Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Factoring service?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-07, 23:45 #1
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
Hej!

Mina kunder tycker inte om att betala i tid (tyvärr) vilket drabbar mig och mitt företag. Dags för mig att titta på "fakturaköp" och "fakturabelåning".

Kanske någon kan förklara skillnaden mellan "belåning" och "köp" funkar det som det låter eller?

Vill även ha tips på bra och billiga företag som sysslar med sådant. Min omsättning är än så länge ganska liten så tips på omsättningskrav på över 500 000 får gärna uteslutas. Så så låg årsavgift som möjligt och så låg % som möjligt.

Tacksam för hjälp!
chris77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-07, 23:58 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Du tänklter helt fel, att folk inte betalar i tid behöver inte betyda att det är dåligt för dig. Ordna dina faktureringsrutiner, det är det enda du behöver göra. Det kommer göra att du på varje kund som inte betalat i tid faktiskt tjänar mer pengar genom ränta och påminnelseavgifter.

1. Skaffa dig samarbete med något inkassoföretag
2. Skicka en påminnelse med 50 kr avgift 5 dagar efter förfallodatum
3. räkna ränta från dag ett efter förfallodatum och överstiger det 50 kr så skickar du räntefaktura även där.

Se till att ha en ordnad fakturering, skicka alltid påminnelse i tid, markera med tydligt text att om inte betalning sker inom angiven tid överlämnas ärendet flr vidare inkassoåtgärder.

Att sälja faktura förlorar du pengar på, att sköta det själv på rätt sätt ökar du dina intäkter ist.

Lycka till!
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 00:27 #3
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
På grund av min omsättning så har jag INTE råd med att folk uteblir med sina betalningar. Så även om jag skulle tjäna ett par kronor i förseningsavgifter så kommer det inte väga upp av att få betalning i tid.

Tips önskas fortfarande.
chris77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 00:31 #4
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Ta kontakt med resursbank, vet att dem köper fakturor för en billigare peng
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 01:10 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by chris77@Nov 8 2008, 01:27
På grund av min omsättning så har jag INTE råd med att folk uteblir med sina betalningar. Så även om jag skulle tjäna ett par kronor i förseningsavgifter så kommer det inte väga upp av att få betalning i tid.

Tips önskas fortfarande.
Vanligaste nybörjarmisstaget
Det tyder på att du helt enkelt tar för lite betalt.

Olika prissättningsmetoder
Detta är en mycket vanligt problem för nystartade småföretagare, att de nästan alltid tar för lite betalt. Många har helt enkelt inte koll på vilka verkliga kostnader man har. Det är vanligt att man använder kostnadsbaserad prissättning och samtidigt inte har kontroll på kostnaderna.

Bättre prissättningsmetoder är att ha järnkoll på om det finns konkurenter och se till att man inte hamnar under deras priser, s.k. marknadsbaserad prissättning.

Ett ännu bättre scenario är att ha produkter som är unika och där man helt enkelt inte har några konkurenter, då kan man använda värdebaserad prissättning, dvs man kan ta mycket mer betalt utifrån vad kunden är beredd att betala.

Räkna in kundförlusterna i priset
Om du frågar mig så är ett bra sätt att räkna på hur många kronor du fakturerar som du inte får betalt och sedan räkna hur många procent av hela omsättningen detta är säg 8% då ökar du priser med minst 8% (e.g. Gammalt pris/(0,92) => Nytt pris).

Kundförluster är normalt
Kundförluster är något man måste räkna med, det är inget ovanligt eller konstigt, som företagare måste man lära sig att leva med det och ta hänsyn till det i sin budget och prissättning.

Omvärldsbevakning av konkurenter
Har du koll på vad dina konkurenter tar betalt för samma typ av vara? Försök INTE lägga ditt pris UNDER deras utan ge bättre service ha högre kvalitet på produkterna och ta MER betalt än konkurenten.

Förskottsbetalning
Du kan oxo ta förskott av nya kunder, dvs kräva betaltning innan du skickar varan.

Ta hjälp av oss på detta forum
Om du törs publicera din omsättning din genomsnittliga order per kund och kundförlusterna här så kan vi hjälpa dig att få fram en bra nivå.

Gör en budget med rejäl vinstmarginal
Du måste oxo tänka på att du ska ha minst 5-15% i vinst efter skatt på din omsättning (även efter att du tagit ut en anständig lön). Denna vinstnivå ska du ha även när du tagit hänsyn till kundförluster svinn lön skatter och andra omkostnader. Har du räknart med att försäljnings och marknadsföringskostnaden kan vara 20-40% av omsättningen?

Är du osäker på forumet så ta PM-kontakt
Om du inte vill publicera här på forumet så kan du PMa mig så ska jag hjälpa dig så gott jag kan.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 02:09 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Amfa Finans
Jag har använt factoringbolaget Amfa Finans (tidigare hette de Intrum Finans men det är samma ägare som Intrum Justitia).

Factoring
Factoring finns i två varianter Fakturabelåning resp Fakturaköp. Gemensamt är att du när du fakturerar din kund omedelbart skickar din faktura till factooringbolaget och får betalt av dem i princip samma dag. Sen kommer kunden att betala till dem när förfallodagen kommer.

Fakturabelåning är precis vad det låter som. Du lånar pengarna i 30 dagar och betalar en viss avgift för det (ränta).

Fakturaköp (kallas även Amerikansk Factoring) innebär att factoringbolaget helt enkelt köper din fordran gentemot kunden, de tar även över kreditrisken. Dvs om kunden godkänner fakturan men ändå inte betalar, så tar factoringbolaget den risken, du har fått betalt ändå. Factoringbolaget tar däremot INTE risken om kunden bestrider fakturan oavsett när bestridandet kommer (även om bestridandet kommer flera månader efter förfallodatum) så det är en risk man ändå löper som leverantör. Kostnaden för denan typ av factoring var hos Amfa Finans mellan 3-6% av fakturabeloppet.

Avgifter

Utan abbonemang
..så var deras avgift 4% när kunden fakturan var utställt på var myndigheter, 5% om det var börnoterade företag och 6% om det var övriga företag.

Med abbonemang
Om man teckande ett abbonemang hos dem frö ca 4000 SEK per år så fick man 1-procentenhet rabatt på avgiften. Då var deras avgift 3% när kunden fakturan var utställt på var myndigheter, 4% om det var börnoterade företag och 5% om det var övriga företag.

Andra avgifter per faktureringstillfälle
Dessutom debiterade de alltid 136 SEK + moms för en kreditupplysning vid varje faktureringstillfälle per kund + 48 SEK + moms som en faktureringsavgift per faktura.

Kundens accept av facturan
Innan factoringbolaget betalar ut pengarna till ditt bolag så kommer de ta kontakt med kunden och få en bekräftelse på att kunden accepterar fakturan, först därefter betalar de pengarna till ditt bolag. Detta är givetvis helt OK eftersom det är ett sätt att skydda sig mot bluffmakare som skriver lyftfakturor utan grund.

Om kunden bestrider fakturan
Om din kund bestrider facturan efter att factoringbolaget betalat ut pengarna till ditt bolag så kommer de att kräva återbetalning av pengarna och ditt bolag får betala samma dröjsmålsränta som du har angett på din faktura till din kund!!!

Personlig borgen
En viktig nackdel är att factoringbolaget kräver att du som företagare skriver på en borgensförbindelse så om ditt bolag inte betalar så blir du personligen ansvarig såsom för egen skuld gentemot factoringbolaget.

Otrevlig attityd mot kunder
Det visade sig att Amfa Finans var mycket otrevliga att ha att göra med, de har absolut INGEN som helst känsla för rimlighet och uppträder stöddigt mot mina kunder, vilket gör att de åstadkommer irreparabla skadar på min kundrelation.

Avslut av abbonemang
Jag bestämde mig så småningom för att avsluta min relation till Amfa Finans då jag inte fann att de inte tillförde något positivt till min verksamhet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 08:50 #7
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Hos min tidigare arbetsgivare använde vi oss av L Finans (ingår i länförsäkringar). www.lfinans.se

Hjälpte oss både med svenska och utländska kunder.

Tror vi betalade abonnemangs avgift påca 2000kr/år och ca 2,8% på faktura samt en avgift på 50kr / faktura. Pengarna hade vi dagen efter direkt på kontot.
(Vi slapp betala första årets abonnemangs avgift och det är inga problem att förhandla med dem)

Om kunderna inte betalar inom utsatt tid skickar dem inkasso brev efter bara 1 påminnelse (7 dagar).

Vi sålde endast till företag så vet inte om dem även tar hand om fakturor privatpersoner om det är det du är ute efter.

Mitt råd: Ta in offerter från flera factoring bolag och jämför!
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017