Ämne: Snapback
Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-02, 17:58 #102
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by claesm@Aug 2 2008, 16:06
@InternetSweden: På fullt allvar sök pengar från IIS internetfond för att göra en utredning om hur snapback-verksamheten fungerar idag och samtidigt ge IIS förslag på hur det rättvist skulle kunna fungera i framtiden.

Detta är en fråga som är viktig för alla aktörer i branschen, från enskilda domännamnsägare, via webbhotell och IIS-ombud till de stora operatörerna. Precis som registrering av domännamn är ett område som helst inte ska bedrivas av überkommersiella aktörer (utan av t ex stiftelser som IIS) finns inte heller skäl att låta ett fåtal profitera på trixande i samband med återregistrering av domännamn.
Tack claesm - för din uppmuntran, men det är nog inte aktuellt av flera skäl.

Först och främst stängdes möjligheten att ansöka om detta den 31 Juli (om jag inte missminner mig helt).
Sedan har jag själv svårt att avgränsa manipulation av Snapbacksdomäner från "vanligt" skojeri och ser det snarare som en del (om än kraftigt växande) bit, men helt integrerad med annan manipulation av användning av domäner, som typos mmm.

Jag är dessutom av den åsikt att denna fortlöpande översyn/kontroll "bör" ske från centralt håll, dvs inte ens från IIS, utan om möjligt högre ort dvs PTS eller kanske mer precist från SITIC´s sida, och då inte för att det är brist på resurser hos .SE, utan att det berör långt mer än .se-domäner för Svenskt vidkommande. Alltså de domäner som är aktuella för det Svenska användandet av Internet - långt över 1 miljon domäner..

Om det sen på SITIC idag finns kompetens eller resurser för detta känner jag naturligtvis inte till och jag ser det heller inte som relevant, då de inte har det uppdraget. Men som jag ser utvecklingen, så är vi inte speciellt långt borta från ett liknande scenario - jag kan inte se något alternativ.

Och jag vet inte i vilken mån jag skulle kunna bidra till något matnyttigt för en sådan organisation, men jag är alltid öppen för förslag

Det som triggade mig extra mycket rörande denna "soppa" (som N!cklas kallade det) är att Gsys är medlemmar i Registrars.se - dvs ombudsföreningen för .se-ombud, som i sin tur har dessa etiska riktlinjer som medlemmarna ska hörsamma och spela efter
http://www.registrars.se/wp-content/upload...egistrarsse.pdf
För säkerhets skull bör det dessutom upprepas att; det inte är mer än sammanträffanden och lite konstigheter och annat som jag tydliggjort i denna tråd. Men jag kan väl hinta om att det inte ser ut att stanna här..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat