Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Macbook Air - när kommer nästa?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-07, 22:52 #1
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Blivit riktigt sugen på en Macbook Air sedan jag köpte en iPhone och blivit förtjust i Apple. Alltid varit ett microsoft-fan (windows) men ska ge apple en chans nu.

Tänkte kolla med er som redan har en, vad ni tycker är bra/dåligt med den?

Eftersom det redan finns en ute som är ett par månader gammal så tänkte jag vänta tills nästa kommer.
Någon som hört några rykten om att en ny är på väg någon gång snart eller kanske att t.o.m. att det inte kommer några fler? Eftersom det kom 2 macbook air förra året så hoppas jag även på det i år. Berätta vad ni vet/hört!
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 22:54 #2
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 403
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 403
http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Air
Weaver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 23:07 #3
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Underbart tips, men nu undrar jag vad ni som äger tycker om den också? Har en asus eee pc 1000 med 1,6ghz atom som jag snart kastar i väggen då den är så seg och liten, så vill ha något lätt, snabbt och större.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 23:56 #4
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Hade en tills hustrun stal den. Min bästa dator på flera år. Kraftfull som en riktig bärbar, stor skärm som lyser skarpare än en fyr, riktgt tangentbord, bra med minne och processor. Skulle villja ha mer SSD-minne, men jag är en sån som fyller alla diskar oavsett hur stora de är. Saknade ALDRIG fler USB-portar, använde ALDRIG DVD-spelaren trots att den fick hänga med i väskan. Älskade den smala datorn och låga vikten. Blir en ny MacBook Air samma sekund som min MacBook Pro lägger av (vilket nog blir aldrig eftersom det är en unibody).
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 23:58 #5
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Glömde lägga till om det upplysta tangentbordet som fan är en av Apples bästa grejjer på flera år. Fungerar otroligt bra och ger mig två-tre timmars jobbtid till framför TVn.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 08:33 #6
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Sikta på en MacBook Pro om du vill ha prestanda och eventuellt koppla en extern skärm till den.

Min bror har en MacBook som knappt orkar driva en extern 19".

En MacBook Pro är lite kvickare och i synnerhet en kraftfullare burk än en MacBook Air.

Jag har jobbat med iMac, MacBook, MacBook Pro och MacBook Air och MacBook Pron är den bästa av dom.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 15:26 #7
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Citat:
Originally posted by hnn@Apr 8 2009, 07:33
Sikta på en MacBook Pro om du vill ha prestanda och eventuellt koppla en extern skärm till den.
Min bror har en MacBook som knappt orkar driva en extern 19.
En MacBook Pro är lite kvickare och i synnerhet en kraftfullare burk än en MacBook Air.
Jag har jobbat med iMac, MacBook, MacBook Pro och MacBook Air och MacBook Pron är den bästa av dom.
Kommer mest ha den i skolan och foretaget, aldrig forstatt varfor man vill koppla in en extern skarm till en laptop heller faktiskt. Det jag gillar med den ar ju vikten och storleken, prestanda har jag i min stationara hemma. Den vager lika mycket (1,3 kg) som min eeepc och ar mer an dubbelt sa kraftfull, kommer bara anvandas till basic stuff.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 17:35 #8
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Jag kör macbook air sedan i december. Det är den senaste versionen med riktigt grafikkort.
Kopplar in 22 tums skärm, riktigt tagentbord och riktig mus när jag är på kontoret. Kör alltså min Air som enda dator - ingen stationär dator behövs längre.

Fördelar
+ riktigt skarp skärm
+ fullstorlek tagentbord
+ väger som luft
+ går snabbt att börja jobba med efter att man lyfter locket (om jag jämför med windows-maskiner som jag alltid tidigare arbetat med)

Nackdelar
- batteritiden är bara 2 timmar efter fulladning (om man använder wlan eller 3g-modem vilket man alltid gör).
- den hänger sig faktiskt och segar ner sig lite då och då. 1 gång om veckan krävs det att man startar om den för att den ska må bra.
- den blir skitig för att man bär med sig den var man än är. Dessutom fylls springorna mellan tangenterna lätt med popcornskal då man alltid har datorn i knäet när man tittar på TV. Den är så lätt att det knapps märks att man har den där.
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 18:35 #9
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by hnn@Apr 8 2009, 08:33
Sikta på en MacBook Pro om du vill ha prestanda och eventuellt koppla en extern skärm till den.
Min bror har en MacBook som knappt orkar driva en extern 19.
En MacBook Pro är lite kvickare och i synnerhet en kraftfullare burk än en MacBook Air.
Jag har jobbat med iMac, MacBook, MacBook Pro och MacBook Air och MacBook Pron är den bästa av dom.
Vad har storleken på skärmen med saken att göra ? "Alla" skärmar < 30" (som kräver ett dual-link kort för att köras i full öpplösning, men för all del kan visa t.ex. video i 1920x1080 på 30") fungerar väl utan problem.
Med det sagt, självklart är alla nya Macar med dedikerad Nvidia grafik att föredra (däribland den nya Air) framför äldre Intel Macar med Intelgrafik.

Jag har själv kört t.ex. gen. 1 Intel Mac med CD och Intelgrafik med dubbla skärmar, utan några som helst problem, Apple är ju duktiga på att utnyttja all hårdvara i alla program, så Intel grafiken gav ju inga topprestanda i Motion och Aperture, men det funkar, och som sagt, med Nvidia grafik är det INGA problem.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 19:15 #10
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av hnn
Sikta på en MacBook Pro om du vill ha prestanda och eventuellt koppla en extern skärm till den.
Min bror har en MacBook som knappt orkar driva en extern 19.
En MacBook Pro är lite kvickare och i synnerhet en kraftfullare burk än en MacBook Air.
Jag har jobbat med iMac, MacBook, MacBook Pro och MacBook Air och MacBook Pron är den bästa av dom.
Vad har storleken på skärmen med saken att göra ? Alla skärmar 30 (som kräver ett dual-link kort för att köras i full öpplösning, men för all del kan visa t.ex. video i 1920x1080 på 30) fungerar väl utan problem.
Med det sagt, självklart är alla nya Macar med dedikerad Nvidia grafik att föredra (däribland den nya Air) framför äldre Intel Macar med Intelgrafik.
Jag har själv kört t.ex. gen. 1 Intel Mac med CD och Intelgrafik med dubbla skärmar, utan några som helst problem, Apple är ju duktiga på att utnyttja all hårdvara i alla program, så Intel grafiken gav ju inga topprestanda i Motion och Aperture, men det funkar, och som sagt, med Nvidia grafik är det INGA problem.
Det är en 19" med 1680x1050 (inom spec. för single-link), första Macbook som hade C2D (2år gammal).

Den orkar inte driva skärmsläckaren "Flurry" utan att processorfläkten rusar & skärmsläckaren "laggar".
Säg inte att det är datorn det är fel på för problemen försvinner direkt jag drar ur adaptern.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017