Visa ett inlägg
Oläst 2007-02-26, 19:09 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det finns flera argument för att välja postförskott. Alla är inte bra argument, men folk är inte alltid rationella.

1. Man kan välja att betala när man har pengar.
2. Man vill inte lämna ut information såsom kortnummer eller personnummer som man måste göra när man handlar med kort eller mot faktura.
3. Man vet vart man går för att lösa ut paket mot postförskott, men man blir osäker på hur leverans kommer att ske vid annan betalningsmetod.
4. Man är osäker på om man verkligen vill ha varan och anser att man kan strunta i att lösa ut den om man ångrar sig.
5. Det känns inte bra att betala i förskott som man gör vid en kreditkortsbetalning. Det känns krångligt att betala mot faktura och man riskerar att glömma bort den.
6. Man är insatt i tekniken bakom en webbutik och vet därför att man normalt blandar in en tredje part om man väljer att betala mot faktura (factoringbolaget) eller kreditkort (inlösande bank samt leverantören av kortlösningen). Ju fler parter desto större risk att något går fel med beställningen.
7. Man handlar ofta på nätet och vet därför att det alltid finns ett kolli-id till PF. Beställer man mot faktura eller kreditkort så kan leveransen ske som skrymmande brev och då blir det svårt att spåra när det kommer bort.
8. Man följer vanans makt och betalar mot PF därför att det var så man gjorde när man för några år sedan handlade via postorder.
9. Man vill inte betala för sig och vet att det går lätt att stjäla ett PF vid utlämningsstället. Ica är inte så noga med betalning, utan utgår ifrån att man själv går till kassan efter det att man fått paketet.
10. Man missar informationen och begriper inte att fraktkostnaden blir lägre om man väljer ett annat betalsätt än PF.
11. osv, osv osv.

Vissa av de här argumenten är som sagt ganska tvivelaktiga. Personligen beställer jag gärna mot PF privat och betalar 50 kr extra på grund av punkterna 5, 6, och 7. När jag beställer något för företagets räkning så väljer jag faktura, eftersom jag då är säker på att få en verifikation till bokföringen.

Jag erbjuder PF i min shop och skulle aldrig välja bort det som betalningsmetod. Folk förväntar sig det betalningsalternativet när de kommer till kassan.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat