Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Massutskick av Fax

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-14, 18:37 #11
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by gummianka@Nov 14 2008, 08:35
Alltså, med dom handskakningstider som ISDN har bör det väl med marginal räcka med 4 utgående linjer för att skicka 1000 fax på ett par timmar, beroende på storlek/täckning såklart. Däremot krävs det ju då 4/8 utgående ISDN linjer, vilket är ovanligt (eller ja, 2 st A/B kanaler är väl inte så ovanligt)

För små/medelstora företag så räcker det med dom funktioner och hastigheter som erbjuds med multifunktionsmaskinerna, eller dom faxfunktioner som ingår i Windows XP/Vista/Server, större företag jobbar ju sällan med faxutskick på det sättet.

Men faxen är ju på utdöende, och i många fall idag integrerad med e-post. Om jag förstår dig rätt bygger din idé på att du ska hjälpa kunden att faxa, problemet då är bara att du fasar ut faxen, och i slutändan så har du fasat ut din egen affärsidé...men det kanske bara är jag som ser det så...
Det där bero på bransch! I en del branscher är fax överlägset.. Plus att fördelen med faxen är att den är användarvänlig och man vet att det kommer fram, e-post kan det vara lite si och så med det.

Det finns branscher som fortfarande använder telex, såna där skrivmaskiner som använder håll ramsa, antaligen för hastigheten passar bra för långvågs radio. ( Har för mig att telex protokollet använder 110 Baud eller liknade.. ( Mitt första modem klarade 1200 Baud ) )
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-14, 21:18 #12
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Originally posted by klein@Nov 14 2008, 19:29
Det skall finnas ATA boxar som klara FAX trafik... Med rätt avtal med rätt SIP leverantör kan man tom få gratis fasta samtal..
Jag tittade på en sådan lösning åt en kund men min kollega sade att det är otroligt instabilt med fax över SIP. Det räcker med att ett enda IP-paket kommer på villovägar eller blir levererat för sent för att hela faxet ska bli misslyckat, och eftersom SIP kör UDP-trafik och dessutom tillåter borttappade paket är det inte ovanligt med den typen av störningar.

Fax över SIP funkar med ungefär 50% chans enligt min kollega, och det är inte ens värt att titta på. Jag har inte heller hittat en enda leverantör som vågar garantera en SIP-tjänst som ska användas till fax; samtliga jag kontaktat har omedelbart avsagt sig allt ansvar för faxandet och vissa har vägrat sälja tjänsten.

Faxspam är inte kul någonstans. Att det "till 100% kommer fram" är skitsnack eftersom det är budskapet som ska fram till en mottagare. Det räcker med att det är en fånig bild på faxet så slänger vi det i alla fall direkt (alternativt trycker på "delete" om det kommit in via en av våra elektroniska faxlådor). Jag tror att fax har sämre genomslagskraft än ett riktat nyhetsbrev via e-post.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-15, 22:02 #13
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
SIP Har inget med saken o göra inte heller UDP!!!

Däremot måste din SIP leverantör klara av FAX codec, dvs. G.711 om du vill läsa mer om FAX för SIP kan du kolla här > http://www.voip-info.org/wiki-Asterisk+fax
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-06, 22:32 #14
rudberg rudberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 79
rudberg rudberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 79
Citat:

Däremot måste din SIP leverantör klara av FAX codec, dvs. G.711
Nja, det kan bli som emilv säger ÄVEN om man använder G.711. Det är T.38 standarden heter som man måste ha för att få igenom fax (nära) 100%-igt över SIP och det finns egentligen bara en adapter som klarar av det (spa2102) när vi testat det på cellip.
rudberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-06, 22:53 #15
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Jag vet inte om man behöver krångla till det så mkt?, skulle jag göra en lösning för ovan hade jag köpt en hög med typ dessa: http://www.dustin.se/pd_5010115892.aspx och satt i dessa i en towerdator. Det kräver en linje per kort, sen ett multi-threadat program som ligger och pollar modemerna, Keep It Simple Stupid
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-07, 08:59 #16
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Citat:
Originally posted by Peter@Nov 14 2008, 14:00
Faxspam är ungefär lika kul som om e-postspam skulle skrivas ut automatiskt
True, so true...
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017