Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Facebook; Mot total dominans

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-20, 20:56 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Standard Facebook; Mot total dominans

Har du också suttit och väntat på en tråd tillägnad Facebook - För diskussion och skvaller? Tycker du också att Facebook är ett tämligen intressant fenomen? Då har du hittat rätt.

Inledning

"Facebook har för första gången kört om sökmotorn Google som den mest besökta internetsajten i USA, rapporterar Financial Times med hänvisning till veckosiffror från Experian Hitwise."

Damer och herrar. Jag känner att det är dags för en tråd tillägnad Facebook. För Facebook har verkligen vuxit till att bli ett av de största fenomenet på Internet. Det "lilla projekt" som grundaren och skaparen Mark Zuckerberg en gång i tiden satt och snickrade på har ju blivit något som i princip "alla" nu för tiden använder. I alla fall de flesta

Jag tycker personligen att både Facebook och Google är ytterst intressant att diskutera och höra om, just för att de har lyckats med allas drömmar. Och för att det är giganter inom sina områden. Nu på senare tid har mitt intresse allt mer gått över från att vara lite emellan till att mest peka åt Facebook. Varför? Jo för att de är så fantastiskt skickliga.

Lite utdrag

Citat:
Ursprungligen postat av Sydsvenskan
Ett gigantiskt tidsfördriv? Eller världens första användbara globala nätverk? Med 400 miljoner användare har alla en åsikt om Facebook. På California Avenue är siktet inställt: Facebook ska dominera internet fullständigt.

PALO ALTO. Det är lite oklart vad Facebook firade häromdagen. Sin sjätte födelsedag, den nya designen eller sina nu 400 miljoner användare? De var här länge i alla fall. Enligt en intern blogg invaderades en lokal pannkaksrestaurang klockan sex på morgonen av 45 Red Bull-stinna dataprogrammerare.

Det ligger fortfarande ballonger på golvet runt Natalie Newells skrivbord. Men det passar in. Hon och hennes kolleger har dekorerat kontorsön som en turistö: ljusslingor, en palm och leksaker överallt.

Som alltid i Silicon Valley ser ingen ut att jobba på sitt jobb.

Men Natalie Newell har ett riktigt jobb. Hennes arbetsgrupp ska fixa det senaste Facebook-ofoget: att byta namn på grupper. Det är en trend som skapat tidningsrubriker över hela världen.
– Nu kollar vi alla grupper som har fler än 10 000 medlemmar. Och så håller vi koll på falska kändiskonton.

Hennes jobb är ett tecken på hur långt Facebook kommit sedan grundaren Mark Zuckerberg i februari 2004 började snickra på sitt nätverk för Harvardstudenter. Av all tid som tillbringas på internet i USA läggs nu över en tiondel på Facebook – nästan tre gånger mer än för Google och Yahoo.

Så det är inte konstigt att även arbetsstyrkan exploderat. I entrén på 1601 California Avenue hänger en inramad tavla med cirka 300 signaturer. Det var alla som jobbade här för två år sedan. Nu är de fyra gånger fler.
– När man har 400 miljoner användare går det inte att bara trycka på en knapp längre, säger Javier Olivan, chef för internationell tillväxt och en av nyckelpersonerna när Facebook nu ska ta nästa steg: världsherravälde.
– Det vi gör nu är helt revolutionerande, säger han och syftar på projektet med att översätta sajten till en myriad av småspråk.
– Jag vet att ni i Skandinavien började använda Facebook redan innan vi översatte sidan, men för resten av världen är det här viktigt.

Javier Olivan är stressad. Den nya designen på sidan håller fortfarande på att rullas ut över världen, och rapporterna tickar in.
– Vi är ett väldigt datadrivet företag. Vi kan komma på mycket baserat på hur man använder sajten. Det var när Mark [Zuckerberg] märkte att vissa bytte profilbilder hela tiden som han kom på att vi borde ge folk möjlighet att ladda upp hela fotoalbum.

För att ha 400 miljoner kunder verkar Javier Olivan ha rätt bra koll på dem: han berättar om äldre människor som använder internet bara för att använda Facebook, om att lärare ofta vill dölja sin vänlista och om användare i Indien vars främsta skäl att finnas på Facebook är att det är globalt, så att de har en plats där de kan hålla kontakt med släktingar som flyttat utomlands.
– Det har alltid handlat om hela världen för oss. Det ligger i företagets DNA, säger Javier Olivan.

En som tror på Facebooks möjligheter är teknikjournalisten och författaren David Kirkpatrick. Han har följt företaget inifrån i över ett år och kommer i sommar ut med boken ”The Facebook Effect – the Inside Story of the Company that’s Connecting the World”.
– Det är till stor del på Facebook som åsikter formas numera, säger han och hänvisar till en uppmärksammad Facebookgrupp i Kanada som protesterar mot att premiärministern stängt parlamentet i några månader.

När 250 000 kanadensare går med i en protestgrupp blir det som att de åkt till Ottawa och hållit upp plakat framför premiärministerns bostad.

Han anser att Facebooks största tillgång i längden är att det är ett globalt nätverk.
– För första gången har vi en plattform som skulle kunna föda fram globala partier. Det finns ju redan nu gröna partier i många länder och Facebook skulle kunna vara ett sätt för dem att ha multinationella medlemsomröstningar. På längre sikt är det inte omöjligt att Facebook kan skapa ett tryck för ett mer globalt styre, säger David Kirkpatrick.

Ett tecken på Facebooks inneboende styrka är Googles uppenbara rädsla. När sökjätten för två veckor sedan släppte sin årsrapport nämnde man för första gången Facebook som en konkurrent.

Sökningar i sociala medier är sökmotorernas heliga graal. Och den som kontrollerar de sociala medierna kommer till slut att vinna, säger Kirkpatrick.

Därför var lanseringen av Googles eget sociala nätverk, Buzz, inte oväntad. För varje bit information som skapas på Facebook blir Google lite mer irrelevant. Värdet av informationen som produceras i sociala medier syns i Googles avtal med Twitter. Sedan två månader betalar Google för att få använda innehållet i Twitter i sin sökmotor. Hur mycket det kostar har inte avslöjats, men det anses vara anledningen till att Twitter nu är lönsamt.

Men Facebook är knappast världens första sociala nätverk. Vad är det som säger att det inte kommer att gå samma öde till mötes som Myspace, Friendster eller Skunk och långsamt sjunka in i glömska, ersatt av något bättre? Enligt Kirkpatrick är det bland annat användarnas identitet som gör Facebook unikt.
– Du är dig själv på Facebook, inte något alias. Det är fullt möjligt att Facebook utvecklas till en ren service om några år. Att det blir ditt sätt att ha en identitet på nätet.

En början på det är Facebook Connect, där man till exempel kan kommentera artiklar på tidningars hemsidor genom sitt Facebookkonto.
– I framtiden är det inte ens säkert att Facebook kommer vara en sida man navigerar till, säger David Kirkpatrick.

Med andra ord spelar det ingen roll om man tycker att Facebook har en ful design, låg upplösning på foton eller störiga applikationer. Man kan inte byta, såvida man inte uppfinner och finansierar ett tekniksprång.

Och på samma sätt som att det blivit omöjligt att ens få ett jobb utan att ha en telefon, hoppas människorna bakom Facebook att ett Facebookkonto blir en omistlig del av ett liv på nätet.
– Facebooks största fördel är att det tar så lång tid att bygga upp en identitet där, med dess nätverk av vänner. Kostnaden för att byta till ett annat nätverk är större än på någon annan tjänst på nätet, säger David Kirkpatrick.

Men kan det här lilla företaget verkligen dominera internet? Arbetsplatsen ser ju trots allt fortfarande ut som ett studentrum.
Läs hela artikeln här: Källa nummer ett

Citat:
Ursprungligen postat av Dagens nyheter
Enligt statistiken stod de båda sajterna för drygt 14 procent av all internettrafik i USA under förra veckan. För Facebooks del låg andelen på 7,07 procent, medan Google fick nöja sig med 7,03 procent.

Andelarna bygger på besök på internet-adresserna Facebook.com respektive Google.com.

Antalet registrerade medlemmar på Facebook mer än fördubblades under det gångna året och passerade 400 miljoner medlemmar i februari.

Google kan dock glädjas åt en förstaplacering om trafiken på företagets alla internetsajter räknas in. Inklusive Gmail, Youtube och Google Maps uppgick Googles andel av trafiken till 11,03 procent, vilket kan jämföras med 10,98 procent för Yahoo-sajterna.
Läs hela artikeln här: Källa nummer två

Citat:
Ursprungligen postat av Hd.se
Facebook är en social internettjänst där man håller kontakt med sina vänner. Men om du trodde det var allt är det dags att tänka om. Det är nämligen även världens största spelsajt.
Bildmaterial
Farmville - bonde söker Facebookare. Det lantliga Facebookspelet har 64 miljoner aktiva spelare.

Facebookspel
Farmville, 64 606 716 aktiva.
Causes 35 431 423 aktiva.
Café world 28 441 002 aktiva.
Happy aquarium 27 054 550 aktiva.
Mafia wars 26 814 068 aktiva.
Pet society 21 813 174 aktiva.
NÖJE. Onlinespelet World of warcraft har 11,5 miljoner aktiva spelare i världen och anses som världens största. Men det har ingen chans mot de stora spelen på Facebook. När det här skrivs har samtliga 15 spel på Facebooks topplista fler än 14 miljoner spelare.
Läs hela artikeln här: Källa nummer tre

Diskussionspunkter

* Vad tycker och tänker du om Facebook?

* Tror du på Facebook i framtiden?

* Anser du själv att Facebook kan räknas in som "mer använt" än Google?

* Har du förtroende för Facebook's ledning och personal? Dvs. Mark Zuckerberg och Company.

* Hur vill du förklara Facebooks framgång?

* Annat valfritt

Sätt igång och diskutera!
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-20, 21:24 #2
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
http://fury.com/2010/02/jesse-shells...mes-dice-2010/

Skönt föredrag av Jesse Schell från DICE 2010 som pratar om hur gaming på sociala nätverk exploderade. Minnesvärd fakta: det finns fler Farmville-spelare på Facebook än det finns Twitter-konton.
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-20, 21:26 #3
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Intressant! Zynga har ju verkligen lyckats inom spel anpassade för Facebook. Vet ni om dessa betalar någon ersättning till Facebook?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-20, 21:45 #4
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Ja, jag tror dom använder Facebooks system för mikrotransaktioner / virtual goods i viss utsträckning. Den kakan (som bl.a Zynga är stor del av) stog för över 50% av deras intäkter förra året och kommer antagligen bli mycket större i år. Benämns som "performance ads" i årsrapporten om jag inte missminner mig. Deras annonssystem för CPC/CPM är förskräckligt dåligt för annat än branding, så det känns som en naturlig utveckling.
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-20, 22:32 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Det är intressant att man kallar detta för sociala medier när det i själva verket är precis tvärtom - asociala medier borde de heta. Dessutom så blir förbluffande många snabbt beroende av Facebook och kan inte tänka sig att jobba en hel dag utan att ha tillgång till det. När man istället för att ta hand om kunder står och glor på Facebooksidor har det gått lite för långt (Björkmans Bil i Västerås). Tyvärr är det värre än så, inom vården hittar man också dessa beroende människor - till och med de som mitt under arbetet sitter och växlar mellan Facebook och ett medicintekniskt system. Att fler och fler företag, myndigheter etc. väljer att blockera Facebook ser jag som en nödvändig åtgärd för att få personal etc. att hålla fokus på det de har betalt för och klarar de inte av det bör de söka hjälp.

Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om detta utan vill bara utrycka min åsikt: Våga vägra Facebook.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-20, 22:53 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag känner igen mig ganska mycket i de åsikter Westman uttrycker men däremot är jag inte riktigt lika fyrkantig Nöjda anställda arbetar ofta bättre och de flesta klarar mycket väl att hantera sitt arbete trots att de råkar ha öppet Facebook. Facebook är givetvis en enorm succé och en imponerande skapelse men det är inget annat än en trend och trender kommer och går som bekant. Det kommer säkerligen fortsätta vara stort 5-10 år innan det avtar ordentligt. Sedan kan givetvis användandet gå till överdrift men samma sak gäller ju allt från choklad till tv-spel så det är väl ganska irrelevant att diskutera här... Föredrar dock själv att hålla kontakt med de jag umgås med på telefon och göra något i verkligheten istället
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-20 klockan 23:58
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-20, 22:54 #7
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Går Facebook med vinst?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-21, 12:57 #8
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
@Spindel, jag har för mig att jag har hört att Facebook precis nu har börjat gå med vinst
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-21, 13:03 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
@Spindel, jag har för mig att jag har hört att Facebook precis nu har börjat gå med vinst
Någon som känner till några siffror? Det är väldigt svårt att annat än indirekt få en sådan sajt att gå med vettig vinst, värdet ligger då istället främst i marknadsföringsmöjligheterna. Tjäna pengar gör man normalt sett på att sälja kvalitativa produkter och tjänster till de som vill betala för sig.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-21 klockan 14:52
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-21, 14:21 #10
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
En ren gissning bara. Vad tror ni domänen kostar att köpa www.facebook.com?

För övrigt använder jag mest Facebook för att spela spel, som FarmVille, My City och Social City. Tycker också det är märkligt att man har så förbannat många kompisar på sin lista som aldrig ens pratade med under skolgången.

Jag har till exempel nästan 300 vänner på min lista och kanske 20 av dessa umgicks jag med under skoltiden och idag har jag inte kontakt med någon alls om jag ska vara ärlig.

Jag blev medlem hösten 2008 på Facebook. En kompis tipsade mig om sajten och jag förstod ingenting utav vad det var för något förrän jag såg hur många vänner som var medlem där. Kul också med att man får se bilder på dom och vad dom sysslar med idag. Två kompisar har rest som idioter de senaste åren och det kunde jag nästan förstå men alla andra nästan 300 vänner gör det jag trodde att dom skulle göra.

Något som jag tycker är lite dåligt är att spelen är i Flash vilket segar ner datorn totalt. När jag sitter på FarmVille och ska rensa och kanske vill få upp en annan sida så kan det ta upp mot en minut innan den har laddat klart.

Annars, en bra idé av Mark Zuckerberg. Men är det sant att Facebook kommer från och med Juni/Juli kosta pengar att använda? Var nämligen en fågel som viskade det i mitt öra att kostnaden kommer att vara 29kr/mån för användning.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017