Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-08, 12:13 #13
jahaa jahaa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 91
jahaa jahaa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 91
Citat:
Originally posted by obe@May 8 2009, 11:18
En annan sak som är fantastisk viktig:
Använd ett CDN
Eller flytta alla dina statiska filer till en server som kör Nginx eller lighttpd.
Det är inte speciellt praktiskt att använda Apache att serva statiska filer med allt minne den drar.
Jag kör 4 st Nginx och de kraschar aldrig. Det är sällan en nginx går över en halv procent cpu när den drar 10Mbit ut och servar statiska filer.


Kan bara instämma i att nginx är stabilt och rekommenderar det. Nginx har en bra strukturerad konfiguration men dokumentationen är dock inte den bästa (men blivit bättre på senaste tiden) och har pga det lite högre inlärningströskel.

Just nu kör jag dock nginx endast som reverse proxy för statiska filer men att lägga över mer ansvar på nginx framöver ligger i planeringen.

Som exemplet ovan med last-balanseringen mha nginx så går det tex att bygga ut det ytterligare så att du låter den nginx fronten serva statiskt innehåll men lastbalanserar dynamiskt innehåll.

Jag kör även memcache som session hanterare.

Citat:

Blir det dubbel configuration med Nginx? Måste man sätta upp alla virituella host:ar i config-filen eller kan man säga att den skall acceptera allt och sedan skicka det vidare oberört?
Du kan acceptera allt och skicka vidare det på wildcard. ( senast stabila versionen är det ServerName _; som är catch-all, går och skräddarsy om jag minns rätt. något i stil med ServerName alltom*.com; )

Ifall du kör reverse proxy med apache som backend behöver du dock installera apache modden rpaf (libapache2-mod-rpaf @ apt) för att inte få lokala ip't som användarens ip.
jahaa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat