Visa ett inlägg
Oläst 2007-03-07, 15:08 #2
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Har fått uppfattningen av att branschen är ganska självsanerad. En period mellan 2003 -> 2005 duggade missnöjestrådarna tätt här på WN. Det var precis efter den eran mellan 1998 -> 2003 när SEO-konsluterna kunde göra underverk på kort tid med kundernas befintliga siter. Sedan ändrade Google sina algoritmer och inget var längre sig likt. Vissa SEO-konsluters enda kunskap var att addera en optimerad titel samt en <H1> tagg i html-koden, dessa ramlade av tåget ganska fort efter ovanstående. De seriösa som försökte göra ett bra jobb fick paketera om sina tjänster och lova andra saker. Under den tiden funkade verkligen inte branschen nåt vidare.

De större seo-firmorna idag lovar nog sällan mer än dom kan hålla, då kortsiktiga investeringar i seo sällan lönar sig varken för kunden eller konsulten. SEO-företag idag säljer länkar, utöver det så vet jag inte riktigt vad dom gör. Kunden i sig som har förutsättningar att nå en bra placering i google klara oftast att fixa html-optimeringen "inhouse". Det som inte läst på så mycket kan formodligen inte bibehålla det konsulten skapat, kontenta är att det blir bortkastade pengar.

Som jag ser det finns det tre saker som kan skapa befogat missnöje.

1. Konsulten lovar en bra placering i sökmotorerna.
2. Konsulten utför inte det arbete som utlovats.
3. Tjänsten beskrivs och säljs inte av konsulten. (Läs telefonförsäljare)

Tyvärr skulle listan med det saker som kan skapa ett obefogat missnöjde bli väldigt lång. En SEO-investering måste man oftast se på nåt års sikt och man måste ha en produkt/tjänst som är bra från grunden.

Men jag har aldrig köpt eller sålt liknande tjänster så det är bara den uppfattningen jag har. Detta efter att ha läst alla hundratals trådar här på WN i ämnet.

Roten till det onda och systemet man ser i missnöjestrådarna är ju att vi stressade företagare som samtidigt som vi klipper, bakar, snickrar eller vad det månne vara köper tjänster av telefonförsäljare. Det vore intressant att läsa om, finns det nåt telemarketing bolag som är seriösa och önskar nöjda kunder till 100%. Dom borde primieras!

Ps Lägg märke till att jag skriver "större seo-firmorna", vi kan ju bli lurade av guldtäljare men det är upp till oss entreprenörer att se igenom sånt. Det är ju samma vare sig det är seo, tandblekning, teleabb, bantningsmedel eller roddmaskiner.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat