Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


40 000 servrar nere

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-01, 23:35 #31
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by Fredrik S@Jun 1 2008, 22:02
D.v.s. det är ~15h tills BBB upptäcker att ns2.qu.com är tillagd.
oj, då har dom 48 timmar då även om TTL'en är satt ill 24 timmar. Konstigt att den inte har en IP lagrad?
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 23:52 #32
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Någon av dom talar ju inte sanning, har dom en fungerande reservkraft så skulle den automatisk startat och fungerat.

Så isåfall påstår dom att räddningtjänsten/brandkåren kom dit och sa att dom inte fick ha den igång och att isåfall var det räddningtjänsten som dödade 40.000 servrar.

Eller så har dom ingen redundant reservkraft som har fysisk skildakabelvägar eller som står helt skilda från varandra.


Eller kör räddningtjänsten någon standard sak att inget får köras förens allt verkligen har gått igenom.

Dom kanske inte förstår kostnaden att 40.000 servrar ligger nere, så om Ev1 vet att reservkraften fungerar utan att skada servrarna eller liknande så bör dom fundera vad kostnaden blir för avbrottet blir genom att låta det vara nere eller vad skadestånden skulle blivit att gå bryta mot ett beslut åt andra hållet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 00:05 #33
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik S
D.v.s. det är ~15h tills BBB upptäcker att ns2.qu.com är tillagd.
oj, då har dom 48 timmar då även om TTL'en är satt ill 24 timmar. Konstigt att den inte har en IP lagrad?
Näe, dom har 86400 TTL (24h) precis som dom flesta DNS resolvers. Du sa att du la till ns2.qu.com vid "femtiden", och då syftade du på 05.00 och inte 17.00 alltså?
Det skulle i så fall betyda att ns3.bredband.com (195.54.122.200) fick sin första förfrågan ang. tv.nu vid 14-tiden och det låter lite osannolikt för en så populär sida.

Visserligen kan det ju vara nunames som är seg på att uppdatera root-servrarna, jag vet att .se uppdateras varannan timme men hur ofta .nu-zonen uppdateras har jag ingen aning om.

Edit: ns6.bredband.com gjorde sin senaste uppdatering av aktuella namnservrar för tv.nu vid 11-tiden igår (ca 40000 kvar av ttl) och den vet inte heller om ns2.qu.com , så det kanske är nunames som bara uppdaterar var sjätte timme eller liknande.)
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 00:08 #34
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Port80 och IP-only har uppdaterat sina DNSer iaf.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 00:31 #35
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Jag har arbetat med flertal backupsystem för datorhaller, bl.a. för banker och inget av dem har haft ett sådant redudant system att en stor explosion i ett av deras högspänningsställverket endast skulle innebära att backupsystemet kan köras ingång och fungera automatiskt. Vissa system skulle möjligen klara av att köra på batteribackup i någon eller några timmar.

I stället har de förlitat sig på att vid ett totalt driftstopp i deras huvudanläggning så flyttar de över driften till en reservanläggning på en annan ort.

Jag skulle vilja se de webbhotell som har två fysiska lokaler på olika orter med spegling av sina system. Och dessutom säljer plats för typ 100 kr per månad.

Så, konstatera bara att alla anläggningar har sin svaga punkt och om det mer eller mindre osannolika inträffar så blir det problem.

Om man offentliggjorde (om det nu fanns någon statistik på det) hur många gånger en reservkraftsdiesel inte startar vi en test eller skarp situtation så skulle ni nog inte ha så stor tilltro till att de bara kör ingång och webbsidorna aldrig går ner. Oftast är verkligheten en annan än vad försäljarna utlovar. Men det kanske inte är en slump att man vid sjukhus och flygplatser har fler reseraggregat än vad som behövs för att leverera den el som behövs vid ett strömavbrott, för vem vet om alla fungerar när de väl behövs.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 00:59 #36
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by Fredrik S@Jun 1 2008, 23:05
Näe, dom har 86400 TTL (24h) precis som dom flesta DNS resolvers. Du sa att du la till ns2.qu.com vid "femtiden", och då syftade du på 05.00 och inte 17.00 alltså?
na 17:00 men det kanske är jag som tänker fel.

Om den lever i 15 timmar till på BBB så borde den frågat senaste för 9 timmar sedan. Men servrarna har ju varit offline i över 30 timmar och all TTL är ju expirad. Varifrån fick den TTL värdet om den inte har TTL på 48 timmar? För 9 timmar sedan kunden den omöjligt anslutit och frågat efter ny TTL och ny IP.

Men som jag jag har inte koll på hur det funkar, jag är bara frågande.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 01:00 #37
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
"Jag skulle vilja se de webbhotell som har två fysiska lokaler på olika orter med spegling av sina system. Och dessutom säljer plats för typ 100 kr per månad."

Utan problem att det skulle gå sälja en sådan lösning för det priset, men är framförallt mer dedikerade eller vps kunder som efterfrågnar liknande.

Alla fall när man arbetar med virtuella servrar så är det skitsmidigt att ha någon form av cluster fs som synkas sig i realtid mellan 2 DC.

Men är skildnad som hosting leverantör eller ett företag med sin miljö. Då är det lätt ha 2 DC som man kan flytta över hela driften till annan lokal utan avbrott.

Men som hosting leverantör där man har kunders servrar så är det viktigare att klara alla möjliga hot. 40.000 servrar är ju inte ett litet antal.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 01:04 #38
Bladets avatar
Bladet Bladet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 313
Bladet Bladet är inte uppkopplad
Flitig postare
Bladets avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 313
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Citat:
Ursprungligen postat av pkallberg21
Vad jag förstått är det totala värdet, som är spridda över 6 olika datahallar.
Ingen dns = inga servrar oavsett om dom har ström eller inte, ns1 till 6 är offline och har varit i 24 timmar.
http://www.theplanet.com/pdfs/facilities_chartF.pdf
Alla vi med servrar där använder inte theplanets dns....som jag som tur är. .
Bladet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 01:10 #39
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by Bladet@Jun 2 2008, 00:04
Alla vi med servrar där använder inte theplanets dns....som jag som tur är. .
Jag tror det kompenseras med alla vi som inte använder theplanets serverar men dns'er :/
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 05:51 #40
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by patrikweb@Jun 1 2008, 23:52
Någon av dom talar ju inte sanning, har dom en fungerande reservkraft så skulle den automatisk startat och fungerat.

Så isåfall påstår dom att räddningtjänsten/brandkåren kom dit och sa att dom inte fick ha den igång och att isåfall var det räddningtjänsten som dödade 40.000 servrar.

Eller så har dom ingen redundant reservkraft som har fysisk skildakabelvägar eller som står helt skilda från varandra.


Eller kör räddningtjänsten någon standard sak att inget får köras förens allt verkligen har gått igenom.

Dom kanske inte förstår kostnaden att 40.000 servrar ligger nere, så om Ev1 vet att reservkraften fungerar utan att skada servrarna eller liknande så bör dom fundera vad kostnaden blir för avbrottet blir genom att låta det vara nere eller vad skadestånden skulle blivit att gå bryta mot ett beslut åt andra hållet.
De hallar jag har jobbat i som har diesel som sekundär har alla varit manuellt startade. Jag ser inget konstigt i det om man har bemanning 24/7.

Ett brandbefäl på en olycksplats kan be dig hoppa på ett ben (bildligt talat) och du är tvingad att göra som han säger. Om du inte inser det är det dags att vakna och släppa snorungementaliteten att ingen bestämmer över dig. Dessutom brukar en brand innebära att man använder vatten. Behöver jag tala om vad det innebär i sin tur?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017