Visa ett inlägg
Oläst 2008-10-06, 18:13 #108
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Oct 6 2008, 17:08
Jag håller till stor del med dig och som jag tidigare skrev är defenitionen väldigt varierande vem man frågar och därmed komplex.
Faktum kvarstår att det finns verksamheter och företag som utger sig för att följa och underställer sig vissa regelverk (bla Google riktlinjer).
Men genom egen eller annans försorg medvetet bryter mot dem. Jag vet inte om det är "oetisk SEO" eller "oetiska SEOare" eller om det är viktigt.

Men sen tycker jag att argumenten haltar lite - bara för att det finns hundratusentals bloggar "där ute" som inte tillför dig något så innebär det inte att det är manipulerande företag som ligger bakom eller att vi bör eller ska acceptera det.

Tittar vi på "Svenska adresser" som används för bloggar eller i synnerhet .se-adresser, så var det för drygt ett halvår sedan inte fler än 0,99% (5463 stycken) av fungerande hemsidor under .se som användes till bloggar.
Källa

Siffran har ju sannolikt stigit sedan dess, men för Svensk del är det inte några extrema mängder än så länge, men om 20% av dessa tillhör företag ur SEO-eliten - så har vi ett stort växande problem.

Edit: Länkade till källa
Att man påstår sig följa Googles riktlinjer och sedan inte göra det är antingen en lögn eller kanske en tolkningsfråga av vad riktlinjerna innebär. Och att ljuga kan tyckas oetiskt och oseriöst, i alla fall enligt mig.

En fågel viskade i mitt öra att MIGroup i ett säljsamtal har pekat ut Jajja som ett företag som inte följer Googles riktlinjer. De hänvisade till den biten där Google säger att man inte ska anlita seo-företag som garanterar resultat i serpen, eftersom att ingen kan garantera ett resultat (vilket är helt sant). Det skulle jag se som ett klockrent exempel på en grov, och förmodligen, medveten feltolkning av riktlinjerna då det enda Jajja garanterar är att lyckas vi inte ge dig som kund resultat, så behöver du inte betala.


Då till den biten där vi kanske tycker och tänker mer olika. Låt oss säga att man lyckas stoppa seo-företagens metoder att manipulera sökresultaten med hjälp av inlänkar från företagens egna spam-bloggar. Vad händer då?


Jo, förmodligen är det mer PR (Public Relations) liknande verksamhet som får ta över. Aktörerna får sätta sig ner och skriva pressmedelanden till bloggare och tidningar, kanske skicka med någon lite "give away" och hoppas att få tillbaka en inlänk eller två. De flesta här är nog överens om att det är etiskt, eller? De här metoderna kommer kanske kosta lite mer, men de som har råd har råd.

Jag skulle kunna ta många fler exempel hur seo marknaden skulle kunna se ut om Google lyckades sätta stop för det ena eller det andra, men hur man än vrider och vänder på det så kommer alltid den som kan betala mest synas bäst i Googles resultat. Och hur avancerat/komplicerat måste man göra sin seo för att den ska anses etiskt? Public Relations? Nischade galor? Varför inte låta marknadsekonomin styra på sökmotorerna också?


Sen är kanske frågan att jag eller du som företagare vill synas på den här typen av webbplatser (spam-bloggar), men där gäller det att vi väljer en en aktör som är ärlig med sina metoder och att vi som kund kan stå för det.

Sist men inte minst, jag representerar inte heller något seo företag utan arbetar med seo för eget bruk.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat