Visa ett inlägg
Oläst 2006-07-10, 11:43 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Bra uträkning. Det är svårt att tjäna pengar som egenföretagare i Sverige. Tyvärr.

Men jag undrar vad en webbdesigner har för fasta kostnader på 150.000kr? Det låter i mina öron otroligt högt för en egenföretagare som förmodligen jobbar hemma.
Marknadsföringskostnader på 20-40 % låter också högt tycker jag. Som webbdesigner får du ofta nya jobb genom gamla jobb - dvs genom rekommendationer.
Gör man en enkel kreditupplysning (kostar ca 3kr) på kunden innan man tackar ja till ett jobb så kan du även få ner kreditförlusterna till ca 2 %.
Och som vco-systems skrev - Varför måste ett företag gå med vinst?

Så även om det är helt korrekta uträkningar du gör, så är företaget i ditt exempel illa skött med på tok för höga omkostnader.

Ang värdet på ett gratis community så beror det som sagt på vad man kan tänkas tjäna på det i framtiden. Har man inga egna idéer på intäkter så kan man ha tur och hitta en köpare med lite bättre fantasi (eller orealistiska planer). Men försök komma på hur man skulle kunna tjäna pengar på det, då kommer det gå lättare att sälja för en bra peng. Det tar trots allt ganska mycket tid att utveckla en sådan tjänst. Så surfa runt på andra communities i några timmar och titta på hur de tar betalt. Att tvinga alla att betala en medlemsavgift tror jag inte funkar (då lämnar folk istället). Men du kan säkert ta ut en avgift för ett "guld-konto" eller liknande.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat