Visa ett inlägg
Oläst 2012-11-23, 20:50 #5
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Absolut, jag håller ögonen öppna.

Inte för att ta död på allt hopp men jag tror tyvärr inte att du kommer hitta det du letar efter. Precis som du har jag själv haft planer på att bygga system för att kunna filtrera fram bolag som matchar vissa utvalda kriterier men det verkar vara omöjligt att få tag på vare sig historisk eller aktuell information utan att lägga ned hundratals timmar.

Prognostiserad data har jag inte sett bättre sammanställt än på 4-traders. Gänget bakom börsdata gjorde ett fantastiskt jobb med historisk och aktuell info men sajten blev snabbt utdaterad precis som andra sajter (Avanza, Nordnet, PrivataAffärer etc) som sammanställer information om bolagen. Det är förmodligen helt enkelt för mycket manuellt pill med att hålla all info uppdaterad. Någon central enhet som publicerar informationen i samband med rapporterna verkar det inte finnas och att skriva kod som parsar rapporterna är hopplöst, dels eftersom alla rapporter inte kan parsas med kod rakt upp och ned (fotnoter är t.ex. ofta viktiga) och dels skiljer sig formaten åt. Jag vettetusan hur nya börsdata funkar bakom kulisserna men jag antar att de matar in all info manuellt precis som de gjorde i gamla versionen. Följaktligen lär man inte kunna lita på deras info även om de har incitament att sköta fortlöpande uppdateringarna bättre den här gången.

Dina krav ser ganska snälla ut men jag är trots det skeptisk till att du hittar något API eller liknande utan att behöva betala för dig. Inom branschen är SIX (six.se) en vanlig informationsleverantör men det är dyrt som fan att nyttja deras tjänster som jag förstår det (sett ur en privatpersons perspektiv). Vet inte ens om de kan tillhandahålla den information du letar efter. När jag använde deras API var det för att dra nytta av streamade aktiekurser och råvarupriser för att göra derivatberäkningar. Detta gjorde de riktigt bra även om API:t kändes gammalt.

Om du trots allt hittar nånting som jag kan ha missat in min research - jag missade ju Nordnets API - får du gärna skriva här eller skicka ett PM.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat