Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Adwords i onda syften

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-10, 09:18 #11
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Nu vet jag inte vilken bransch det handlar om och vad som skrivs i bloggen men om det är möjligt, utnyttja detta till er fördel. Gör ett utskick till de befintliga kunderna och leverantörer och berätta om problemmet. Skapa i buzz i branschen. Några kanske tror på vad som skrivs i bloggen men har företaget skönt sina åtagande mot kunder och leverantörer tidigare så kan det bli väldigt positiv effekt. Sen kan du lägga ut företagets namn så att vi kan söka på google och klicka på annonsen. Kan bli väldigt dyrt för någon...
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 11:10 #12
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Studera och ta lärdom av vad som skrivs om Tiger Woods, en annan personlighet som fått anledning att se över sitt varumärke.

Jag tror inte det är så farligt som folk vill göra gällande. Hade jag varit sponsor hade jag inte gett upp... men det är lätt att sitta här, anonym på ett svenskt forum, och säga...

Det står om det på många ställen, bland annat här:
http://www.affarsvarlden.se/hem/grad...icle692486.ece
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 11:52 #13
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Han hade i alla fall inga betalningssvårigheter med Google. Beror det verkligen bara på att han har det svårt ekonomiskt? Det verkar som att han anser sig blivit väldigt illa behandlad.

Om detta i grunden är hans fel så måste han vara riktigt sjuk i huvudet. Kontakta psykvården i så fall
En vild gissning är att det rörde sig om betydligt mer pengar än ett par hundralappar (vilket ett hundratal AdWords klick på ett ganska udda ord lär kosta).

Om jag inte miss minner mig så har Google gått från att inte tillåta annonsering på andras varumärken till att man numera får det.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 12:43 #14
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar G Visa inlägg
Om jag inte miss minner mig så har Google gått från att inte tillåta annonsering på andras varumärken till att man numera får det.
Jag har bara tittat som hastigast, men det ser ut som om du har rätt. Det dyker upp flera AdWordsannonser på ord som jag vet tidigare var spärrade.


---------------

Då är det förmodligen ganska meningslöst att skriva till Google. Och meningslöst att koppla in jurister. Vilket gör att den bästa lösningen borde vara att göra just ingenting. Hur förbannad kunden än må vara så kommer hans aggressioner förmodligen att lägga sig tillslut. Det förutsätter så klart att han inte får nytt bränsle på elden.

Som internetbaserat företag gör man rätt i att vara livrädd för sina kunder. En enda missnöjd och lite tokig kund kan ställa till med elände som tar många år att läka. Jag är själv en långsint jävel som inte kan sova gott om nätterna om jag inte får ett öga för ett öga och tand för tand.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 01:14 #15
Bernard Black Bernard Black är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 9
Bernard Black Bernard Black är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 9
Ja, då kommer här en liten uppdatering och tack för all feedback. Efter oerhört mycket krångel gick Google med på att prata efter att chefsjuristen för det samfund som företaget är medlem i tog kontakt, det som kom fram av samtalet var att man inget kunde göra, dvs precis som väntat. De föreslog slutligen att vi skulle bemöta kritiken med en kommentar på bloggen, något jag tyvärr inte tror kommer att fungera.

Då återstår altearntivet att försöka få bort hans annons från första sidan genom att själva annonsera, det blir intressant att se om detta fungerar. Någon som vet om det ens är möjligt att köpa ut ett unikt sökord på detta vis, dvs om Google accepterar att en intressent sväljer hela utrymmet avsett för sponsrade länkar på första sidan där alla annonser pekar på en och samma domän?

Förmodligen fungerar det som så att man måste registrera att antal Adwords-konton respektive tillhörande domäner innehållandes data som står i relation till annonserna för att detta skall ha någon effekt, tror ni inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Jag har bara tittat som hastigast, men det ser ut som om du har rätt. Det dyker upp flera AdWordsannonser på ord som jag vet tidigare var spärrade. -http://adwords.google.com/support/aw/bin/answer.py?answer=6118#2
Sedan den 4:e juni 2009 får man inte använda andras varumärken i Adwords-kampanjer i listan som framgår av länken här: http://adwords.google.com/support/aw...&answer=143903. Sverige ingår dock inte i denna lista, provade sålunda med att göra en anmälan här: https://services.google.com/inquiry/aw_tmcomplaint. Märkligt dock att Google inte nämnde denna möjlighet i samtalet jag berättade om ovan, nåväl, värt ett försök.

Citat:
Områden där vi utreder både annonstext och sökord

Sverige

* När vi får in ett varumärkesanspråk från en varumärkesägare är vår granskning begränsad till att säkerställa att annonserna ifråga inte innehåller en term som motsvarar varumärkestermen i annonstexten eller som sökord. Om de gör det kräver vi att annonsören tar bort varumärkestermen från annonstexten och sökordslistan och förhindrar att varumärkestermen används i framtiden. Sådana utredningar påverkar endast annonser som visas på eller av Google. -http://adwords.google.com/support/aw...?answer=6118#2

Senast redigerad av Bernard Black den 2009-12-12 klockan 17:49
Bernard Black är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017