Visa ett inlägg
Oläst 2007-01-16, 10:45 #7
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
Citat:
Ursprungligen postat av BPLP
Citat:
Ursprungligen postat av pitbull
Bra idé, helt klart.
En tanke: Om du PUL-säkrar webbplatsen. (Se pul.nu) Kan det då vara möjligt att även lista privatpersoner som bevisligen (Med underlag i form av krav o.s.v.) ej betalar sina fakturor ?
Jag tror nämligen att en tjänst som även berör privatpersoner skulle vara det mest optimala eftersom de flesta obetalda "småskulder" kommer just från privatpersoner på nätet.

/S
Att hänga ut privatpersoner på en webbsida så kan det leda till att personen blir djupt kränkt samt att det också finns människor som kommer att utnyttja den webbplatsen till att kunna förtala den personen.

Blir jag t ex uthängd på en sådan webbplats så kommer jag garanterat att göra allt för att ställa webbsidans ansvariga inför domstol.

Jag uppfattade ditt inlägg som du vill att både företag och privatpersoner ska bli uthängda på en webbplats på grund av obetalda fakturor.
Yep, helt korrekt.

Ingen oskyldig som blir "uthängd". Det är som jag förstår en varningslista, ej någon myndighetsutövning som är aktuell. Om allt underlag finns som styrker en dålig betalningsmoral så är det ingen större risk för förtal.

De företag som har satt "fakturablåsningar" i system kommer man tyvärr och oftast inte åt eftersom de kör ett bolag så länge det går. Sedan blir det nya bolag/bulvaner/styrelser. Däremot när personerna bakom eller ingående i dessa bolag kommer fram i ljuset börjar det bli riktigt intressant. (Se Insider på tv3 t.ex.)

Jag förstår hur du tänker, men kan samtidigt inte förstå hur en varningslista kan vara kränkande. Det är upp till säljaren och kunden om man träffar en överenskommelse eller ej.

Man kan inte stämma någon för förmedling av korrekt information. I så fall skulle Kronofogdemyndigheten bli stämd av alla som förekommer där med betalningsanmärkningar. Principen är densamma oavsett vem som förmedlar informationen.

Anyway... Det var bara mina personliga tankar om det hela. Ingenting som står skrivet i marmor precis.

/S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat