache:ad output utan att märka någon förbättring.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat