Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tagen på bar gärning...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-04, 16:48 #51
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Underbar läsning!
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 18:04 #52
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Idag är det bara Polisen som kan begära ut uppgifter, såsom namn och adress på en person som använde sig av ett ip-nummer vid ett särskilt tillfälle. Man ska dock se över ett lagförslag nu, som skulle göra det möjligt för vanliga privatpersoner och företag att begära ut de här uppgifterna. Syftet är att motverka piratkopiering och fildelning, men i förlängningen ger det även oss e-handlare större möjligheter att sätta dit falskbeställare och bedragare.

Nu hade det inte gjort någon skillnad i fallet med Mats besvärliga kund. Men det finns många andra tillfällen då det skulle vara extremt användbart för e-handlare att kunna spåra identiteten på en person. Överlag så tror jag att webben skulle bli en betydligt trevligare plats, om personer inte hade möjligheten att gömma sig bakom ett ip-nummer. Visst kommer det alltid att finnas personer med kunskaper i hur man döljer sin ip, men den stora majoriteten av surfare har inte en aning om hur det går till.

Jag har tyvärr ingen källa att hänvisa till, utan det här var något som jag hörde på P1 för en tid sedan. Man ser årligen över en massa lagförslag som det sedan aldrig blir något av, så man bör nog inte dra allt för stora växlar ännu. Det blir dock intressant att se hur det blir i framtiden.

Glöm inte att uppdatera oss om det händer något nytt i fallet med din "kund" Mats .


Edit: Patrikweb upplyste mig precis om att jag hade fått lagförslaget lite om bakfoten. Det handlar istället om att ett företag direkt kan gå till domstol för att få tillstånd att begära ut uppgifter om ip. Det blir inte riktigt så enkelt som jag trodde att det skulle vara alltså.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 18:38 #53
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Nu vill han helt plötsligt skjuta upp förfallodagen... -Ett genombrott!

Hej!! Men då får ni faktiskt se till att reda ut detta själva eller se till att förlänga datumet. Jag tänker då inte betala för något som ni anklagar mej för. Min egentliga fråga var ju egentligen att ni kunde skjuta fram datumet ett tag. Och du själv nämnde ju något att du skulle ta bort detta helt från mej, pga att du skrev ju att en NNNN NNNNNNNN på ****gatan 16 B 12345 Staden hade sänt tillbaka grejorna. Sen föreslog du ju själv, att jag skulle kontakta kreditor om denna faktura hur detta låg till. Så det har jag även gjort.

Jag tror inte att det är några problem att förlänga datumet, ring och prata med Helene på Kreditor om det.
Jag anklagar inte dig för något, jag konstaterar bara att du har blivit drabbad av en ohederlig bror.
Denne NNNN NNNNNNNN är antingen påhittad eller en kompis till din bror, det finns inget som styrker att han har med det hela att göra.
Jag föreslog att du skulle kontakta Kreditor och förklara hur det låg till, inte att du skulle radera fakturan.
// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 21:27 #54
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Problemet med en kund som bestrider en faktura är att man måste ta det till tingsrätten om man vill reda ut det? Oavsett hur uppenbart den än må vara?

Oj, kul läsning föresten. Ni får PMa när sånt här kommer ut, höll nästan på att missa tråden.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-05, 21:18 #55
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
*Suck* nu har även brorsan get sig in i soppan, det blir bara värre och värre...

Hej Mats
Mitt namn är NNNN NNNNN. Föreförsta gillar jag inte din attetyd gämnt imot min broder NNNNNNN att han skulle framstå som
en lögnare. NNNNNNN, är den trovärdigaste människa man kan bara veta. Han, har ordning och,reda både på sitt liv och,
ekonomi samnt på sina jobb. NNNNNNN, har svart på vitt att du har skrivit till honom att han denna dag du skrev till honom
att han skulle få slippa betala denna skuld till er. Och, då förväntar jag mej det också. Han, har alldrig haft sitt leg, på vift.
Jag, såg brister och fel på avi. Föreförsta skall även legnr, även stå med plus att den som har lämnat ut paketet den
nämna dagn skall även skriva dit sin signatur. Och, sedan beskyller du mig att jag skulle ha löst ut paketet. Nej, du grabben
då tar du fel person och anklagar igen. Varken jag eller NNNNNNN har löst ut paketet. Nu, tycker jag personligen att
du skall be NNNNNNN om ursäkt, för att han vart både ledsen och, besviken när han blir beskylld för något som detta.
Både jag, och han + några till det du håller på med mot NNNNNNN är falsk anklagelse + påhopp + att, du proviserar honom.
Du, skall ej anklaga mej heller. Om, det är så att denne NNNN som har skickat tillbaka grejorna då skall ej NNNNNNN eller
jag betala. Jag NNNN är beredd att ta strid mot dig att gå via **** Tingsrätt för min broders skull. Jag denna dag Söndagen den 5-Aug-07 så går jag in som fullt förtroende och sanningshedligt för NNNNNNN.


Då fodringsägaren sedan den 4 Juli är Kreditor Europe AB så är det dom Ni får stämma i första hand.
Självklart står även jag upp för att vi inte gjort något fel och kommer naturligtvis att bejaka våra intressen i målet också.
Ser detta som ett avslut på vår mejlkonversation och ser fram emot att möta er i **** Tingsrätt.
// Mats

...fortsättning följer
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-06, 00:19 #56
NiGHTFiRE NiGHTFiRE är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 98
NiGHTFiRE NiGHTFiRE är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 98
Herregud... Att dem inte bara ger sig och nästa igång innan dem "köper" dockor tar och beställer en svenska kurs istället.... Är ju jobbigt att bara läsa vad de skriver.

ett plus till dig Mats.
NiGHTFiRE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-06, 04:37 #57
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Det ser ut som deras brev är skrivet av en lågstadieelev. Lycka till, Mats. Det ser ut som att du har rejält med kött på benen när du går in i striden så utgången av det här är väl ganska given? Jag skulle dock tro att du får se en betalning ganska snart.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-06, 07:34 #58
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Hur fungerar det i mål som dessa. Vad händer om fodringsägaren (i det här fallet kreditor) får rätt i tingsrätten.

Är det samma sak som när det döms ut skadestånd, dvs att den som skall få skadeståndet får driva in det själv?
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-06, 10:12 #59
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
haha det här blir ju bara bättre och bättre
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-06, 11:57 #60
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Om fordran fastslås i tingsrätten måste den betalas. Om den inte betalas får man vända sig till kronofogden som i värsta fall får göra en utmätning. Finns inget att utmäta börjar det bli lite svårt...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017