Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbhotell Hackat (?)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-04, 15:18 #201
mikaelkrantzokit mikaelkrantzokit är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 38
mikaelkrantzokit mikaelkrantzokit är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 38
Vi vet alla att Kjetil jobbar med o få tebax kunddata och få upp systemen. Ha lite tålamod över att de inte finns information idag.

Senast jag hörde från kjetil så hade han tagit emot en 500 samtal på 24h så jag tror han har ganska mycket o göra.

ENSAM!!!
mikaelkrantzokit är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-04, 15:30 #202
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Citat:
Originally posted by mikaelkrantzokit@Oct 4 2007, 15:18
Vi vet alla att Kjetil jobbar med o få tebax kunddata och få upp systemen. Ha lite tålamod över att de inte finns information idag.

Senast jag hörde från kjetil så hade han tagit emot en 500 samtal på 24h så jag tror han har ganska mycket o göra.

ENSAM!!!
Då skulle jag också skita i att svara!
Cos är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-04, 15:38 #203
mikaelkrantzokit mikaelkrantzokit är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 38
mikaelkrantzokit mikaelkrantzokit är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 38
Jag med jag tror första prion är att få upp sajterna snabbt igen nästa steg är att redogöra vad som gick fel till sina kunder och varför. Sen kan man börja dividera om huruvida backuper fungerat eller inte eller om de blev nukade av evil hackarna eller bara hur man kompenserar detta med bättre säkerhetsigenomgång osv.

Jag tror de blir ett bra slut i slutändan. Tror säkert Proinet och Kjetil kommer tänka till en gång extra innan de släpper på kunderna på burkarna igen.
mikaelkrantzokit är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-04, 15:44 #204
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
Givetvis kan man tycka synd om folk och det är klart man gör i sådanna här lägen. Men ur mitt perspektiv så har jag betalat för en tjänst som ska fungera. Förutom att man förlorat en hel del pengar pga. nertiden så fanns även "orosmålnet" att allt kunde vara sabbat vilket hade gjort att man hade fått ta sin egen backup (som hade nån vecka på nacken) vilket hade ställt till en jäkla massa strul och jobb.

Går tunnelbanan sönder så skiter jag i hur mycket jobb och energi dem lägger ner, det viktiga för mig är att dem får klart att. Det är därför folk jobbar och tjänar pengar! Har man sedan dåliga rutiner för hack-attacker/ backuper så får man skylla sig själv. Jag har inte tillräckliga kunskaper och rutiner därför har jag ingen egen server i källaren utan lagt ut tjänsten för att slippa bry mig om denna bit.

Nu löste sig allt till slut, prislappen blev dyr och jag undrar vem som ska betala. Jag? Proinet? Rondell-hund konstnären rent av kanske?
BE Network är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-04, 16:19 #205
mikaelkrantzokit mikaelkrantzokit är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 38
mikaelkrantzokit mikaelkrantzokit är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 38
Hade proinet vart de där svindyra hotellet man betalar flera tusen om året för att ligga hos så hade de säkert haft mer personalresurser också. Men som alla konstaterat så äre ju lågbudget. och oftast i de sammanhangen så får man vad man betalar för.

Inget ille menat. Men om man vill till 200% vara säker på sin hemsidas tillgänglighet så kan man kanske visst betala för lågbudget men ha en kopia på data hemma för säkerhetsskull. De är inte svårt att bara ftpa hem websiten en gång i veckan om de sker mycket ändringar och ha en kopia.

Nu är de väl så att lagen om alls jävlighet slog till här och saboterade mer än normalt och sen efterföljande chocker när saker inte funkat som sig bör gör ju att ingen är gladare än kunden när dess sida kommer upp igen.

Tycker fortfarande synd om den ensamma Kjetil.
mikaelkrantzokit är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-04, 17:24 #206
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
BE Network,

När Korea droppar en atombomb i Sverige förväntar du väl att bussarna och tåget också skall gå som klockor?

Du kan be turkarna (eller vem det nu var) betala, de har orsakat skadan.

Ta alltid en personlig backup. Det har varit så sen 90-talet.
Wojt är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-04, 17:32 #207
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Vet någon hur det står till på försäkringssidan, kommer Proinet att kunna utkräva någon försäkring för det här? Brukar webhotell vara försäkrade?

För Proinets skull hoppas jag det för det verkar bli en mycket kostsam procedur. :/
htiawe är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-04, 17:58 #208
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by htiawe@Oct 4 2007, 16:32
För Proinets skull hoppas jag det för det verkar bli en mycket kostsam procedur. :/
Tills för nåt år sedan hade jag en rådgivande roll i JX-webbhotell. Under den tiden hade även JX en krasch av hårdvara och en liknande tråd här på WN.

Det slutade snarare med att det blev en lönsam affär, en chans att visa om man är seriös eller inte. Jag tycker Kjetil visar att han med små resurser kan kan övervinna ett sånt här fatalt driftstopp samt att han har viljan och kan fokusera rätt.

Som många redan sagt bör man ju inte lägga affärskritisk drift hos vilken operatör som helst. Man bör se till sin verksamhet samt vad man egentligen förlorar.

Jag känner några stycken som driver webbhandel, dom brukar vara ganska lugna vid driftstopp. Vill kunden handla kommer den att komma tillbaks man förlorar inte så mycket i praktiken. Vänder man på det och säger att man står och faller med låt säga 20-30 timmars driftstopp om året, då har man förmodligen budget som är högre än 30 kr i månaden till webbhotell. Viss skillnad är det iofs med andra tjänster än e-handel.

Det skall bli spännade att se vilka som hjälpt proinet under dessa timmar.
Thomas är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-04, 18:51 #209
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Mycket tal om budgett och att man får vad man betalar för. Jag får påkeka det igen, alla webbhotell kommer att ha någon form av krasch där data förloras för kunder. Det spelar ingen roll om det är lågbudgett eller högbudget. Möjligen kan det invändas att lågbudgetthotellen kanske har en högre risk att drabbas av det.

Framför allt handlar det om kompetensen hos de som driver hotellen. Tror ni att det finns högre kompetens på Telia eller Loopia? Det kan finnas små webbhotell där personalen är grymt skickliga och stora webbhotell där teknikerna sitter av tiden mer i kafferummet än på andra ställen.

Vill ni betala för backup en gång i timmen så kan nog både låg- och högbudgetthotellen fixa det. Det handlar nog mest om vad ni själva vill betala.

Sist så behöver man inte rata ner på de som väljer billiga hotell. Många här på WN är gryende företagare som inte har feta plånböcker att testa sina idéer på. Vi ska vara glada att det finns billiga webbhotell.
guran är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-04, 18:56 #210
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
guran, däremot är det enklare att göra mer med mer pengar.

I Proinet finns inga stora marginaler. Hade det funnits, hade man kunnat hyra in ett par konsulter för att svara i telefon, fixa än det ena och än det andra...
jonny är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017