FAQ |
Kalender |
2006-05-15, 05:49 | #1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hejsan
Håller på med en affärsplan och skall sätta ner kvalitets/miljömål för räkenskapet 2006/07 (Maj-April=Brutet). Är lite nyfiken på vad ni andra har för mål att nå detta året? Tar ni fram övergripande mål och bryter ner detta i detaljerade också? Hur ser handlingsplanen/erna ut?... Sätter ni kvantitativa mål, eller är det något annat relevant ni vill uppnå? Ekonomiska mål? annat? Skulle vara intressant med lite feeding angående målsättning från både större bolag och småföretagare.. |
|||
Svara med citat |
2006-05-24, 09:52 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag försöker uppdatera min affärsplan en gång per år. Varje gång upptäcker jag att jag har breddat min "väg", och jag tycker det är nyttigt att läsa igenom vad man faktiskt har satt upp som mål för att på så sätt bli mer fokuserad.
Jag sätter dels upp mål för försäljning men även antal nya kunder. Övriga mål, så som varumärkesigenkännande etc, anser jag är svårare att mäta utan att göra någon större analys. Utöver dom konkreta målen så sätter jag även upp en övergripande plan för hur vekrsamheten skall drivas och mål för respektive månad under året. |
||
Svara med citat |
2006-05-24, 15:36 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Affärsplanen får en att ligga sömnlös på nätterna. Jag skulle helt vilja jobba med den 1 gång i månaden men det blir en gång om året på sin höjd. Det som är svårt är att få en tydlig definition i målsättningen och överföra det till en konkret handling. Siffror är lätt att jämföra, men det är mycket omkring som är svårt att uppskatta och mäta. Det gör inte saken lättare.
Jag läste i ett nyhetsbrev där någon hade tyckt att småföretagare skulle hoppa över affärsplanen och istället bara inrikta sig på att få nya kunder och jobba. I nästa nyhetsbrev hade någon besvarat det och tyckte den var nonsens. Båda har rätt med det det är också ganska branchberoende tycker jag. En rörpulare som bara jobbar lokalt behöver inte beskriva och analysera marknaden på samma sätt som en webbyrå som kan operera över hela landet. Däremot mål i verksamheten är alltid viktiga men behöver inte överdrivas med en komplett affäsplan. Hur stor är er affärsplan? Hur många A4? Vilken del lägger ni mest vikt på? |
||
Svara med citat |
2006-05-24, 20:52 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
- Affärsidé - Vision - Marknad - Produkter - Produktutveckling - Försäljning - Marknadsföring - Målsättning under närmsta 2 åren - Strategier (för att nå målen) Störst vikt lägger jag på de 5 sista punkterna, men alla punkter är viktiga i och med att allt "sitter ihop". |
||
Svara med citat |
2006-05-25, 13:25 | #5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Intressant... Tycker nästan att våran plan ser lite väl avancerad ut men så följer vi också QS9000-standarden. Den har ju ett speciellt fokus när det gäller bilindustrin..
Planens innehåll: 1. Marknad 1.1 Generellt 1.2 Automotive 2.Inköp 3.Produktion 4.Kvalitet och miljö (policys) 5.Organisation & Personal 6.Investeringar 7.Finansiella kommentarer 7.1 Inkomster 7.2 Balans räkning 7.3 Kassaflöde 8.Speciella kommentarer för år2 och 3. 8.1 Marknad 8.2 Ekonomi 9.Plan för kundtillfredsställelse. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|