Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Frakt inom Norden

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-05, 09:47 #1
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Citat:
Ursprungligen postat av Flotec Visa inlägg
Är det någon som förstått vad Mypack är för något? När jag sist pratade med vårt postombud sa han att det kanske kommer Mypack inom Sverige också. Förstod aldrig vad som menades. Är det inte bara att sänka priset?
Hahah, nej.. Jag har iallafall aldrig fattat.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-06, 05:18 #2
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av Flotec Visa inlägg
Är det någon som förstått vad Mypack är för något? När jag sist pratade med vårt postombud sa han att det kanske kommer Mypack inom Sverige också. Förstod aldrig vad som menades. Är det inte bara att sänka priset?
Det verkar ju vara något som Posten Logistik har hand om helt själva och det blir billigare för att de inte behöver blanda in posten i de andra länderna. Så långt verkar det vettigt, men sen varför det behövs något speciellt för det i Sverige verkar ju bara konstigt. Här har ju Posten Logistik en massa ombud redan. Eller så har jag fått det helt om bakfoten.

Skulle dock vara trevligt med ett spårbart alternativ till 2 kg skrymmande brev i samma prisklass.
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-06, 12:45 #3
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Ett annat alternativ är att flytta utomlands. Det är billigare att skicka från Tyskland till Sverige än det är att skicka inom Sverige. :| Tyvärr ökar leveranstiden lite.

Edit: Det är inte alltid så. Ibland är det faktiskt billigare inom Sverige.

Senast redigerad av BjörnJ den 2010-01-06 klockan 13:01
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-06, 16:04 #4
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
Det tråkiga i Sverige är att små e-handlare har det svårt att få bra fraktkontrakt hos framförallt posten som håller uppe priserna mot framförallt slutkonsumenten med näbbar och klor.

I Tyskland har man utan nåt som helst avtal möjlighet att skicka t.ex. ett paket med rekommenderat kod (som går att spåra på posten.se såfort det kommer in i Sverige) för upp till 500g för 5,05 euro till hela Europa (inklusive t.ex. Norge). Det har gjort att många (framförallt nischade) e-handlare med internationell verksamhet finns här. Ett 5kgs paket skickar vi till Sverige med avtal (som sen delas ut av svenska posten via deras ombud lol) för 90kr. Nog för att det går att få bra mycket bättre avtal än det med posten inom Sverige men ändå.

Men jag tror det går fort på fraktmarknaden nu med lägre priser som följd och högre konkurrens, stor förändring bara på sista året skulle jag säga.
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-06, 20:14 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av palmik Visa inlägg
Men jag tror det går fort på fraktmarknaden nu med lägre priser som följd och högre konkurrens, stor förändring bara på sista året skulle jag säga.
Är det något särskilt som hänt det sista året? Har DHL eller Schenker blivit bättre, eller har Posten sänkt några priser? Efter fem år av besvikelser, så följer jag inte utvecklingen lika noga längre.

Senast redigerad av Gustav den 2010-01-06 klockan 20:17
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-11, 17:26 #6
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Är det något särskilt som hänt det sista året? Har DHL eller Schenker blivit bättre, eller har Posten sänkt några priser? Efter fem år av besvikelser, så följer jag inte utvecklingen lika noga längre.
Jag tänker framförallt på pluskontot, fortus etc som gett mindre svenska handlare tillgång till helt oki avtal vi t.ex. DHL. Jag säger inget om huruvida DHL/Schenker blivit bättre eller sämre, tror inte det är grejen utan att folk måste vänja sig vid att paket inte bara kommer via posten.

Desto fler som skickar via eg DHL desto bättre blir de, både for real och i folks skallar.
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-07, 09:27 #7
skaft skaft är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 15
skaft skaft är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 15
Finns det några forumanvändare som faktiskt använder sig av MyPack till Danmark och Finland och har några erfarenheter att dela med sig av? Vi funderar själva på att börja sälja till de här länderna och är därför nyfikna på om det här är ett bra och fungerande alternativ.
skaft är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-07, 10:02 #8
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Citat:
Ursprungligen postat av skaft Visa inlägg
Finns det några forumanvändare som faktiskt använder sig av MyPack till Danmark och Finland och har några erfarenheter att dela med sig av? Vi funderar själva på att börja sälja till de här länderna och är därför nyfikna på om det här är ett bra och fungerande alternativ.

Öh... ja, det fungerar bra, man har dock ingen chans att se vart utlämningsstället är i förväg men ingen har heller klagat.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-07, 13:48 #9
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av rocky Visa inlägg
Öh... ja, det fungerar bra, man har dock ingen chans att se vart utlämningsstället är i förväg men ingen har heller klagat.
Jag funderar på var man kan söka efter utlämningsställen, mypack.no och mypack.fi finns, men inte mypack.dk, den skickar bara vidare till .no. Även om de i "normalfallet" kör ut till kunden i Danmark (Hah, 84 kr och hemkörning upp till 5 kg!) så lär de ju hamna på utlämningsstället om de inte är hemma eller liknande.

Det kan ju vara trevligt att erbjuda kunder som bor långt ute i ingenstans att kolla om de har ett utlämningsställe och välja vanligt paket om det inte finns.

Nu ska jag åka till företagscenter och hämta ett paket fast jag är hemma hela dagarna...
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-10, 21:09 #10
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 94
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 94
Eftersom Posten SE + DK numera är samma bolag så är det de danska postkontoren som är utlämningsställe för MyPack. Kolla på post.dk så kanske du hittar utlämningsställen i något lämpligt format.
GregerA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017