Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Backup hos ett webhotell

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-05, 08:14 #31
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Är det bara jag som tycker det är konstigt att man ska behöva sköta backuper själv när man betalar för det hos sin leverantör? Om man inte kan ha förtroende för sin leverantör i dessa frågor har man väl valt fel leverantör? Då kan man ju lika gärna ha en egen server hemma i garderoben snart...
Josant, och med tanke på hur bra kvalle vi har på våra hemma linor i Sverige så skulle de kunna möta upptiden utan problem.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 09:06 #32
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Josant, och med tanke på hur bra kvalle vi har på våra hemma linor i Sverige så skulle de kunna möta upptiden utan problem.
Jag vet att jag inte skulle kunna matcha upptiden genom att hosta något hemma. Den vanligaste orsaken till att min hemmaserver går ner är strömavbrott, även planerade sådana ("imorgon klockan 13-16 kommer vi stänga av din el"). Andra orsaker jag varit med om:

* Någon tomte i huset har vänt sin router åt fel håll och ropar ut DHCP till alla andra kunder i huset

* Internetleverantören har stängt ner mig flera gånger efter att kundtjänst stängt, så jag kan inte få igång något förrän dagen efter. Anledningen har varit att e-post jag skickar ser ut som virus (när det i själva verket är loggfiler från min server).

* En propp har gått på grund av att grannen dragit för mycket ström

* En alldeles för varm sommardag blev servern överhettad och stängde av sig själv

* Internetleverantören har haft egna problem (detta är inte särskilt vanligt)

I genomsnitt ligger min hemmaserver nere ett par timmar i månaden på grund av sådana här saker utanför min kontroll. Så mycket brukar knappt ens de värsta webbhotellen komma upp i, och även om de gör det så har de mer kontroll än vad jag har över min hemmamiljö.

Att ha en egen hemmaserver kostar också. Min hemmaserver kostar ca 100 kr/månad i el (spelar ju ingen roll om du har villa och lyckas använda värmen på något sätt, men i lägenhet är det meningslös värme). För att få mer än 1 Mbit/s i upphastighet betalar jag 60 kr/månad extra till Internetleverantören. Då har jag inte räknat in hårdvarukostnaden som utslagen på tre år blir 140 kr/månad.

Slutsatsen blir att om du är beredd att jobba gratis med hostingen, kan tänka dig en miljö med slumpmässig nertid utanför din kontroll samt tolerererar att köra allt på en enda maskin utan redundans så kostar det fortfarande 300 kr/månad. Då har vi ännu inte räknat in det som efterfrågas i den här tråden, nämligen fungerande offsite-backup.

Jag håller med om att det är webbhotellets sak att hålla i riktiga backuper, åtminstone om man betalar för en sådan tjänst. Men samtidigt skulle jag själv vara tveksam till att lita på webbhotellet, det är trots allt alldeles för driftskritiskt att bli av med datan.

Senast redigerad av emilv den 2009-11-05 klockan 09:09
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 09:53 #33
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
DU har så rätt i att hosting inte är ett vettigt alternativ, men vad jag tycker är underligt att massor med folk tycks ta för givet att backuper man betalar för inte fungerar.

Det säger tyvärr en hel del om rådande kvalitet på tjänsterna på marknaden...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 14:16 #34
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Xamda > hur många gånger har du inte läst här på forumen, att när något har rasat så har företaget sedan kommit på att backupen inte har fungerat?

Klart som fan man tar det säkra före det osäkra och kör en backup för eget bruk.

Hur skulle du själv reagera om hela din verksamhet på nätet rasar och företaget sedan säger till dig att backupen inte fungerade och dina filer är borta. Du skulle nog bli jävligt glad misstänker jag.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 01:40 #35
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Mja, jag väljer en leverantör jag kan lita på (mig själv)... :-) Självklart har du en poäng, men hittills har vi inte lyckats döda någon kund på 13 år. Det gäller att välja en leverantör som tar det seriöst.

Inte fasiken köper du en extra motor till ditt flygplan, för att du inte litar på markservicen...? Inte strålande liknelse, men ändå. Förstår inte detta att man köper tjänster som inte är fullvärdiga.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-13, 19:19 #36
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Xamda - jag är flygrädd - så jo om jag kunde köpa en extra motor och ta med mig på planet hade jag garanterat gjort det! :-)

Gäller alltid att välja någon man har förtroende för... Som vid flyg känns det som att ens liv hänger på den där datan...
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-13, 23:59 #37
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Jag har faktiskt haft betydligt mer uptime på bredbandslinor än många andra Svenska hosting företag. Ja det är rätt skrämande.

Visst det är inte så vettigt hosta på en bredbandslina, men flera timmar nertid i månaden är det i regel inte om du inte har en sunkig leverantör.

Strömavbrott är det i regel inte alls ofta, kanske om man bor i Stockholm där verkar det hända rätt ofta.

I vilket fall om har man kritiska saker så kör man det inte hemma, man kör det hos en vettig leverantör och även ser till att göra egna backuper.

Även om leverantören ska sköta backup så lär dom ändå ha ett force majeure i avtalet, så i vilket fall så är leverantörens backup som ska ingå värd 0.

Det är lite som att gå över på ett övergångsställe rakt av utan att kolla sig för, bara för att bilar ska stanna så är inte alltid så fallet. Allt handlar om vilka risker man vill ta, men att bara lita på någon annan är inte alltid så stabilt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017