Ämne: Loopia
Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-29, 11:18 #8
Lars-Göran Forsberg Lars-Göran Forsberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 41
Lars-Göran Forsberg Lars-Göran Forsberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 41
Som flera redan sagt så är detta byte av affärsmodell enbart av godo, åtminstonde i mina ögon. Det har höjts vissa farhågor om att .SE är ute efter att ta en större del av slutkunderna men detta är enligt mig ren fiction. Jag är relativt säker på att inom något år eller två så kommer de slutkunder som valt .SE bestå av företag med egna IT-avdelningar samt tekniskt insatta privatpersoner som inte vill binda sina domännamn till en ensam tjänsteleverantör.

.SE flyttar över toppdomänen till en så kallad registry-registrar modell. Detta är samma modell som används för t.ex. .com, .net, .nu, .eu och så vidare. Det finns två olika grenar av denna modell, dessa kallas för "tunt registry" samt "tjockt registry". Att ha ett tunt registry innebär (något förenklat) att ägarens uppgifter lagras av registrarerna (t.ex. Loopia, Frobbit eller Active 24 i fallet .se) och att de sköter en egen whois medans ett tjockt registry innebär att uppgifterna lagras av registryt (t.ex. .NU, .EU) och att de har en central whois.

Eftersom .SE har ett ansvar enligt lag (https://lagen.nu/2006:24) att sköta sin toppdomän på ett visst sätt (med PTS som kontrollerande part) så går vi mot ett tjockt registry.

En funktion som ofta ingår i ett tjockt registry är det som kallas "registrar of last resort". .SE instiftar alltså en egen registrar som drivs utan direkt vinstsyfte och utan marknadsföring mot slutkund i syfte att sälja domännamn. Dess huvudfunktion är att finnas till för dem som inte valt en registrar, de som tillhört en registrar som inte längre finns samt även för att kunna försäkra att man kan köpa ett domännamn utan att binda sig till en leverantör.

När det gäller priset på en .se-domän så kommer detta att gå ner. Loopia kommer (som vi hintat om förut) att sälja .se-domännamn för 99 kr inkl moms medans priset för nyregistrering hos .SE blir 525 kr inkl moms. Priset för en förnyelse blir även det 99 kr inkl moms hos Loopia medans .SE kommer att ta 175 kr inkl moms.

Det stora uppsvinget med denna nya modell är däremot inte priset i mina ögon utan det är möjligheten att sköta sin hemsida inkl domännamn hos EN leverantör på ett väl fungerande sätt, dvs att man får fakturan för hela kalaset från ett företag m.m. Att produktionsystemet får sig ett jättelyft från e-postformulär till EPP är bara en bonus för oss registrarer.
Lars-Göran Forsberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat