Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


IIS och nya reglerna

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-25, 19:59 #1
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Kan någon ta sig tid och förklara vad dem nya reglerna är med IIS. Domän dataregisterna blev självständiga med de nya lagarna, så förstod jag det.

Jag änvänder Crystone och Loopia. Och jag fick detta i brevlådan här om dagen:

Detta är via Crystone som jag reggat, och jag undrar vad som händer, fakturorna är från IIS.

?? *r detta normalt?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg post-16-1238007576.jpg (29.8 KB, 3 visningar)
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-25, 20:58 #2
ChLa ChLa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 152
ChLa ChLa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 152
Innan de nya reglerna infördes kunde du välja vem du ville ha som registrar, om du ville att Loopia (eller Crystone) skulle sköta domännamnet i framtiden, eller om du ville använda .SE Direkt (IIS).

Hos Loopia exempelvis borde du ha fått en fråga när du loggade in genom LoopiaDNS om du ville använda Loopia som registrar för dina se-domäner. Eftersom du nu fått brev från IIS gissar jag att det betyder att du inte gjorde något aktivt val och helt enkelt flyttades över till .SE Direkt.

Edit: Läste nu i Crystones blogg att alla deras kunder ska ha fått ett e-mail med en länk till avtalet som man skule godkänna för att domänerna skulle stanna hos Crystone.
ChLa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-25, 21:10 #3
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Riktigt så enkelt var det nu inte. Massor med folk indikerade registrar, som det kallades, men sedan dök det upp ett krav på ingångna avtal med varje enskild kund för varje domän, vilket massor med domännamninnehavare och för all del säkert en och annan registrar blev tagna på sängen av. Detta innebar att den tidigare indikeringen blev i princip meningslös.

Du blev nu tvungen ingå avtal med din registrar trots att du indikerat att du ville vara hos dem med din domän.

Meningen var att efter ingånget avtal skulle sedan registraren meddela IIS/.SE att de hade ett avtal med domännamnsinnehavaren

Som grädde på moset började sedan några få registrarer att meddela IIS/.SE att de hade avtal med domännamnsinnehavare trots att de inte hade det.

Detta, tillsammans med en del tekniska problem, har gjort att det ibland varit lite kaotiskt i samband övergången till den nya affärsmodellen.

IIS/.SE har haft en hel del att stå i misstänker jag.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-25, 21:30 #4
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Det kan även vara så att domänerna du har fått faktura på har en billing kontakt som ligger kvar samt att domänen är hos Se-direkt. Har har detta stora problem nu med flera 100 domäner där ägaren inte har bekräftat avtalsrellation men sedan tidigare har vi varigt billing på domänen.. Summa är att vi som ombud fortfarande får en massa fakturor för 140 kr / namn när det igetligen skulle ha varigt en transfer... grrrr någon som har ett tips på hur man ska lösa detta smidigt.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-25, 22:58 #5
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Ja att det var smidig övergång för oss kunder är nog att ta i.
Nu har man ju noll koll på sina domäner när den samlade kontrollen försvann, sen suger ju de flesta registrars kontrollpaneler också.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-25, 23:02 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Riktigt så enkelt var det nu inte. Massor med folk indikerade registrar, som det kallades, men sedan dök det upp ett krav på ingångna avtal med varje enskild kund för varje domän, vilket massor med domännamninnehavare och för all del säkert en och annan registrar blev tagna på sängen av. Detta innebar att den tidigare indikeringen blev i princip meningslös.
-Inte alls! - indikeringen gav registrarerna listor på innehavare att kontakta för erbjudande om att ingå avtal om deras domän.

Citat:
Du blev nu tvungen ingå avtal med din registrar trots att du indikerat att du ville vara hos dem med din domän.
- Vilket är ganska rimligt, eftersom slutkunden saknade avtal med registraren.

Citat:
Meningen var att efter ingånget avtal skulle sedan registraren meddela IIS/.SE att de hade ett avtal med domännamnsinnehavaren
-Ganska rimligt även detta att registrarer endast hämtar de domäner de innehar avtal med kunden för..och inga andra.

Citat:
Som grädde på moset började sedan några få registrarer att meddela IIS/.SE att de hade avtal med domännamnsinnehavare trots att de inte hade det.
Sant, dessutom fanns det en del innehavare som missförstått och bekräftat domäner till både två och tre olika registrarer..
IDG-artikel - Jätteflytt av svenska domäner

Citat:
Detta, tillsammans med en del tekniska problem, har gjort att det ibland varit lite kaotiskt i samband övergången till den nya affärsmodellen.
Inte sant! Ett fåtal registrarer har upplevt tekniska problem och måhända har det upplevts kaotiskt för dem. Men sett i det stora och för den absoluta majoriteten av registrarer så har denna första övergången skett oklanderligt och smidigt.
Så tyckte Sveriges största .se-registrar

Citat:
IIS/.SE har haft en hel del att stå i misstänker jag.
-Vi står inte sysslolösa, men affärsmodellsbytet har gått mycket bra!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-26, 06:19 #7
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
För IIS kanske det har gått bra. Jag har fortfarande ångest för att jag skall ha glömt något. Man får ju göra det användarvänligt för kunderna, och kanske informera bättre och lättare.

Om vi som sysslar med webben (undantag är väl de som har ett huvudintresse i domäner) inte förstår vad som händer, så tycker jag att något är fel.

IIS har fuckat upp för mig förut, så det är klart att jag har ångest. Man skall inte behöva känna så.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-26, 07:23 #8
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Den procedur vi har använt oss av är att vi skapat unika länkar för avtalsbekräftelse och skickat ut dessa till kontakte-postadressen på de .SE domäner vi är teknisk eller administrativ kontakt på. Så här i efterhand har detta visat sig vara en utmärkt metod då vi inte fått ett enda klagomål på oss där vi skulle ha indikerat domäner felaktigt (på grund av att fel innehavare gjort avtalsbekräftelsen). Felet många andra ombud gjorde var att de lät sina kunder bekräfta avtal för alla domäner som låg i respektive ombuds kontrollpanel, vilket ledde till att domäner som överlåtits eller förfallit och nyregistrerats men fortfarande låg kvar i kontrollpanelen bekräftades felaktigt av fel innehavare.

Det är alltså inte fråga om att IIS inte skulle ha skött det bra, utan det är snarare i vissa ombuds rutiner som det har spruckit.

Avslutningsvis vill jag säga att det fortfarande inte är för sent att flytta domänerna till oss, skicka mig ett PM Maxjohan så guidar jag dig!
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-26, 11:10 #9
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Jag har oerhört svårt för äckligt självbelåtna monopolföretag. Så länge inte kunderna kan rösta med fötterna kan de behandla kunder precis hur som helst vilket ju har visat sig gång efter gång. Antar att pengarna de lägger på att hyra in folk som tex Internetsweden för progaganda kan övertyga någon men för mig ger det dock helt motsatt resultat.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-26, 11:27 #10
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Citat:
Originally posted by eng3l@Mar 26 2009, 07:23
Den procedur vi har använt oss av är att vi skapat unika länkar för avtalsbekräftelse och skickat ut dessa till kontakte-postadressen på de .SE domäner vi är teknisk eller administrativ kontakt på. Så här i efterhand har detta visat sig vara en utmärkt metod då vi inte fått ett enda klagomål på oss där vi skulle ha indikerat domäner felaktigt (på grund av att fel innehavare gjort avtalsbekräftelsen). Felet många andra ombud gjorde var att de lät sina kunder bekräfta avtal för alla domäner som låg i respektive ombuds kontrollpanel, vilket ledde till att domäner som överlåtits eller förfallit och nyregistrerats men fortfarande låg kvar i kontrollpanelen bekräftades felaktigt av fel innehavare.
Precis just detta. Att man inte kunde välja/godkänna enskilda domäner i sitt konto. Det var det som gjorde att flera av mina egna domäner hamnade hos en annan registrar. Både Loopia och Binero gjorde på detta vis. Jag hade själv för avsikt att lägga alla ägg i en korg, men fick nu istället alla utspridda över hela hönsgården.
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017