Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbhotell Hackat (?)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-03, 16:37 #91
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Citat:
Originally posted by Alper@Oct 3 2007, 16:21
Japp, jag håller med dig. Att köra in en backup kan inte ta över 40 timmar att lösa.
Tyvärr blir jag missnöjd och ska nog byta webhotell. Har gjort förluster på tillräckligt många dollars nu.

Btw, pausa din Adwords annonsering så slipper du gå back på det åtminstone.

mvh
Hade det varit så enkelt hade man gjort det för länge sen.
Dessa hackare har en otäck tendens att infektera en webbserver med skript som ger dom full tillgång till hela webservern innifrån vilket konto som helst. Till exempel c99shell som är vanligt förekommande bland turkiska och ryska hackers kan göra det mesta på en webbserver, inklusive navigera hela servern ända ner på root nivå med mera...

Om dessutom databaserna har fått sig en törn är det riktigt jobbigt att försöka återställa och man måste gå igenom dom för att vara säker på att det inte finns något bus inlagt där också. Jag misstänker att Proinet dessutom installerar en del extra säkerhet i webbservrarna, vilket sedan ska testas och gör utförliga sökningar på befintliga konton för att hitta eventuellt kvarglömt bus...
Mortekai är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 16:39 #92
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 91
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 91
Vet att det sagts förut, men får man inte skylla sig lite själv om man har affärskritiska sidor på ett lågbudgethotell. "Snålheten bedrar visheten"

Missförstå mig rätt, jag använder proinet själv till ett antal olika grejer så som privata sidor, för utveckling mm. Tycker att det fungerat bra sedan serverbytena förut, men jag skulle aldrig komma på tanken att lägga något affärskritiskt där.

Sen kan man aldrig vara säker någonstans, men går man upp i nivå lite grann så är väl en av de saker man betalar för just bättre resurser för att hantera de fel som uppstår.

Jag kan hålla med om att infon kunde vara lite bättre, tror många hade varit nöjda med något i stil med "Då vi lägger allt krut på att lösa den nu uppkomna situationen kommer vi tyvärr inte kunna uppdatera denna information med allt som sker, men vi lovar att uppdatera minst var 6:e timme. För akuta frågor ring...".
Patek Philippe är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 17:01 #93
Spirres avatar
Spirre Spirre är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 291
Spirre Spirre är inte uppkopplad
Medlem
Spirres avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 291
Citat:
Originally posted by jonasb76@Oct 3 2007, 15:04
Hur kan tre servrar bli hackade? Är det så dålig säkerhet med cpanel?
Va jag har hört så va de bara ena dom kom in på.. men gjorde detta som säkerhetsåtgärd, då de kan komma åt andra serverna med.
Spirre är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 17:17 #94
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Vad finns det för alternativ då, nu kommer jag inte ens ihåg vad jag pröjsar för Proinet men var får man annars:

- Obegränsat antal databaser
- Obegränsat antal domäner
- 25 Gb bandbredd
- 500 Mb hemsida
- php / mysql

eller bättre. För samma pris? (Tror jag pröjsar runt 200 kr / år men är absolut inte säker)
clirre är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 17:24 #95
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Spirre
Jonny: själva da? hur snabbt kan ni återskapa en server? med configs, paneler, kunddata?
Vi har tränat. Vi hade ju grejerna hos DCS för några år sedan; jag vet inte varför men det var diskar som kraschade konstant.

Framförallt lärde det oss att välja en riktig hall och riktig utrustning. Den läxan verkar även Proinet ha lärt sig eftersom det inte är något fel på vare sig hallen, operatören eller den utrustning de har haft.

Eftersom det inte finns någon publik information att tillgå om vad det egentligen är för intrång är det ju lite svårt att uttala sig. Det är också lätt att vara efterklok, men om man tagit ner fungerande servrar för ominstallation känns det rent spontant som att det kanske borde ha gått att göra det parallellt. Alltså installera upp den nya servern och sen blåsa över det hela.

Under tiden hos DCS "installerade" vi om ett debian-baserat system på en eftermiddag. Men då fanns det en fullständig systembackup att tillgå och operativsystemet i sig behövde inte installeras om...

Citat:
Originally posted by -EmilF@Oct 3 2007, 15:16
Enligt artikeln på IDG så tar det extra tid för Proinet att återställa datan från backupen eftersom de behövt anlita ett dataräddningsföretag för detta.
Bara jag som tycker det låter förbannat konstigt? Ska väl inte vara några fel på backupen tycker man.
Det beror ju på hur backupen lagras och om de lyckats förstöra den också kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av clirre
Jag har ett amerikanskt webbhotell också. Om jag laddar upp filerna till mina sidor där, hur kan man då få sidan att automatiskt gå dit om ens webbhotell kraschar?
Är det genom att ha nameserver 1 och 2 till proinet och 3 och 4 till den amerikanska?
I det fallet bör du välja en tredjepartsleverantör för DNS så att du snabbt kan styra om.
Beroende på vad det är för lösning kan eventuellt också en round-robin fungera.
jonny är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 17:42 #96
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Citat:
Originally posted by clirre@Oct 3 2007, 17:37
Jonny: Jag har mina domäner hos Loopia, de pekar på Proinets nameservrar. Sen har jag då också ett amerikanskt webbhotell.

Kom dock på emellan mina inlägg att problemet med databasen kvarstår...det går inte att peka mot Proinets databas från mitt amerikanska webbhotell.
Hey, starta gärna en ny tråd där vi kan diskutera redundans för webbhotellslösningar
Säkert många som är intresserade.
Decibel är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 17:48 #97
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Tycker det är synd om alla inblandade men nu kanske detta för med sig lite mer säkerhetstänkande bland andra samt Proinet själva.

Det är trots allt ganska förkastligt att det ska vara så pass enkelt att sänka 1600 sajter.
daniel_ är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 18:00 #98
Pewas avatar
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 253
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem
Pewas avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 253
Någon som kommit fram till deras support? Vad säger dom?

Har testat att ringa själv men kön gick så sakta så jag gav upp..
Pewa är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 18:06 #99
mazadas avatar
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
mazadas avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
Citat:
Någon som kommit fram till deras support?
Efter en timme och sju minuter i kö gav jag upp, den människan före mig måste ha varit en riktig snackpåse..
mazada är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-03, 18:06 #100
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
har vi ingen representant från proinet här? som kan ge sin syn på saken samt kanske om möjligt info om hur turkarna gick till väga?
crazzy är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017