Visa ett inlägg
Oläst 2009-07-08, 12:47 #13
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos
gOS?
Det är Good OS och är en lättvikts linux dist som är fokuserad på moln tjänster istället för klient applikationer och då mest Google (kalender, kontakter, mail...)
Ska bli intressant att se vad det här blir, läste någon stans att de sagt att precis som de gjorde med Chrome så ska de tänka om helt hur ett OS ska vara och skriva allting från grunden så att man slipper virus m.m.
Så är det nog, jag hade den inte tillgänglig så jag kan kolla. Jag har inte läst vad som står på angiven länk, men menar/tror du verkligen att man bygger ett OS från grunden? Vad är vitsen med det, det känns som att uppfinna hjulet på nytt. Jag gissar ändå på ytterligare en variant av Linux, med i princip samma brister som redan finns (brist på applikationer som kunder vill köra, folk är inte speciellt villiga att lära om) där man kan göra skillnad isf. är väl att man blir den drivande enhetliga kraft Linux behöver (Linuxförespråkare snackar ofta om att den ena eller andra dist. knäcker senaste Windows på den ena eller andra punkten, men problemet som jag ser det är just mångfalden, det finns för många distributioner, alla olika, vilket självklart avskräcker användare som bara vill sätta sig ner och använda sin dator.
Det har disskuterats väldigt mycket om det här på Twitter och läste nyss att det skulle bygga på Linux Kerneln men med en helt ny fönsterhanterare. Känns som ett steg åt fel håll för Linux tycker jag, det som jag anser vara det största problemet för Linux är just att det finns för många fönsterhanterare. Val och frihet hit och dit men jag tror aldrig att Linux kan bli riktigt stort med flera olika fönsterhanterare (och distar), speciellt inte när de använder olika APIer för applikationers utseende och har olika sätt att installera program o.s.v. Precis som du sa.

Skall bli intressant att se vad det här blir för något!
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat