Visa ett inlägg
Oläst 2007-02-06, 01:30 #21
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det verkar i alla fall som att det händer saker hos Posten nu. Det här kanske är en gammal "nyhet", men jag såg idag att man numera även kan få sms-avisering för brevpostförskott. Brev ska tydligen vara rena förlustaffären för Posten, så kanske är de här nya tjänsterna ett sätt att försöka nå lönsamhet på området.

Angående priset för varubrev så kommer det förmodligen inte bli billigt. Ett kolli-id är bara av intresse om brevet är skrymmande. Det innebär att mottagaren kommer att lösa ut brevet på ett av postens utlämningsställen. Proceduren blir alltså exakt densamma som för brevpostförskotten, med den lilla skillnaden att Ica och andra samarbetspartners slipper hantera eventuella kontanter. Frågan är alltså vad kontanthanteringen kan beräknas kosta Posten. Min gissning är ca 1 kr per försändelse. Om tilläggstjänsten postförskott kostar 50 kr inkl moms kan ett varubrev alltså beräknas kosta 49 kr inkl moms. Nu blir ju det helt orimligt, eftersom det är vad ett rek kostar. Men 30-40 kr inkl moms kommer det säkert att gå loss på.
Jag hoppas ändå att jag har fel. Det skulle vara kalas om det bara var några kronors påslag på skrymmandeavgiften för ett varubrev
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat