Ämne: Bra nisch?
Visa ett inlägg
Oläst 2011-01-10, 02:53 #3
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag kan inte påstå att jag är expert på hur många sökningar ett sökord ska ha för att vara värt att optimera mot. Men konkurrensen är såklart en viktig faktor att väga in. Större sökvolym innebär ofta per automatik en högre konkurrens, såvida man inte lyckats hitta ett sökord som är helt oexploaterat.

När jag startade upp många av mina sajter som vuxit sig "stora" så tänkte jag inte ens på sökvolym. Istället gjorde jag sajter som sådant som intresserade mig och som jag hade kunskap om sedan tidigare. Det är först på senare tid som jag kollat sökvolym på olika sökord och fraser till dessa sajter. Då för att se vilka jag ska rikta min kraft mot för att växa ännu mer.

Personligen tycker jag det är värt att optimera för sökord som har över 2000 sökningar per månad, men det beror såklart på nisch. Tar man bra positioner på 10 sökord á 2000 så har man 20000 potentiella besökare per månad (eller 666 per dag).

Med så lite konkurrens som "wikipediasida som etta och något halvbra som tvåa" så skulle jag lätt kunna optimera för sökord på runt 500 sökningar. Räcker det alltså att skapa en relevant sida för sökordet samt att skaffa 4-5 skapliga inlänkar så är det bara någon timmas jobb. Jag skulle däremot inte bygga en helt ny sajt för detta sökord.

F.ö. tycker jag denna tråd passar bättre under sökmotorpositionering. Vi får se om moderatorerna tycker som jag

Senast redigerad av kw_wasabi den 2011-01-10 klockan 02:56
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat