Visa ett inlägg
Oläst 2007-02-27, 18:09 #8
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Alltså att ladda om alla sidor frames vs att ladda om hel sida (om man inte har frames) är ju i princip samma sak, men det är ju också ungefär bara då man laddar om alla frames. Att folk bara loggar in och direkt ut igen lär inte vara speciellt vanligt. Jag förstår vad du säger, men jag tror det är max 5% av sidladdningarna som består av sånt, samt att jag inte vågar påstå att detta är någon nämnvärd trafikökning jämfört med om det inte vore frames, men jag förstår din poäng.

Alltså skillnaden är stor - jag använder ajax till en hel del saker redan idag. Alltså trafikmängden halveras nästan och antalet databasfrågor etc faller också stort i antal.

Det är ingen tvivel om att man just nu TYDLIGT märker att alla ajaxladdade sidor är extremt mycket snabbare att ladda än de övriga.

Jag är extremt splittrad alltså. Jag räknar med att vi ska öppna inom ett kvartal och jag är väldigt svårt att bestämma mig för vad jag föredrar.

Egentligen tycker jag bättre om frames än ajax, främst för att frames faktiskt har ett sånt syfte. Ajax rent funktionellt gör ju samma sak, men det känns lite som ett missbruk.

Jag leker samtidigt med tanken att inte använda någon av metoderna och att jag helt enkelt får leva med lite längre laddningstider, lite mer trafik och lite högre serverbelastning - men är det värt det?

Det är väl bara hamsterpaj av alla respeterade svenska communityn (tror jag) som inte använder någon av dessa metoder - men å andra sidan så har de "bara" 275 000 medlemmar och det skulle inte förvåna mig om stora delar av deras system blir väldigt svårdrivet när de når 800.000 medlemmar. Vad vet jag. Hamsterpajkillen finns ju här på WN och kanske vill berätta lite hur det känns.

Själv är jag iaf helt säker på att frames kan nästan halvera server/trafik-kostnaderna för alla communityn som laddar om hela innehållet vid varje klick samtidigt som användarna får en snabbare tjänst.

Spännande fråga det här iaf, men jag börjar bli riktigt trött på att inte känna att någon lösning är självklar. Det suger faktiskt.

Det drygaste med frames imho är att adressfältet är statiskt - det kommer vara extremt drygt främst på forumet, för jag vill att man hela tiden ska ha adressen till aktuell tråd tillgänglig, bland annat för att skicka länkar till kompisar etc...

Har någon ett bra tips på lösning där?

En annan grej, hur är det med frames och långsiktighet? Jag har hört rykten om att frames kanske inte kommer vara med i framtida webbstandarder. Eller var det bara iframe eller var ryktena felaktiga?


Stort tack för era åsikter, jag måste få någon säkerhet här. Jag känner att hur jag än gör så blir det ganska dåligt =/
Alla lösningarna har klara nackdelar.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat