Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Uppkoppling avdragsgill i EF?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-04, 00:04 #11
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Nu är inte frågan vad som är rätt och fel rent principiellt och moraliskt. Jag håller absolut med er, men det gör inte skatteverket. Har du EF och du jobbar hemifrån så är inte Internetabonnemanget avdragsgillt.

Själv är jag i samma sits vad gäller ett bilköp på företaget. Jag får inte dra momsen på bilen och jag kommer att bli förmånsbeskattad. Jag måste nämligen ta bilen när jag åker till och från vår lagerlokal och det anser skatteverket vara en privat resa. Att jag sen inte hade behövt gör den resan (eller ens behövt en bil) om det inte vore pga mitt företag struntar skatteverket fullständigt i. Vad jag hade tänkt köpa är en liten transportbil att köra postpaket i.

Det finns många exempel på hur galet det kan vara. Jag använder tre fjärdedelar av min lägenhet i verksamheten. Det är i stort sett bara sovrummet och badrummet som inte används i jobbet nu. Ändå får jag inte göra större avdrag för hyra och lokal än ett pyttelitet schablonbelopp årligen.

Det värsta man kan göra när det kommer till skatter är att utgå ifrån vad som vore logiskt, rättvist eller vettigt. Gör du avdrag efter sådana principer så är du att betrakta som kriminell enligt vår lagstiftning. Vi kunde nyligen läsa i Svd att antalet ekonomiska brottslingar ökar. Det rör sig ofta inte om bedragare och förbrytare i egentlig mening, utan om småföretagare som gjort vad de trodde var rätt. Men det är klart att man inte får skaka galler bara därför att man försökte dra av sin internetuppkoppling... inte ännu i alla fall.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-04, 02:27 #12
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Ursprungligen postat av jomper
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Ja det beror helt på vilken verksamhet du håller på med.
Men för övrigt så är inte bredbanden särskilt dyr, om det nu blir gnäll hos skatteverket, kan man köpa bort den huvudvärken för det är ju inga större kostnader, inte imo.
För mig är det mycket en principsak, men ska jag betala uppkopplingen a 400kr/mån med mina egna redan skattade pengar så blir det ändå 800kr/mån av min inkomst före skatt som ska gå till det.

Dvs jag fortsätter att dra de kostnaderna på firman.
Självklart är det knasigt.
Men nu är skatteverket som dom är.

Jag var på en föreläsning igår och då skämdes jag inte utan jag fråga rakt ut, kan jag dra av momsen om jag köper photoshop?
- Nej, blev svaret.

Nähej? varför inte det?
- Photoshop är inte ett vanligt standariserat program <_<

Men om jag köper bokföringsprogram så är det helt okej att dra av momsen?
- Ja


:blink: :blink:

Ja ni/du fattar hur det kan avara ibland, och det finns inte så mycket man kan göra förutom att gnälla gnälla och åter gnälla på SKV. Då kanske dom ger upp.
Eller så drar man bara av momsen, hör dom av sig så får man förklara hårt men rättvist hur det ligger till. För jag vill inte heller betala hela bredbandsbeloppet ur min egen ficka, jag använder internet 85% i jobb syfte.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-04, 09:32 #13
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Galet.

Är det enklare att göra avdrag som AB än som EF? Känns nästan värt en liten revisionskostnad per år om SKV j*vlas mindre med en...
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-04, 12:43 #14
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Citat:
Originally posted by Gustav@Mar 4 2008, 01:04

Själv är jag i samma sits vad gäller ett bilköp på företaget. Jag får inte dra momsen på bilen och jag kommer att bli förmånsbeskattad. Jag måste nämligen ta bilen när jag åker till och från vår lagerlokal och det anser skatteverket vara en privat resa. Att jag sen inte hade behövt gör den resan (eller ens behövt en bil) om det inte vore pga mitt företag struntar skatteverket fullständigt i. Vad jag hade tänkt köpa är en liten transportbil att köra postpaket i.
Det är väll så att man inte får dra momsen på bil alls om man inte har taxi/uthyrningsverksamhet eller dylikt? Att det står avdragbar moms i många annonser är bara oftast Bull.
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-04, 13:57 #15
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Du kan dra halva momsen om det finns en luftspalt mellan förarhytten och lastutrymmet (d vs om bilen är en pickup). Du kan även dra moms om fordonet väger över 3,5 ton. Det är alltså helt ok att köpa en Hummer att köra paket i. Men det är inte ok att köpa en liten Renault Kangoo. Det här kanske vore logiskt om Sverige var en stridszon och man riskerade att råka ut för väpnade bakhåll på E18 mellan Täby och Danderyd. Men så är inte fallet och därför skulle jag föredra att köpa en liten Kangoo (den klassiska postbilen).

Adestro – Om jag vore du så skulle jag dra av den trådlösa internetuppkopplingen. Så länge du har en fast uppkoppling som du betalar privat så har jag svårt att tro att skatteverket har några invändningar. Min erfarenhet är att man gärna ska ha dubbelt av allt om man vill dra av något som man även skulle kunna tänkas använda privat.


Edit: När det står i bilannonser att momsen är avdragsgill så menas bara att bilen inte är momssmittad (dvs ägd av en privatperson). Det har enbart betydelse då du leasar bilen. Om du leasar en bil kan du nämligen dra halva momsen. Också en märkligt regel om du frågar mig. I vilket fall så är det många småföretagare som inte vet det. Nisse som precis har startat ett snickeri i Borås har förmodligen inte en aning. Men han är alltså en av alla tusentals ekobrottslingar som vi har så gott om här i landet.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-04, 14:01 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Gustav; om firman leasar bilen är en del av momsen avdragsgill. Det blir dock enklare om det inte är en EF.

Men givetvis borde du kunna köpa någon form av skåpbil och ha som firmabil. Inget förmånsvärde om du bara använder den i firman.

Kanske kan den vara parkerad vid lagret och användas till posten och så cyklar du mellan lagret och hemmet om det är kinkigt?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-04, 15:42 #17
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by jonny@Mar 4 2008, 15:01
Gustav; om firman leasar bilen är en del av momsen avdragsgill. Det blir dock enklare om det inte är en EF.

Men givetvis borde du kunna köpa någon form av skåpbil och ha som firmabil. Inget förmånsvärde om du bara använder den i firman.

Kanske kan den vara parkerad vid lagret och användas till posten och så cyklar du mellan lagret och hemmet om det är kinkigt?
Vad jag har läst så kan man dra halva momsen när man leasar.

Jag har vridit och vänt på det här i veckor nu och kommit fram till att jag kommer att bli förmånsbeskattad till 100 %. Jag kan inte parkera bilen vid lagret över natten, eftersom parkeringen utanför har parkeringsförbud efter kl 22.00. Det är även för långt för att cykla mellan lagerlokalen och hemmet.

Principiellt så är det självklart helt galet att jag privat ska betala för någonting som jag måste ha i mitt arbete. Men skatteverket och vår lagstiftning tar inte hänsyn till det.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017