Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-11, 22:00 #26
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Originally posted by -Spindel@Aug 11 2008, 18:35

SEO-företag är onödiga för att webbyråer finns. En webbsida skall vara optimerad redan från början, på samma sätt som att den skall följa WC3-standard och vara tillgänglig för de med synfel eller andra bekymmer. Visst, alla webbyråer optimerar inte för tillgänglighet, men då får man se till att anlita rätt webbyrå.
Jag är som sagt inte negativ till att man anlitar någon för SEO. Men det bör vara en webbyrå och det bör vara för att optimera för tillgänglighet för de utan javascript, sökrobotar och de med synfel.


Webbyrån har möjligen ett ansvar för att sidan blir sökmotorvänlig. Men det är inte webbyråns roll att ansvara för webbsidans placeringar i sökmotorerna. Det är där seo-konsulten kommer in i bilden.
Seo är så mycket mer än bara onpage-optimering. Vanlig seo handlar till större delen om att skaffa inlänkar med rätt ankartext. Riktigt bra seo handlar om att skapa naturlig länktillväxt med hjälp av länkbeten. Jag skulle säga att en vanlig reklambyrå indirekt har en större inverkan på en webbsidas ranking än vad webbyråns kod har. Publicitet ger nämligen naturliga inlänkar.
Jag kanske kan sträcka mig till att seo-bolag inte behövs eftersom det finns PR- och reklambyråer. Men så länge som dessa inte arbetar med seo så krävs det seo-bolag. Att lägga ansvaret för en webbsidas ranking på webbyrån tycker jag däremot blir helt galet. Det blir som om jag skulle lägga över ansvaret för företagets lönsamhet på min bokföringskonsult...


Citat:
Ursprungligen postat av agaton
Ang. webbyråer-vs-seobolag-debatten så måste jag säga såhär:
- Webbyråerna är de som är SÄMST på SEO i Sverige. Och jag skojar inte. Det är flash, det är fem mil långa url:er och det är texter i bilder.
- SEOföretag är i grunden en bra idé men inte som core business. Att vara SEO-konsult är helt ok, men SEO är inget man kör på löpande band. Inte längre. Förut gick det, när det var 10 kataloglänkar och lite titlar som skulle ändras. Nu håller inte det särskilt länge och därför har många SEO-företag börjat få fundera om.
Och btw, visst kan många här på WN göra det själva bara de läser på lite. Men andra företag lär behöva hjälp...
Jag håller i princip med er båda. Det behövs företag som erbjuder en väl fungerande sida (för sökmotorer och de med handikapp) och sedan marknadsföring av densamma. Däremot kvarstår jag med min åsikt att SEO-företag behövs inte. Däremot behövs kompetensen hos webb-, reklam-, PR-byråerna.

Jag tror helt enkelt inte att SEO-företagen har den riktigt kunskapen av att koppla ihop de olika delarna. De har riktat in sig för mycket på att manipulera resultaten SERP:en med hjälp av tveksamma länkmetoder.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat