Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Proinet nere?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-15, 00:15 #141
JimmyOhs avatar
JimmyOh JimmyOh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 244
JimmyOh JimmyOh är inte uppkopplad
Medlem
JimmyOhs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 244
Så det är lugnt för mig att peka om mina domäner nu, lägga upp mina webbplatser på ett annat webbhotell och sedan hämta tillbaka mina mail och min blogg när Proinet behagas fungera igen? True or false?
JimmyOh är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 00:24 #142
boja boja är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 11
boja boja är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 11
Kanske svårt för någon annan än proinet att garantera något. De har ju bytt operativsystem, de kanske byter annan programvara också. Då är det ju inte säkert att allt fungerar som innan.
boja är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 00:32 #143
JimmyOhs avatar
JimmyOh JimmyOh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 244
JimmyOh JimmyOh är inte uppkopplad
Medlem
JimmyOhs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 244
Jag får väl chansa på att mina mail och blogg är kvar, och peka om nu, för hemsidan min måste ju upp alltså, och möjligheten att ta emot nya mail...
JimmyOh är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 00:32 #144
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 224
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 224
Har varit kund/användare av Proinets tjänster i c:a två år+.
Var med när den förra ägaren sålde till ägaren innan nuvarande.
Har samlat på mig en del genom åren och är numera förbannat less på allt som har med O.K. webhotell eller Proinet att göra.

Proinet i ett nötskal:

Konstant:
1. phpMyadmin går fruktansvärt långsamt.
2. Ingen som helst info på driftsidan när något händer..
Möjligtvis kommer det upp en till tre dagar senare (extremfall).


Väldigt ofta återkommande:
1. Access denied for user 'dbusername'@'web03.anonymous-server.net' (using password: YES)

2. Ingen mailinfo ÖVERHUVUDTAGET går ut till kunderna. Möjligtvis fakturorna då..

Ofta Återkommande:
1. Lost connection to MySQL server at 'reading authorization packet', system error: 0

2. Mail med frågor som är "obekväma" besvaras inte alls..


Sällan återkommande:
1. Moduler som krävs för sidans existens försvinner när PHP kompileras om (som händer med jämna mellanrum)

2. I samband med ominstallationer så "glöms det bort" att det finns certifikat som skall läggas upp..

3. Sidor ersätts med jämna mellanrum av nån "Welcome to cPanel" -sida..


Övrigt:
1. Alla tabeller med innoDB blev korrupta 9/1 c:a kl. 13.00 och backup har tydligen inte fungerat sen 2007-10-01..!?!?
Den backupen kommer ifrån förra intrånget då allt man hade på servern dessutom blev förstört.
Ren flax att den viktigaste databasen var såpass gammal att jag inte börjat med transaktioner eller intresserat mig för skillnaden på row-lock och table-lock.
Där var det bara en tabell som var innoDB och det var en temporär tabell som var enkel att återskapa.

2. Spydiga svar när man frågar varför dom inte har en fungerande backuplösning (efter ovanstående incident)

3. Annan kunds databaser ligger plötsligt under ett av mina konton.. (nåt moppeforum eller likn.)

4. Jag ombedes göra en egen backup via phpMyAdmin då dom avaktiverat backup från MySQL ???
En databas på c:a 80MB tar sin lilla tid när det är 2 KB/sek. överföringshastighet via phpMyAdmin/cPanel
som dessutom helt slutar att ladda från servern när en timme och 20 MB har kommit ner.
Kontentan blev att jag fick smälla upp en egen webserver med phpMyAdmin som ansluter till proinets databaser och därigenom arbetar.

5. SSL certifikat går inte att lägga till via WHM.
Får klagomål när jag försöker använda skiten när den finns och skall fungera.

6. Ingen kopia på avtalsvillkor vid registreringen.
Nuvarande villkor verkar dessutom vara ändrade nyss, men datumet är gammalt.
Allt som har med backup och ansvar har försvunnit ur texten.

7. Ingen som helst info går ut till kunderna med information om incidenter.
Även om dom vet att flera kunder är drabbade så tycker dom att det åligger kunden att upptäcka detta själv och sen felanmäla.
En gång gick det faktiskt ut info, runt 2008-01-29 då det var en "ddos-attack", men vem fan märkte av den?

8. Har blivit lovad info om "hackerincident 1", inget hände.
Har blivit lovad info om "databasincidenten (se ovan om innoDB-crash)", inget hände.


9. Råkar av en tillfällighet hitta info om att ALLA måste ändra från mysql01.proinet.se till 195.246.219.7 för att
överhuvudtaget kunna ansluta till databasservern ett visst datum.. Hittade en dag innan det datum som stod..
Har aldrig fått någon info om detta på mail eller likn..

Hur kan man tro att man ens går in på deras driftinfo när man vet hur uruselt uppdaterad den är?


Mail är i princip det enda som fungerar bra (tills idag).
Det går också snabbt och enkelt via cPanel att ändra med mailinställningar (i.o.f.s. knappast tack vare Proinet)



Jag har redan börjat byta hotell (direkt efter "databasincidenten") och ser ingen anledning till att dom som försvarar Proinet i denna tråden skall börja tjafsa om att jag
får vad jag betalar för och skall byta istället för att skriva att det är kass, etc, etc. Dra nåt gammalt över er, jag gör vad fan jag vill och det inkluderar att klaga på något som suger stenhårt.


Proinet var utan tvekan bland dom absolut bästa när dom startade och även efter första ägarbytet, det glömmer jag absolut inte..
Har rekommenderat dom till flera andra personer men får numera sitta och skämmas varenda gång det talas om dessa personers upplevelser av deras satsningar på nätet..
Jake.Nu är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 00:42 #145
Forsgrens avatar
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
Forsgrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Även jag har lite trista erfarenheter av just O. & K. Webhotel (som väl är företaget bakom Proinet ifall jag förstått allt rätt?). Jag har tidigare skrivit om det här på Webmaster Network: http://www.webmasternetwork.se/index...T&f=13&t=22557

Direktlänkar till de två egna poster jag tagit upp problemen i:
http://www.gate303.net/2007/07/31/sh...-lan-historia/
http://www.gate303.net/2007/08/17/la...o-ok-webhotel/

Det är så klart tråkigt för alla de drabbade kunderna när sådant här inträffar och visst, vilket webbhotell som helst kan egentligen bli hackade. Men att ha attityden "Vi byter från Linux till ett hemligt OS för att skydda oss" gör lätt att man kan börja ifrågasätta hur det står till med säkerhetsmedvetandet egentligen.

För de drabbades skull hoppas jag att inga databaser läcker ut, för det kan verkligen ställa till med skador.
Forsgren är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 00:43 #146
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Jag har hållt på med hemsidor i två år nu och haft Proinet ungefär lika länge. Jag gick mot ett all-time-high (baserat på alla mina svenska sidor) på min mest lukrativa hemsida pga alla hjärtans dag...och så detta.

Jag var iofs ganska snabb att byta webbhotell när jag insåg att de var hackade igen. Jag la upp backuper där samt pekade om DNS:erna. Tyvärr var sidan en .com så sidan har fortfarande inte pekats om.

Är inte ens arg längre, bara jävligt ledsen. Fan, har jobbat 12 h / dag de senaste 3 mån med denna och andra sidor och blir snuvad på min triumf.

Nåväl, har jag nått dit en gång så ska jag väl kunna nå dit en annan gång också. Nu ska jag gå och thaiboxas. Ett skönt sätt att få ur sig frustrationen, I tell you.
clirre är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 00:54 #147
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
varför är det absolut ingen som tar egna backups? hur dum får man vara? NU vet jag att vissa inte har just problem med detta, utan att som senaste talare t.ex har problem med ompekning, samt vissa har problem med mail vilket jag förstår. men tex du JimmyOH som verkar ha gjort allt om proinet till ditt personliga korståg, jag menar är verkligen din blogg så otroligt viktig att du behöver spy galla i 30talet inlägg, utan att tillföra ens 1% av vettig information, om du nu är så otroligt rädd om dina databaser och filer, varför har du då ingen backup på det? samt varför bytte du inte sist dom blev hackade? du gjorde precis samma sak då, den saken om något borde ju också ha lärt dig vikten av egen backup.
FredrikNas är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 01:14 #148
JimmyOhs avatar
JimmyOh JimmyOh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 244
JimmyOh JimmyOh är inte uppkopplad
Medlem
JimmyOhs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 244
Citat:
Originally posted by Novocain@Feb 15 2008, 01:54
varför är det absolut ingen som tar egna backups? hur dum får man vara? NU vet jag att vissa inte har just problem med detta, utan att som senaste talare t.ex har problem med ompekning, samt vissa har problem med mail vilket jag förstår. men tex du JimmyOH som verkar ha gjort allt om proinet till ditt personliga korståg, jag menar är verkligen din blogg så otroligt viktig att du behöver spy galla i 30talet inlägg, utan att tillföra ens 1% av vettig information, om du nu är så otroligt rädd om dina databaser och filer, varför har du då ingen backup på det? samt varför bytte du inte sist dom blev hackade? du gjorde precis samma sak då, den saken om något borde ju också ha lärt dig vikten av egen backup.
Jag har inget personligt korståg mot Proinet, verkligen inte. Och varför det blivit så många negativa inlägg just idag är av den enkla anledningen att man aldrig fick någon information om vad som egentligen hade hänt, vilka kunder som var drabbade eller någonting. Det är faktiskt för kunderna som företaget jobbar. Utan kunder, inget företag. Så att få bli informerad om det senaste när en sådan här allvarlig händelse inträffar är inte bara en smärre rättighet, det är tametusan även en skyldig.

Egna backuper är fantastiskt bra, men det är inte bloggen jag är orolig över mest, utan det är mailen. Ja, skitsamma. Jag ska peka om nu och glömma...
JimmyOh är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 01:21 #149
Urkburk Urkburk är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 8
Urkburk Urkburk är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 8
Kan någon moderator vara snäll och döpa om tråden till "Staffanos och JimmyOh's privata gnällorgie"..?

Staffanos, nu får du ta skärpa dig! Du har ju bara grinat ut i 24 inlägg i den här tråden, och JimmyOh leder ju stort med sina 37 whineposts!

Jag har varit kund hos Proinet sedan januari 2006, och jag är hur nöjd som helst med vad jag får för pengarna. Jag har viktigare saker för mig än att sitta här och skriva om alla saker jag tycker om med Proinet, men här är ett av många tecken på GRYM support:
Jag ber om hjälp klockan halv ett en fredagsnatt:
Citat:
date Fri, Jan 18, 2008 at 12:33 AM
Får svar:
Citat:
date Fri, Jan 18, 2008 at 12:34 AM
Tidigt i tråden säger någon att det är korkat att ha sina affärskritiska siter på lågpriswebbhotell. Folk fortsätter ändå att gnälla! Och varför är alla som skriver i detta forum så rädda för telefonsamtal? xD
Urkburk är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 01:27 #150
Osiriss avatar
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 391
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare
Osiriss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 391
Citat:
Originally posted by Urkburk@Feb 15 2008, 02:21
Kan någon moderator vara snäll och döpa om tråden till "Staffanos och JimmyOh's privata gnällorgie"..?....
....
Folk fortsätter ändå att gnälla!
Bra rutet! Har man råd med reklam i radio så har man nog prioriterat väldigt konstigt om man tror att ett bra webbhotell ska vara så gott som gratis.
Osiris är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 9 (0 medlemmar och 9 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017