Ämne: Spam i forum
Visa ett inlägg
Oläst 2008-05-27, 18:51 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det är inte alltid robotar, men till stor del. De här robotarna/scripten kan vara riktigt avancerade. T ex så finns det spammare som knäcker captchor genom att låta inte ont anande surfare lösa dem. Det går till ungefär såhär;
Spamboten hittar en captcha på ett forum och skickar den vidare till en annan webbsida som ägs av spammaren. Där visas samma captcha för en glad surfare som löser den i tron om att han ska få titta på gratis porr eller något annat roligt. Surfaren har ingen aning om att han samtidigt hjälper en spambot att spamma ett forum. Spamboten får alltså svaret till captchan från en människa.

Oavsett om det är en robot eller en lågavlönad kines som försöker spamma ditt forum så hjälper det med en helt vanlig fråga på svenska. Ett tips är alltså att gå ifrån captchor och att ställa vanliga simpla frågor istället.

Själv hade jag även större problem med spam när jag körde phpbb än när jag uppgraderade till vbulletin. Varför vet jag inte riktigt. Skulle gissa på att det finns fler spambotar som är anpassade för phpbb än för vbulletin.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat