Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


.html vs .php , .aspx osv

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-02, 12:19 #1
arcs avatar
arc arc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 5
arc arc är inte uppkopplad
Nykomling
arcs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 5
Har hört att google värderar urlar som slutar med .html högre än de som slutar med .php eller annat script språk. Detta kan ju åtgärdas på serversidan så att http://www.doman.com/sida3.html går mot http://doman.com/sida.php?id=3 om man vill. Är det värt det ur SEO synpunkt?

Gäller det både google och msn ?

Tacksam för hjälp.
arc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-02, 12:34 #2
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Så gör jag... och många andra.

Vissa säger att filändelser inte spelar någon roll längre, men att det gjorde.. varför chansa? Det ger dessutom en attraktivare URL.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-02, 12:58 #3
arcs avatar
arc arc är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 5
arc arc är inte uppkopplad
Nykomling
arcs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 5
OK tack för svaret. Jag fick känslan av att det är så vanligt med serverside-script numera och att det finns enkla åtgärder för att fejka .html sidor så att sökmotorerna borde ignorera filändelsen. Men jag antar att det är svårt att vara säker.. Är det någon annan som har någon typ av färsk info om detta?
arc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-02, 13:02 #4
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
DeSotos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
Jag kör aldrig filändelser. Främst för användarens skull, så man ska slippa klydda med det. Ifall Google gillar .html lite mer än ingen filändelse (dvs katalog) så spelar det ingen roll för min del. Jag har inte märkt någon större skillnad.
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-02, 14:22 #5
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 488
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 488
Citat:
Originally posted by arc@Nov 2 2005, 13:19
Har hört att google värderar urlar som slutar med .html högre än de som slutar med .php eller annat script språk. Detta kan ju åtgärdas på serversidan så att http://www.doman.com/sida3.html går mot http://doman.com/sida.php?id=3 om man vill. Är det värt det ur SEO synpunkt?
Gäller det både google och msn ?
Tacksam för hjälp.
den enda skilnaden jag kan se ar att vissa manniskor haldre lankar till en statisk sida
(med andra ord )du kan fa fler lankar
Dykarn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-02, 16:05 #6
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
Det finns egentligen inget som pekar på att sökmotorerna idag skulle föredra vissa filändelser. Det har gjorts undersökningar som pekat på detta tidigare, men oftast har de inte varit fullt tillförlitliga i och med att man inte vägt in att det faktiskt finns fler sidor med filändelse .html, än till exempel .shtml.

På Search Engine Strategies i Stockholm för några veckor sedan togs frågan upp, och där menade man att filändelsen inte spelar någon som helst roll. Man berörde till och med möjligheten att använda nyckelord i fländelsen. hehe (i stil med index.nyckelord). Men om det skulle ha någon betydelse vet jag inte.

Vad gäller antalet länkar så håller jag till viss mån med Dykarn. Dock behöver man kanske inte skriva om filändelsen till .html, men man kan gott välja att istället för att ha ett flertal querystrings (main.asp?id=14&cat=12&num=67 ....) så kan man i databasen lägga en tabell som grupperar samtliga querystrings. På så sätt kan man enkelt översätta en querystring som är för lång till enbart main.asp?q_string=12, eller nåt liknande.

Ett annat tips är att inte ha med "id" eller former av id i querystrings. Detta i och med Googles överkänsliget mot användandet av sessionsid i querystrings.

/berneboy
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017