Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tänka strategiskt- lansera en tjänst

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-09, 21:00 #1
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Standard Tänka strategiskt- lansera en tjänst

Jag funderar på att lansera en tjänst, den tjänsten är inte värd något utan att den hamnar som etta eller tvåa i serpen. Samtidigt vill jag inte få upp mina konkurrenters ögon på tjänsten innan jag hinner vara med i spelet, därför är lösningen en blogg.

Jag tänkte starta en blogg och jobba stenhårt med optimeringen, där jag skriver intressant text om ämnet i frågan. Och när bloggen börjar närma sig toppen så lägger jag till tjänsten och fortsätter med optimeringen.

Hur ser ni på denna strategi? Kommer jag förlora min plats i serpen?
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-09, 22:19 #2
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Dina undersidor lär förlora sin placering i sökresultatet, men inte själva huvudsidan beroende på vilka ändringar du gör.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-09, 23:07 #3
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Om du kör på din strategi med blogg så kan du lägga den i en undermapp om du vill låta domänrooten vara ledig för tjänsten när det är dags. På så sätt kan du stärka domänen genom bloggen och starta upp tjänsten på en redan stark (inte purfärsk) domän vid ett senare skede.

Gör du på detta sätt behöver du inte oroa dig för brutna länkar till din blogg om du låter den ligga kvar i undermappen efter lansering av tjänsten. Ett alternativ är att blogga på domänrooten och redirecta alla inläggens URL:er till tjänstens startsida eller relevant undersida när du drar igång. Då kommer iofs inläggen att försvinna från sökresultatet.

Ett "tilläggsförslag":
Du kan dessutom börja bygga ett litet nätverk av 5-10 sajter på egna domäner. Sprid dem gärna mellan olika IP-adresser. Jobba upp en styrka i satellitsajterna genom inlänkar och relevans till den planerade tjänsten.

När du tycker att bloggen och satellitsajterna är starka nog så lanserar du tjänsten. Länka sedan till tjänsten från blogg och satellitsajter, men sprid ut länkarna över några månader istället för att bomba på med alla länkar direkt.

-

Det var mina snabbt ihopkokade tankar om det hela

Det svåra med din strategi att snabbt komma upp i serpen från ingenstans är att det inte riktigt går hand i hand med SEO, som är ett långsiktigt arbete där man i början harvar på resultatsida 2 (och neråt).
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-09, 23:51 #4
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Om du kör på din strategi med blogg så kan du lägga den i en undermapp om du vill låta domänrooten vara ledig för tjänsten när det är dags. På så sätt kan du stärka domänen genom bloggen och starta upp tjänsten på en redan stark (inte purfärsk) domän vid ett senare skede.

Gör du på detta sätt behöver du inte oroa dig för brutna länkar till din blogg om du låter den ligga kvar i undermappen efter lansering av tjänsten. Ett alternativ är att blogga på domänrooten och redirecta alla inläggens URL:er till tjänstens startsida eller relevant undersida när du drar igång. Då kommer iofs inläggen att försvinna från sökresultatet.

Ett "tilläggsförslag":
Du kan dessutom börja bygga ett litet nätverk av 5-10 sajter på egna domäner. Sprid dem gärna mellan olika IP-adresser. Jobba upp en styrka i satellitsajterna genom inlänkar och relevans till den planerade tjänsten.

När du tycker att bloggen och satellitsajterna är starka nog så lanserar du tjänsten. Länka sedan till tjänsten från blogg och satellitsajter, men sprid ut länkarna över några månader istället för att bomba på med alla länkar direkt.

-

Det var mina snabbt ihopkokade tankar om det hela

Det svåra med din strategi att snabbt komma upp i serpen från ingenstans är att det inte riktigt går hand i hand med SEO, som är ett långsiktigt arbete där man i början harvar på resultatsida 2 (och neråt).
Tack för ett utförligt svar, jag kommer absolut inte ha bråttom. Ska starta en seriös tjänst, men en fråga.

Va är det för skillnad mellan att bygga en satellitsajt och länka själv, och köpa en länk från en annan sida?
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-10, 01:03 #5
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Captcha Visa inlägg
Tack för ett utförligt svar, jag kommer absolut inte ha bråttom. Ska starta en seriös tjänst, men en fråga.

Va är det för skillnad mellan att bygga en satellitsajt och länka själv, och köpa en länk från en annan sida?
Den största skillnaden är att du har full kontroll på länken och att den finns kvar precis så länge du vill. Du har dessutom möjlighet att styra innehållet på sajten så att det är så relaterat till tjänsten som möjligt. Nackdelen är ju att man själv måste bygga upp styrka (inlänkar) till satellitsajten som den i sin tur kan bidra med till huvudsajten. Köper man länkar så ska ju detta redan finnas på de sajter man blir länkad från.

Det främsta argumentet för satellitsajter tycker jag ändå är att man själv kan styra över innehåll och länkarnas utforming och placering.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017