Visa ett inlägg
Oläst 2006-04-21, 14:08 #12
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Originally posted by robertsson@Apr 20 2006, 13:15
Det var ett evigt tjat på TD om ersättningar. När ska folk fatta att det är annonsörerna och inte TD som sätter ersättning. Och med tanke på hur mycket det fuskas har jag full förståelse för att annonsörerna inte vill betala per klick utan per resultat. Dom som tjatar är sånna som inte kan prestera nått/ få kunderna att köpa nått utan måste förlita sig på välgörenhet typ PPC från förerag som skiter att dom betalar utan att få resultat.

Allt handlar om RÄTT reklam på RÄTT sajt på RÄTT ställe. Det räcker inte slänga upp lite banners och tro man får en lön för det.
Håller med dig, problemet många gånger ligger också i att TD (som hos mig) har fått tillgång till att justera reklampooler själva direkt. Dvs, jag låter poolen snurra och de ändrar materialet i denna, men där bör också ett ansvar ligga hos TD att se till att rätt reklam hamnar på rätt sajt vilket syftar till rätt målgrupp.

De har iof börjat hitta rätt hos mig, men ibland förvånas jag över att se vissa banners ligga och snurra. Där handlar det i så fall mest om varumärkesplacering som i dessa fall bör ge sajtägaren en slant för detta.

Det handlar inte alltid om att det måste ske en prestation, dvs ett avslut, för att en annons ska ha gett genomslag. Det kan räcka med att synas i rätt mängd på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Det som förvånar mig är att AdSense de facto ger bättre ersättning/besökare än vad TD gör med tanke på att det är (i mitt fall) samma mängd exponering som TD:s annonser. I detta fallet, ligger felet hos mig eller hos TD? Jag tror mer på det sistnämnda eftersom AdSense har annonsering som justeras utefter sajtinnehåll och/eller (nu blir det spekulation) hur användarens mönster ser ut över en mängd sajter.

Mitt antagande är att TD förhandlar upp duktiga ersättningar från annonsörer som inte kommer deras enorma mängd exponeringsplatser till del. Dvs, de nyttjar det faktum att sajtägare upplåter utrymme på sina sajter till att betala minimalt för detta och justera upp sina egna vinstmarginaler på insåld rotation.

Vinst i detta spel gör TD och reklamköparen, förlusten ligger hos den stora massan som TD representerar.

Istället bör TD rensa ut alla skräpsajter och lägga ribban högre för ett deltagande i nätverket för att därigenom kunna ge (förhoppningsvis mer kvalitativa) sajter en rimligare ersättning för sin upplåtelse av ett utrymme. Det innebär självklart en nedjustering av mängden sajter, men samtidigt en uppjustering av det förväntade resultatet av en annonskampanj vilket torde ge möjlighet till förhandling av högre priser vilket ger deltagande parter mer i fickan i slutändan.
digiArt är inte uppkopplad