Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domänombud stängs av..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-17, 23:28 #61
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Westman@Aug 17 2008, 19:39
Vinstdrivande ja men .SE drivs inte för personlig vinning och det är en väsentlig skillnad. Sen är den absolut största och viktigaste skillnaden att .SE faktiskt är pratbara och har rimliga villkor vilket inte är min erfarenhet av svindyra och dryga .NU och det tror jag beror på att IIS inte drivs enbart för att generera så mycket pengar det bara går. NU känns faktiskt som domänskojare i jämförelse med tanke på deras prislista/prispolicy samt deras "vänliga" och "hjälpsamma" support.

Det blev lite OT kanske...
OT eller inte..
Iofs skulle jag ju kunna påstå att du har helt fel vad gäller .SE och personlig vinning, med hänvisning till vissa personers löner, peka på vem som kliar vem på ryggen i olika uppdrag, exklusivitet att utföra uppdrag osv osv, men att lista upp detta skulle skapa mer ont blod än vad det gör nytta - så jag kan ju bara summera att vi har helt olika uppfattning kring .SE

Pratbara .. umm dom är 40 gubbar på .SE - och vad är dom på .NU - under 10!?
Ska väl vara bra märkligt om inte .SE då är mer pratbara..när dom outsourcat allt annat som tar tid..

Att sedan påstå att .NU känns som "domänskojare" var extremt lågt för att komma från dig westman - att du anser att prisnivån/prispolicy är för hög är väl en sak, även att du tydligen inte har bra erfarenheter av deras support - men därifrån till det du insinuerar är steget mycket långt.
Jag får dessutom för mig - men rätta mig gärna om jag har fel - att jag har BETYDLIGT MER erfarenhet av .NU än de allra flesta i detta forum och jag ställer mig totalt frågande till din inställning då min egen är precis den motsatta! Sen kan jag hålla med om att .NU har vissa områden där dom behöver bli tydligare och förbättringsbara - men det kan man väl lungt säga om .SE också..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 05:40 #62
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Ja, om de är 40 på .SE och under 10 på .NU och .SE har outsourcat det som inte är kärnverksamhet bevisar ju bara att .SE är mer intresserade av att göra något annat med pengarna de drar in än att lägga på hög. Jag kan inte kommentera löner och vem som kliar vem på ryggen eftersom jag inget vet och inte är speciellt intresserad så länge det inte negativt påverkar service och pris jämfört med nuläget.

Jag insinuerar inte, jag uttryckte min känsla när jag ser till vissa, för mig, viktiga delar. Det är som sagt min känsla och därför inget påstående eller någon insinuation så det där med lågt kan du glömma.

Visst finns det alltid andra med andra åsikter och erfarenheter av allting så det är inget att diskutera egentligen, vi har som sagt olika åsikter och erfarenheter vilket är helt logiskt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 11:30 #63
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Westman@Aug 18 2008, 05:40
Ja, om de är 40 på .SE och under 10 på .NU och .SE har outsourcat det som inte är kärnverksamhet bevisar ju bara att .SE är mer intresserade av att göra något annat med pengarna de drar in än att lägga på hög. Jag kan inte kommentera löner och vem som kliar vem på ryggen eftersom jag inget vet och inte är speciellt intresserad så länge det inte negativt påverkar service och pris jämfört med nuläget.
120 kronor * 750 000 = 90 000 000 snurrar alltså .SE årligen.
Plus 27´-47´per ombud - 37 000 * 200 = 7 400 000
Plus intäkter för Internetdagarna osv ger strax under 100 000 000:- per år.

Citat:
Vid årets första ansökningsperiod valdes 19 projekt, med en maximal finansiering omfattande 4 miljoner kronor. Under hösten 2008 anslår .SE:s Internetfond 2,5 miljoner kronor.
6,5 av 98 - Kan du ge mig ett förtydligande om vad som inte är att samla på hög hos .SE?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 11:30 #64
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av oskarg
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.st
Ett alternativ är också att släppa domänerna mer slumpmässigt och kanske vara lite mindre tydlig kring när det sker eller kanske tom. gå så långt som att inte släppa en lista på de domäner som kommer att släppas som det görs idag.
Jag förstår inte på vilket sätt ett lotteri skulle vara mer rättvist? Jantelagen genomsyrar verkligen Sverige. Här är det enda som ses som rättvist om man vinner någonting genom ett lotteri, om man jobbar sig till så börjar folk titta snett och gnälla.
Det handlar knappast om Jantelagen utan snarare ett sätt att försvåra mygel och andra skumma metoder som är dagens alternativ. Jag har inget emot att låta marknaden bestämma priset om det skulle gå att genomföra på ett bra sätt, vilket ser svårt ut just nu när den allmänna uppfattningen verkar vara att man inte ska ge IIS den makten och de privata aktörerna som idag erbjuder den här typen av tjänst inte verkar ha rent mjöl i påsen.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 12:16 #65
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Ja, om de är 40 på .SE och under 10 på .NU och .SE har outsourcat det som inte är kärnverksamhet bevisar ju bara att .SE är mer intresserade av att göra något annat med pengarna de drar in än att lägga på hög. Jag kan inte kommentera löner och vem som kliar vem på ryggen eftersom jag inget vet och inte är speciellt intresserad så länge det inte negativt påverkar service och pris jämfört med nuläget.
120 kronor * 750 000 = 90 000 000 snurrar alltså .SE årligen.
Plus 27´-47´per ombud - 37 000 * 200 = 7 400 000
Plus intäkter för Internetdagarna osv ger strax under 100 000 000:- per år.

Citat:
Vid årets första ansökningsperiod valdes 19 projekt, med en maximal finansiering omfattande 4 miljoner kronor. Under hösten 2008 anslår .SE:s Internetfond 2,5 miljoner kronor.

6,5 av 98 - Kan du ge mig ett förtydligande om vad som inte är att samla på hög hos .SE?
Jag sa att de var mer intresserade av att göra något annat än att lägga dem på hög. Det innebär alltså att det finns något som är mer intressant att lägga pengarna på hög, inte att de inte lägger pengar på hög öht.

Mitt argument är att om de enbart var intresserade av att dra in pengar så hade alla tjänster kostat pengar och varit dyrare samt att de hade säkert kunnat göra det med färre personal pga. minskad intern R&D, försämrad support osv. som i sin tur hade gett mer pengar till högen. Så länge pengarna ligger i stiftelsen innebär det också att de inte är förbrukade utan finns tillgängliga för framtida bruk. I ett privat ägande brukar man häva ut en del av, eller hela, högen i aktieutdelning.

När stiftelsens styrelse delar ut miljonerna till sig själva så säg till så ska jag ändra åsikt.

EDIT: Jag förutsätter också att .SE har driftkostnader och andra kostnader som du "glömt".
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 12:46 #66
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Westman@Aug 18 2008, 12:16
EDIT: Jag förutsätter också att .SE har driftkostnader och andra kostnader som du "glömt".
Nej inte alls glömt - Det handlar säkert om en 15-20 miljoner i lönekostnader, en rejäl slant för Svea Ekonomi, drift osv. Min avsikt var att sätta "det goda syftets" storlek i relation till årsomsättning. Eftersom det ofta är huvudargument för de som vurmar för ".SE´s goda vilja"
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 15:17 #67
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
EDIT: Jag förutsätter också att .SE har driftkostnader och andra kostnader som du "glömt".
Nej inte alls glömt - Det handlar säkert om en 15-20 miljoner i lönekostnader, en rejäl slant för Svea Ekonomi, drift osv. Min avsikt var att sätta "det goda syftets" storlek i relation till årsomsättning. Eftersom det ofta är huvudargument för de som vurmar för ".SE´s goda vilja"
Bra, då gäller det alltså inte mig.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017