Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Mera om NSA

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-12-12, 09:01 #21
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Faktiskt så bryr jag mig inte så mycket om övervakningen, jag mest fascinerad att media får tag på "top secret" document (via Snowden troligen ja). Att övervakning pågår kan knappast vara en nyhet, och att den är global är ju inte så konstigt heller. Syftet anser jag i slutändan är gott, men, någon lättskrämd och lättkränkt president, ledare osv kan ju ta det hela som en krigsförklaring att man försöker avlyssna folk och initiera ett nytt jihad (pågår väl redan ett par sådana most "väst").

Skulle vi inte ha övervakning, så skulle vi få fler "surprise" attacker inom väst. Det har ju i media flera gånger varit nyheter om hur s.k. celler gripits av polis via samarbeten av flera länder. Det är ju bra...!
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-12, 10:09 #22
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Lyckligtvis är det många som inte håller med dig Johnny. Lyckligtvis har det blivit en större skandal i många länder - t ex Frankrike, Holland, Storbritannien, Tyskland, Brasilien. Lyckligtvis finns det folk som bryr sig mer än svenskarna som verkar paralyserade efter FRA-protesten misslyckades.

Själv lever jag hellre i en farligare värld än i en värld där man helt saknar personlig integritet. Övervakningen har för mig nått oacceptabla överdimensioner. Något jag förväntar mig av Nordkorea men ingen västlig demokrati. Skulle du ta precis alla försiktighetsåtgärder för att vara säker i ditt dagliga liv med trafik/mat/förhållande till andra personer osv så skulle ditt liv inte längre vara något liv. Någonstans går försiktighet och säkerhet för långt - för mig är den sedan länge förbi den punkten gällande massövervakningen. Ändamålen helgar inte alltid medlen.

En övervakning som bygger på öppna och accepterade principer är för mig OK. En som bygger på allt från diskret utpressning (alla större amerikanska kommunikationskanaler?) till direkt hackning av systemteknikers utrustning för att ta sig in i ISPs (Belgacom, ISP för större delen av Belgien inklusive EUs kommission och parlament) är för mig inte alls OK. När säkra kommunikationstjänster i Holland (Lavabit) stänger ner efter krav på tillgång från amerikanska myndigheter är det inget tillvägagångssätt eller maktförhållande jag kan acceptera.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-12, 12:36 #23
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Att USA håller på med signalspaning över hela världen är ingen nyhet men i vilken omfattning och vilken oerhörd makt de kan utöva var i mina ögon okänt. Att svenska myndigheter nu dessutom har tillgång till XKeyscore och genom att mata in min mailadress kan se allt jag gjort, det är skrämmande.

Dels för att jag vill ha möjligheten till ett privatliv. Jag vill inte ha någon konstapel från Stockholmspolisen ståendes en meter bakom mig för att övervaka mig och jag vill heller inte att någon konstapel från FRA sitter och tittar igenom alla mail jag skickar och alla chattar jag har. Jag gör inget fel och jag vill inte bli behandald som en som brutit mot lagen.

Dessutom vill jag inte att USA ska agera världspolis. Särskilt inte när de sätter folk i förvar på Guantanamo Bay utan rättegång och sen tvångsmatar dem när de hungerstrejkar. Vem fan kan vilja bo i en värld där det helt saknas gränser och ramar för världens myndigheter?
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-12, 16:02 #24
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Lyckligtvis är det många som inte håller med dig Johnny. Lyckligtvis har det blivit en större skandal i många länder - t ex Frankrike, Holland, Storbritannien, Tyskland, Brasilien. Lyckligtvis finns det folk som bryr sig mer än svenskarna som verkar paralyserade efter FRA-protesten misslyckades.

Själv lever jag hellre i en farligare värld än i en värld där man helt saknar personlig integritet. Övervakningen har för mig nått oacceptabla överdimensioner. Något jag förväntar mig av Nordkorea men ingen västlig demokrati. Skulle du ta precis alla försiktighetsåtgärder för att vara säker i ditt dagliga liv med trafik/mat/förhållande till andra personer osv så skulle ditt liv inte längre vara något liv. Någonstans går försiktighet och säkerhet för långt - för mig är den sedan länge förbi den punkten gällande massövervakningen. Ändamålen helgar inte alltid medlen.

En övervakning som bygger på öppna och accepterade principer är för mig OK. En som bygger på allt från diskret utpressning (alla större amerikanska kommunikationskanaler?) till direkt hackning av systemteknikers utrustning för att ta sig in i ISPs (Belgacom, ISP för större delen av Belgien inklusive EUs kommission och parlament) är för mig inte alls OK. När säkra kommunikationstjänster i Holland (Lavabit) stänger ner efter krav på tillgång från amerikanska myndigheter är det inget tillvägagångssätt eller maktförhållande jag kan acceptera.
Tänkte skriva ett svar till Johnny, men såg att du redan skrivit precis det jag ville sagt på ett utmärkt sätt!
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-14, 16:43 #25
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag har som de flesta redan vet principiellt ingenting emot övervakning förutsatt att den är öppen och transparent. Folkvalda parlament och allmänheten måste veta betydligt mer om övervakningen och det måste vara tydligt klargjort i lag exakt hur informationen får användas och vilka som kan få tillgång till den. Att USA bedrivit signalspaning är ju som någon redan konstaterat ingen överraskning men omfattningen kände ingen till tidigare. Hemlig avlyssning i den skalan är oacceptabel för mig.

Avsnittet om Sverige och avlyssningen kan för övrigt ses på SVT Play nu för den som missat:

http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017