Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google Blogginlägg sök.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-18, 15:36 #1
EternalSunshines avatar
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 233
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
EternalSunshines avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 233
Hej vänner,
Har en sida som jag vill skall rankas högt på ett visst ord, den är ganska ung så jag förväntar inte att den ska inta en position direkt. Men nu är det så att jag ligger på första sidan när man klickar längst ner på "Blogginlägg om ****" , frågan som dök upp är hur vet Google att min sida är en blogg och då visa den bland nyligen uppdaterade blogg?

Vet någon hur blogginlägg funktionen fungerar?

Hälsningar
EternalSunshine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-18, 16:29 #2
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Nej men att det inte verkar fungera
Sök på vilket vanligt begrepp som helst och merparten av av träffarna är på tidningsartiklar samt svt och sr
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-18, 17:26 #3
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 358
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 358
Är det inte lite överhajpat det där med bloggar och blogginlägg...?
Eclipse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-18, 17:52 #4
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Jopp - men kan man dra in en spänn så är Googles framme

Undrar om det inte är Sesam som ligger bakom deras sätt att lista
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 09:38 #5
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
För att komma med i Google Blogsearch så behöver du först och främst PINGA Google Blog Search. På det viset vet Google att du har en blogg.

Detta fenomen blir vanligare och vanligare och är ifrån Googles Universal Search. Det kan t ex komma upp bilder, youtube-videos, nyheter, pressmeddelanden och även ifrån Googles product search.

Om man söker på ett visst sökord och man ser att något av ovanstående listas på första sidan och man själv vill ranka på det sökordet är det en genväg att försöka komma med i ovanstående fenomen.

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 09:40 #6
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Citat:
Originally posted by Eclipse@Feb 18 2009, 18:26
Är det inte lite överhajpat det där med bloggar och blogginlägg...?
Nej, det är extremt lätt att ranka upp bloggar och ha bloggar som "hjälpmedel" för att ranka upp andra sidor.

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 10:21 #7
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 358
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 358
För all del, det var inte det jag menade.

Jag uttrycker mig dumt.

Jag menar, hur många människor, på skolan, arbetet, morfar, mormor, med flera, söker på nåt, kommer till en blogg och är nöjda med det!?

Det är ju så, man söker, hittar en länk, klickar... är man nöjd går man inte tillbaka till sökmotorn, är man inte nöjd så klickar man igen i sökmotorn.

Detta betéende känner sökmotorn av och rankar (bland annat) sidor utifrån detta.

***
Det var i detta sammanhanget jag menade att bloggar är lite hajpade. Antingen är de till för, precis som du skriver, att ranka upp andra sidor, eller så är det mest meningslöst innehåll... som ingen vill ha, så dom backar i webbläsaren och gör en ny sökning.

***
Detta går inte att manipulera.

Google, med flera bör tilläggas, har ju en uppsjö av tjänster. De som är inloggade blir ju loggade så då vet sökmotorn att det är olika personer i olika världsdelar och olika klockslag.

Tillvägagångssättet: En person söker på en fras. Hittar till sajten, klickar på sajten och kommer inte mer tillbaka till sökmotorn.

Ponera att en person vill köpa in sig på detta och vill anlita andra. Säg då att en sida har 100% anonyma besökare, då får sidan dålig rank av bara den anledningen.

Ska man betala väldigt många människor så är det alltid någon som sprider det och då ryker sajten av den anledningen.

Så...

Det finns liksom inga genvägar till en bra hemsida!

Många bloggar är inte värda ett besök, och dessa bloggar som "hjälpmedel" för att ranka upp andra sidor är inget undantag.

***
Jag skrev hajpade bloggar, och då menade jag att många tror att bloggar ska frälsa världen, men hur många personer ORKAR läsa allt som står i olika bloggar??

Inte jag i alla fall!

Då frågar man sig, orkar folk i skolan, på arbetet, mormor, morfar, med flera, orkar alla dessa miljoner att läsa vad som står i olika bloggar??

Det är här jag känner att det är lite tveksamt...
Eclipse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 11:45 #8
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Det hela beror ju helt och hållet på vilket innehåll bloggen har. Den som söker vet ju inte "per automatik" att det är en blogg de kommer till. Det bloggägaren behöver göra är att direkt fånga intresset från den personen som sökte.

Det förfarandet gäller ju även OM man använder bloggen för att stärka upp andra sidor. Den bloggen fyller många funktioner. Dels kan den ranka själv på "long tail"-keywords och har då som uppgift att fånga intresset hos besökaren och slussa den vidare till "huvudsidan" och dels för att huvudsidan ska ranka bättre.

Så, jag håller både med och inte med ... jag tror att väldigt många tar åt sig information ifrån bloggar och slussas vidare till det de är ute efter.

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 11:46 #9
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Citat:
Originally posted by Eclipse@Feb 19 2009, 11:21

Det är ju så, man söker, hittar en länk, klickar... är man nöjd går man inte tillbaka till sökmotorn, är man inte nöjd så klickar man igen i sökmotorn.
Detta betéende känner sökmotorn av och rankar (bland annat) sidor utifrån detta.
***
Det var i detta sammanhanget jag menade att bloggar är lite hajpade. Antingen är de till för, precis som du skriver, att ranka upp andra sidor, eller så är det mest meningslöst innehåll... som ingen vill ha, så dom backar i webbläsaren och gör en ny sökning.
***
Detta går inte att manipulera.

Är du säker på det?

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 12:28 #10
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 358
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 358
Ja.

Kolla samtliga besökare under ett till två års tid. Hur många är anonyma? (Dvs. har inte loggat in till någon av online-tjänsterna.) Hur många är återkommande? (Ser man om de är inloggade.)

En inte allt för stor hemsida kan ju ledigt ha 100.000 unika (OLIKA) besökare som bara söker på EN sökfras och hittar det dom letar efter och kommer aldrig åter.

Detta resonemang kan man givetvis fördjupa sig i och lägga till ett antal "att-" och "om-". Men det är teoretiskt möjligt att göra ett filter och få fram detta resultat och sen ha denna analys till hjälp för placering.

I teorin skulle det givetvis kunna gå att manipulera, men i praktiken är det i princip omöjligt.

Av denna anledning läggs stora resurser på denna typ av analyser. Det skrivs inte om det på något SEO-forum, just av den anledningen att det inte går att kontrollera och inte går att manipulera.

Men då ska man ha i åtanke, vem gör man hemsidan för? För SEO-sökingar eller för användare?
Eclipse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017