Visa ett inlägg
Oläst 2007-09-08, 15:45 #99
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Mats, hur slutade det?
Det har inte slutat än, kunden begärde uppskov av fakturan t.o.m. 26 aug men i nuläget är den fortfarande inte betald.

Kom hem inatt efter en resa och har idag spenderat större delen av förmiddagen med en ny kund.
Faktura 1234567890:
Fakturadatum är 2007-07-29. Fakturan betalades 2007-08-20, alltså med god marginal inom 30 dagar. Trots detta mottog jag igår ett krav från er. Dras in detta krav in med omedelbar verkan kommer jag att vidta rättsliga åtgärder mot er.


Hej X och tack för ditt mejl.
När Du beställer från oss och väljer betalningsalternativ "Faktura" så står det redan i första läget av betalningsalternativen "Villkor Faktura" att våra villkor vid fakturabetalning är 10 dagar.

Och i nästa steg där Du fyller i Ditt namn och adress står det klart och tydligt "I och med att Du skickar iväg Din beställning så godkänner Du samtidigt våra Leveransvillkor". Även där finns det en länk till våra
leveransvillkor.

Jag kommer inte att återkalla något krav och vill du stämma oss så varsågod. Kreditor Europe AB som handhar vår fakturering har godkänt hela vårt upplägg så fundera på vem av oss du skall stämma innan du lämnar in ansökan.

Jag ser inte att vi gjort något som helst fel i detta fall.

Detta var sista gången jag beställde varor hos er. Återkallas inte kravet med omedelbar verkan kommer jag att uppmana till köpbojkott hos er. Budskapet kommer att spridas vidare på ett flertal bloggar och forum runtom i Sverige.

Hej igen.
Låt oss klargöra en sak först, vi har inte gjort något fel som har betalningsvillkor 10 dagar på våra fakturor.
På Konsumentverket står att läsa bl.a. följande:
Enligt huvudregeln gäller att om du inte tidigare har avtalat om när fakturan ska betalas så är du skyldig att betala när säljaren begär det. Det är alltså inte fel av företaget att ha betalningsvillkor 10 dagar.

I lagtexten kan följande läsas om påminnelseavgift:
För denna påminnelse kan borgenären ta ut en avgift, påminnelseavgift, som ska täcka borgenärens administrativa kostnader för påminnelsen. För att borgenären ska ha rätt att ta ut påminnelseavgift måste detta ha avtalats senast vid skuldens uppkomst. Utdrag från Lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m.

Om jag har förstått dig rätt så vill du alltså inte betala påminnelseavgiften om 50kr som Kreditor Europe AB har tagit ut för att du inte betalt din faktura i tid. Kreditor Europe AB har i samband med att du beställde från oss tagit över hela skulden från oss och det är nu dom som kräver dig på påminnelseavgiften, inte vi.

Jag kan självklart förstå att du av olika anledningar inte haft möjlighet att betala din faktura i tid och den normala hanteringen hade i det läget varit att du mejlat oss så hade vi utan knussel förlängt din kredittid till 30 dagar. Men att bara göra som du gjorde sätta ett eget förfallodatum utan att meddela oss är fel och för det så är du skyldig att betala Kreditor påminnelseavgiften.

Att du skulle sprida lögner om oss på bloggar och forum visar bara att du inte förstått att det är Kreditor Europe AB som har ett krav på dig och det har dom för att du inte betalt din faktura i tid.

Så tänk dig för en extra gång innan du drar igån någon form av bojkottnings-kampanj, att skriva en massa osanningar om företag på Internet är olagligt och jag skulle inte dra mig en sekund från att anmäla dig om du skulle skriva något som inte stämmer om oss, däremot är jag inte rädd för att ta strid för om mitt varumärke och företag skulle smutskastas på felaktiga grunder.

Jag har även satt en kopia på detta mejl till Kreditors kundtjänst eftersom dom i högsta grad är involverade i ärendet.

...fortsättning följer
// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat