Visa ett inlägg
Oläst 2006-07-08, 10:18 #5
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Det var snabba och kvalitativa svar. Är helt inne på ditt resonemang ConnyWest.
Jag räknade med att 10% skulle vara intresserade av betalmedlemsskap. Kommer behålla gratismedlemsskapet, men utveckla funktionalitet så att betalmedlemsskapet blir värt extra mycket.

Tolkade din text som om det vore jag som utvecklat communityn. Så är det inte. Jag sitter i den positionen att andra utvecklat som ett hobbyprojekt och inte har tid/kraft/kunskap att ta projektet vidare, och där kommer jag in.

I det här fallet är det en community som har en tydlig nisch och som inte har några intäkter idag. Värdet idag ligger väl i varumärket, men det är just det hur mycket ett varumärke är värt när det är en gratistjänst.

Jag kan gå in och affärsutveckla projektet, och i slutändan (när det finns intäkter till siten) då betala en övertagandesumma baserat p´å vad siten var värd när jag gick in i projektet. Det finns en väldigt tydlig symbios här. Siten är värd en fiktiv summa av 1 idag. Om jag gör det som vi planerar så kommer suten vara värd mångdubbelt av 1 inom en tidsperiod.

Men det man kan diskutera är just värdet av 1 idag, för det behöver bestämmas för att man sedan skall kunna betala det när värdet av 1 ökat och det finns intäkter.

Det finns inga annonser idag, en värderingstanke jag hade var att börja med annonser och sedan mäta annonsförsäljningen om 6 månader., Detta är ju en form av värde (fast iofs även ett värde på hur bra annonsförsäljarna arbetar )

Min tanke var att sätta upp ett AB där de som utvecklat siten får delägarskap (säg 20%) samt att vi bestämmer en summa som siten var värd. Denna summa betalas sedan av med ett minimibelopp tills dess att "skulden" är reglerad. Väljer man att betala av "skulden" på en gång går även det att göra, de har de bara kvar ett delägarskap i bolaget.

Eller finns det någon bättre modell? Det är inte aktuellt att köpa loss siten direkt, fast det vore det enklaste
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat