Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Radiotjänsten jagar även smartphoneägare

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-05, 21:16 #1
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Standard Radiotjänsten jagar även smartphoneägare

Någon som har råkat ut för detta? Sa inte radiotjänsten att de inte kommer jaga smartphoneägare?

"Swedish TV-licence fee collectors have started asking Swedes if they have smartphones, in a drive to round up anyone who may be streaming content online but not paying the annual television fee."

Källa: http://www.thelocal.se/46516/20130304/#.UTZFtqXxFAg
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-05, 22:44 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Tydligen är det så:

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv...tala-tv-avgift

Känns ju lite underligt. I praktiken spelar det kanske inte så stor roll om de frågar om en TV eller en chipspåse dock eftersom de flesta faktiskt har en TV
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-05, 22:48 #3
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Jaga är inte samma sak som att fråga om folk har apparat som är avgiftspliktig

Är väl inte mer än rätt att fler som borde betala gör det, leder ju i slutändan till att avgiften slipper höjas ännu mer.
Sen vem har inte kollat på svt play på datorn/surfplatta/mobile eller för den delen har tv utan att betala idag, jag vet flera snyltare.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-05, 22:53 #4
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Det finns inget prejudikat som säger att det som radiotjänsten gör är antigen lagligt eller olagligt. Jag anser inte att en smartphone är avgiftspliktig. Därmed anser jag att de jagar folk.
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-05, 23:50 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Dimme Visa inlägg
Det finns inget prejudikat som säger att det som radiotjänsten gör är antigen lagligt eller olagligt. Jag anser inte att en smartphone är avgiftspliktig. Därmed anser jag att de jagar folk.
Jag tror att du har en TV. Jag är övertygad om att närmare 99 av 100 svenskar som äger en smartphone också äger en TV. Att någon enstaka smartphone-ägare inte också har en TV är ett högst marginellt problem skulle jag vilja påstå. Hade man finansierat det via skatten istället, vilket en hel del önskar (sannolikt även ett antal smartphone-ägare), så hade denne fått betala oavsett. Det är idag en ganska saftig summa att betala för en student eller fattig ensamstående mamma att betala. Ifall det inte blir fråga om en skattefinansiering så borde man kanske sänka avgiften för vissa grupper. Idag är det ganska få studenter som betalar avgiften, eller åtminstone så var det så när jag pluggade.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-05, 23:52 #6
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag tror att du har en TV. Jag är övertygad om att närmare 99 av 100 svenskar som äger en smartphone också äger en TV. Att någon enstaka smartphone-ägare inte också har en TV är ett högst marginellt problem skulle jag vilja påstå. Hade man finansierat det via skatten istället, vilket en hel del önskar (sannolikt även ett antal smartphone-ägare), så hade denne fått betala oavsett.
Jag skulle tro att det påverkar tusentals studenter som har mobil och dator men ingen tv. Personligen har jag heller ingen tv.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-06, 01:12 #7
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag tror att du har en TV. Jag är övertygad om att närmare 99 av 100 svenskar som äger en smartphone också äger en TV. Att någon enstaka smartphone-ägare inte också har en TV är ett högst marginellt problem skulle jag vilja påstå. Hade man finansierat det via skatten istället, vilket en hel del önskar (sannolikt även ett antal smartphone-ägare), så hade denne fått betala oavsett. Det är idag en ganska saftig summa att betala för en student eller fattig ensamstående mamma att betala. Ifall det inte blir fråga om en skattefinansiering så borde man kanske sänka avgiften för vissa grupper. Idag är det ganska få studenter som betalar avgiften, eller åtminstone så var det så när jag pluggade.
Jag har ingen TV. Jag har aldrig skaffat en sådan sedan jag blev antagen i Lund. Det finns dock en TV i korridorens kök. En annan student står för den avgiften, han har själv valt att göra så eftersom han köpt TVn. Jag tittar nästan aldrig på den TVn och läser mina nyheter på Internet.

Ja, jag har en dator, men jag tänker inte betala någon avgift för den. Den är avsedd för mina studier, inte för att titta på TV, och så anser jag inte att den är avgiftspliktig.

Senast redigerad av Dimme den 2013-03-06 klockan 01:14
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-06, 08:35 #8
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
Vad skönt det känns att behöva betala för en tjänst man varken använder eller vill ha.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-06, 08:43 #9
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Vad skönt det känns att behöva betala för en tjänst man varken använder eller vill ha.
Fast du får väl ändå erkänna att svt play är en smidig tjänst och bara för den biten kan man lätt betala tv-agiften De streamar jju allt live nu dessutom, med pausfunktion.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-06, 09:42 #10
Holmgren Holmgren är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 133
Holmgren Holmgren är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 133
Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Fast du får väl ändå erkänna att svt play är en smidig tjänst och bara för den biten kan man lätt betala tv-agiften De streamar jju allt live nu dessutom, med pausfunktion.
Svtplay är en av dem bättre webbtv sajterna, tycker absolut den är både smidig och välplanerad.
Men att tvinga folk att betala för detta oavsett om dem använder det eller ej är bara helt sinnessjukt.
Lås sidan och låt dem som vill se betala, vad är det svåra?
Holmgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017