Visa ett inlägg
Oläst 2009-07-08, 23:19 #16
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Citat:
Ursprungligen postat av Filip
Citat:
Ursprungligen postat av Blabarsappa
Drar de pengar från mitt konto VARJE DAG, eller har jag tolkat det helt fel? Isåfall blir det riiiktigt jobbigt.

Vi kör annonsering på Facebook för Busring.se
De drar pengar i princip varje dag från kreditkortet.

Till er som säger att Facebook ads är kasst: Vad jämför ni med då?
Jag jämförde, kanske naivt, med sökordsannonsering på alla större sökmotorerna, och givetvis organisk trafik. Jag drog felaktigt parallellen att ålders- och könsinriktning skulle någorlunda väga upp för just den "smalhet" som sökordsannonsering erbjuder. Har åratal med just sökordsannonsering bakom mig och hanterar rätt stora budgetar, och trots idoga försök med olika creatives på väldigt relevanta områden var konverteringen en liten bråkdel av det jag har på sökmotorerna. Det ska kanske nämnas att jag testat upp tiotals tusen kronor på Facebook.

Som exempel kan nämnas att man riktar en särdeles påflugen ("Ansök om X här..."-typen) Facebook-annons för snabblån till 18-åriga män, en bolånejämförelse för folk i 40-års åldern, eller varför inte en outlet-kampanj på handväskor till 25-åriga kvinnor. Tittar man på statistik från webshoppar som har ålders- och könsinformation så det här traditionellt sett säkra val, men ack vad det slår slint på Facebook. Bounce-rate, click-through till annat än landningsidan och som nämnt avsluten är kort och gott riktigt usla. Det är nästan som att nio av tio personer klickar på annonsen av misstag.

Det ska nämnas att det finns garanterat kampanjer som fungerar bra på Facebook och liknande communities, men det är banne mig inte lätt att köra vanliga högprofilämnen som normalt ger bra pengar (lån, linser, bläckpatroner, etc).

Filip, har sett era annonser för busring.se rätt ofta - hur har konvertering sett ut där kontra organisk trafik och sponsrade länkar? Vore väldigt intressant att höra hur... vad ska man säga... udda sajter, konverterar!
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat