Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


CMYK färger i Corel Draw och i exporterad jpg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-17, 12:25 #1
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Jag blir lite förundrad och vet inte vad jag skall göra i det fallet. Första gången jag förbereder tryckmaterial.

Skall ta fram lite tryckmaterial i Corel Draw - inga problem där. De skall vara i CMYK färger och då har jag omvandlar mina RGB till CMYK. I Corel ser färgerna helt annorlunda än vad jag använt tidigare i bl.a. Photoshp, men om jag exporterar från Corel till Phtotshop eller direct till jpg (med CMYK som inställning) så blir det så som jag vill ha det.

Vilka färger skall jag lite på i det faller. Kan jag lämna in mina Corel filer och veta att jag får rätt färger?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 14:01 #2
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Konvertering mellan rgb och cmyk går inte att göra rakt av. Det finns färdiga enklare algoritmer för att göra det och resultate blir inte exakt. Däremot så har Adobe en mer ambitiös konverteringskod som de håller hemlig, och konverteringen blir mycket bättre. Jag tror att de tar in i beräkningarna vilken skärm du använder och hur den är kalibrerad. Alltså om inte resultatet blir bra så används kanske den enklare konverteringen.

Det du skulle kunna göra är att skicka den som RGB och låta tryckeriet göra konverteringen då kan du fråga om du kan få ett provtryck och se om resultatet blir bra.

En fråga:
Blir färgerna konstiga mellan corel och photoshop när du redan konverterat till cmyk. Alltså cmyk konverterat i både corel och photoshop?

Har du bestämt dig för vissa CMYK färger och vet att det är de du vill ha?
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 14:20 #3
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Jag bestämde CMYK färgärna i Adobe och sedan använt de i Corel. Då ser det annorlunda ut i Corel. Jag har struntat i det och tittat på det som kommit ut i jpg (sparad med CMYK) och tittat på färgerna där. De är de snygga och ser ut om i Photoshop, men i Corel så ser de annorlunda ut.

Känner att jag vet inte på vad jag skall lite på i det fallet, Corel färgerna (som är fel) eller det man får ut om man sparar och öppnar i ett annat program i Windows (PhotoShop, Picture Viewer, Mic.. Photo Editor...).
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 15:35 #4
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Lite allmän kunskap är att de färger du ser på skärmen alltid är RGB. 100% RGB blir vit och 100% CMYK blir svart. CMYK är till för tryck och eftersom skärmen baseras på ljus så kan inte CMYK användas där. Designar du i CMYK så begränsas bilden till CMYK men tolkas till RGB för att du ska se den på skärmen.

Har du designat materialet som CMYK? I sådant fall varför inte tala om för dem att det ser konstigt ut i Corel till tryckeriet men ser rätt ut i Adobe. Jag skulle bli förvånad om de inte vet någon om detta. Jag är säker på att det löser sig om du pratar med dem.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 20:33 #5
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Tack för att du försökte hjälpa till. Skickade iväg och och beskrev problemet för de. Hopaps de återkommer och lugnar ner mig. Vill ju inte att reklamblad, visitkort och massor annat skall bli fel
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 21:48 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Bara en liten tanke, du skickar väl inte JPEG? JPEG innebär ju förstörande komprimering. Då är TIFF eller EPS ett bättre format.

Har dock varit med om att vissa haft problem att tolka saker i EPSer, så jag har behövt skicka TIFF.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 22:28 #7
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Nej, jag skickade jpg i 300dpi (CMYK) som referens för att visa resultatet hur jag vill det skall vara, bara för att .cdr gav mig den konstiga färgen.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 23:48 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Aha, det är ju en helt annan sak.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-18, 00:05 #9
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Terabyte, du _måste_ använda dig utav en färgskiva som kostar tusan för att få den rätta färgen. Och på skärmen kommer färgerna se konstiga ut, oftast matta. Nåt du måste tänka på är om du vill ha trycket i 2-färg, 3 färger eller "4-färg".

Färgskivorna brukar faktiskt tryckföretagen låna ut om man inte har en egen.

4-färg är en blanding av ett par andra färger. Ibland behöver man blanda kanske 5-6 olika färger för att få fram den man vill ha. Det innebär att du kommer få betala multum dinaros.

Den billigaste lösningen är att använda av redan färdigblandade färger, då kan visserligen inte göra toningar men det blir oftast 50-70% billigare tryck.
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-18, 00:32 #10
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Trycket av visitkorten är i fullfärg och laminerade. Trycker dessa utomlands för ca 50 öre stycket, tvåsidiga, så tyvärr kan jag inte inhämta färgskivor...
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017