Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-17, 13:06 #4
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Mja, vad skall man tycka? Jag tycker det finns positiva saker (det minskar serbisk extremism) och det finns nackdelar (det ökar risken för ännu mer separatism, understödd av framgångarna i Kosovo). Jag har svårt att sätta mig in i detta fullt ut, men det gynnar sannolikt inte stabiliteten i regionen att man gång efter annan gör avsteg från de principer som man alltid annars hävdar, d.v.s. att man inte skall lägga sig i ett annat lands inre angelägenheter.

Det som tidigare var Jugoslavien har, mycket till följd av den serbiska ledningens oförmåga att vara flexibel, slitits i stycken, men det har kostat oerhört mycket lidande.

Jag tror tyvärr att vi kanske inte sett slutet på eländet i regionen. Genom att inte, förutom små smulor, erbjuda serberna något i gengäld riskerar man att ännu mer underblåsa isoleringen av den serbiska nationen, vilket kan slå tillbaka mot grannländerna.

Jag tror inte Kosovo tjänar på denna separation just nu. Jag tror dock att det långsiktigt, om skött på rätt sätt, kan gagna en positiv utveckling i regionen, men bara om man inte ytterligare isolerar Serbien.

För omvärlden innebär det ingenting. Ytterligare toppdomän...? Ja, kanske, men det lär väl dröja...

Sioustis - du skriver Kosova, jag gissar att du har rötter, eller knytning till Kosovo, hur ser du på det själv? Gynnar det Kosovo, förutom självkänslan (vilket givetvis långsiktigt kan vara mycket bra)?
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat