Visa ett inlägg
Oläst 2008-01-02, 13:43 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av studiox
Citat:
Originally posted by -PRQ@Jan 1 2008, 22:59
Citat:
Originally posted by -studiox@Dec 31 2007, 01:31
Nej det går inte (Webbhotell är inte byggda så); däremot kan du såklart ha en egen server och då betala extra för flera Ip adresser.


Öh, va? Det går alldeles utmärkt att ha t.ex. Apache lyssnandes på flera olika adresser.

Absolut Men nu menade jag inte Apache såklart. Jag menar funktionen inte är så efterfrågad att man när man bygger ett admin (kontrollpanel) att man tar hänsyn till detta. Sen måste du ju lägga till flera IPs på maskinen (Sub:interface) vilket går bra i linux men mindre bra i windows (Du kan max 4 tror jag).

Alla vettiga kontrollpanelet erbjuder stöd för att kunna lägga till flera IP utan problem, om du nu kodat ett eget så är väl du som kodat det som inte varit så smart.

Då du måste ge kunden eget IP för att dom ska kunna köra eget SSL cert.

Och du kan ha mycket mer än 4 st även i Windows.

Citat:
Originally posted by -studiox@Jan 2 2008, 14:12
Citat:
Originally posted by -patrikweb@Dec 31 2007, 03:06
Citat:
Originally posted by -studiox@Dec 31 2007, 01:31
Nej det går inte (Webbhotell är inte byggda så); däremot kan du såklart ha en egen server och då betala extra för flera Ip adresser.
Betala extra? Då har du en leverantör som blåser dig skulle jag nog säga. Möjligtvis en viss administrativ engångskostnad då men,
Citat:
Originally posted by -patrikweb@Dec 31 2007, 03:06
Citat:
Originally posted by -studiox@Dec 31 2007, 01:31
Nej det går inte (Webbhotell är inte byggda så); däremot kan du såklart ha en egen server och då betala extra för flera Ip adresser.
Betala extra? Då har du en leverantör som blåser dig skulle jag nog säga. Möjligtvis en viss administrativ engångskostnad då men,
Jag du får säga precis vad du vill Kan du lista ett par webbhotell som erbjuder extra Ip adresser UTAN extra kostnad? - Sen behöver vi inte ha en diskussion om vad RIPE tycker om det här
Extra IP på webbhotell så tar du inte betalt för IP utan för den service att "drifta" och uppsättning av det.


Citat:
Ursprungligen postat av Sludent
Mig veterliggen finns det ingen begränsning på IIS (Windows) heller, finns det något så är den högre än 4 st i alla fall.
Enligt RIPE är det ju inte tillåtet att ta betalt för IP-adresser, dock går det ju ta en administrativ kostnad för det, antingen via en månadskostnad eller en engångskostnad, det är ju helt valfritt för leverantören att välja.
Du får inte ta betalt för IP nej, så ta betalat för IP för colocation/dedikerade server tjänster är mycket fel.

Du får ta ut en administrativ avgift, dock som engångskostnad inte som månadsavgift. Sedan får du inte ta betalt per IP, ska kunden ha 10 st samtidigt så får du inte debitera x * 10.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat