Visa ett inlägg
Oläst 2005-11-14, 17:09 #12
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Citat:
Originally posted by Fulton@Nov 14 2005, 14:26

Knappast, och det av flera anledningar.
- delad cookie för alla sajter som använder det är inte speciellt önskvärt eller bra ur integritetsaspekten
- loggtuggare som bearbetar i batch som standard vore ett steg tillbaks i utvecklingen
- ingen kontroll över datat då det ju är gratis
Däremot som du säger kommer många små aktörer att dö ut.
Integritet är väl inte något som webbanalys/statistik-företag generellt sett brukar tycka om att diskutera. Om jag ska vara ärlig ser jag inte hur den här tjänsten är värre än exempelvis Adsense?

Huruvida det sker analys i efterhand eller inte tycker jag inte är speciellt viktigt, majoriteten alla sajter (min gissning) använder idag verktyg som går igenom loggar och inte några verktyg som jobbar i realtid.

Jag tror tveklöst det sista argumentet är det av betydelse för större företag, men det är ändå inte så starkt som om det hade varit en ny aktör. Google har en enorm trovärdighet (varesig man gillar det eller inte) och kontrollen över data kan man ju endast få om man hostar statistikprogrammet själv. Till råga på det är Google ett välmående företag som generar vinst och med mer pengar på banken än de flesta vilket tyder på att de har möjligheterna att fullfölja åtagandena i och med en sån här tjänst.

Personligen är jag bara glad att jag aldrig lanserade min egen lilla statistiktjänst.
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat