Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domainz.se

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-21, 02:25 #1
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Då var det äntligen dags att släppa
www.domainz.se, eller ja, iallafall en beta version.

Domainz.se är framtagen av mig i ren frustration efter att IIS inte längre ville låta mig kontrollera mina domäner från deras domänhanterare, detta i samband med en tidigare frustration i att IIS inte heller tillätt mig att ha andra domäner än .se i deras domänhanterare. NU är det såklart inget konstigt med det, då det inte var deras affärsidé
Under projektets gång så har det varit många tankar och ideér, många som blivit realiserade, och endel som blivit skrotade efter att endast ha varit luftburna i några sekunder.


Domainz.se är vad jag anser en domänportfölj borde innehålla både för den enkla användaren med enbart ett par få domäner, och de som har 100 tals, t.om 1000 tals och kräver lite mer av en portfölj. För din säkerhet så erbjuder vi visuell varning direkt på sidan, genom ett väldigt enkelt färgsystem, där sidan helt enkelt färgar dina domänrader i en viss färg beroende på hur lång tid den har kvar tills att den förfaller (expiration_date)




Tips: Testa våra färger genom att lägga till dessa domäner i din egen lista

kraftpaket.se
begmoped.se
24hbingo.se
logo24.se
OBS: om du läser det här inlägget om någon vecka så stämmer dessa domäner inte längre (eftersom vi mäter mot expiration date)

i Tillägg så varnar vi dig via vårat mailsystem i ett par olika nivåer:
vi varnar dig först vid 60 dagar om att det börjar bli dags, sedan vid 30 dagar. och vid 7 dagar. samt 1 dag. På så vis ska det väl vara omöjligt att missa förnyelse.


i standardutförande så ser en rad för en domän ut såhär:



Och om man klickar på den:






Några saker som är färdigkodade, men inte testade:
Sotering i asc/desc på alla värden
Sökfunktion i jquery för att utesluta domäner ur resultat

Saker som vi just nu jobbar med:
Som ni ser så saknar vissa TLD data, detta åtegärdas allt eftersom, i första skarpa version så ska vi ha fullt stöd för dessa:
.biz .com .info .name .net .org .se .nu .no .fi .dk .de .pl .in .me

Stöd för många fler kommer allt eftersom, önskar ni någon speciell tld, så ta kontakt.


Säg gärna till om ni saknar någon viktig.



Favicon layouten är lånad från webbrelaterat.se jag hoppas dom inte har något mot detta, när sidan går skarpt kommer det naturligtvis cred och backlink till dom som skapare.

Vi har en lista på drygt 100 saker till som ska in på sidan, så det är mycket jobb framför oss, men vi ser också väldigt gärna feedback!

Vänligen lägg ingen tid på att kritisera texterna på sida, då dom endast är snabbt hopskrivna och bör anses som högst provisoriska. Jag ska anlita en contentwriter att skriva texterna till veckan.


Vänligen notera att DEMO konto finns ej, då vi också vill ha feedback på signup process, lösenordshantering och hela den biten.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-05, 19:46 #2
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Halloj Folkens, ny version av Domainz.se är släppt.

Changelog för denna version ser ut såhär:
* I den versionen som vi har släppt under dagen idag så har bland annat fått in dessa ändringar
* Fixat en bugg som förhindrade att vissa domännamn visades korrekt i listan.
* Installerat en sökfunktion av rang, som tillåter att du söker .tld, domännamn eller en kombination av båda.
* Installerat en anteckningsfunktion som låter dig sätta kommentarer på dina domäner. Också en ikon i domänlistan som visar dig vilka domäner du har kommenterat
* Vi har lagt in en funktion som räknar hur många domäner du har.
* Vi har lagt in en funktion som räknar hur många domäner du lägger till
* VI har valt att aktivera den seo/statistik-data vi har per idag.

Vänligen se vårt senaste blogginlägg för mer information Domainz | Blogg
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-11, 23:05 #3
Octopussys avatar
Octopussy Octopussy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 71
Octopussy Octopussy är inte uppkopplad
Medlem
Octopussys avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 71
En kanon funktion. Dock saknar jag möjligheten till två listor, en med mina egna domäner och en lista på domäner jag är intresserad av att följa. Nu blir det rörigt att ha alla blandade speciellt eftersom man inte kan flytta domänerna hur man vill utan dom ligger där dom ligger när man lagt in dom.
Octopussy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-13, 22:55 #4
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
Ser nice ut Fredrik

Antar att ni slipar vidare på backlinks, registrar osv?
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-14, 00:32 #5
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Octo: om du läser igenom alla sidor i tråden så ser du att det kommer, i tillägg en tredje lista för dem som har kunder som i sin tur har domäner. För den lista du beskriver så söker vi också en snapback partner, där vi kan erbjuda våra kunder snapback erbjudanden genom ett annat företag då vi själva i detta skede inte har intresse i att bli registrars.

Digi: Yes, det är ett ständigt finslip eftersom att whoiser förändrar sig hela tiden. även om vi inte heller är färdig med all whois data. Det är här ganska skönt att kunna gömma sig bakom "Beta skylten"

Vi ska mycket snart byta ut funktionen som hämtar in data, då vi har fått oss ett par olika API:er med mycket mer värdefull information för våra medlemmar

I nästa release kommer också stödet för IDN domäner, det är många som har efterfrågat detta, och vi beklagar att det inte har kommit tidigare.


Anknytning av ett stort API för er domänhajar & handlare ligger med i pipen för nästa release.

Vi väljer också att släppa releaser i fler steg, så nästa blir sannolikt 0.3.1, istället för 0.4 eftersom att vi har som mål att produkten ska vara "full" vid 1.0, för att sedan kunna byggas ut med fler externa funktioner.

Om du/ni har en sida som kan vara intressant för samarbete så blir vi glad om ni hör av er
till mig via PM här. Sidor som har ett API får naturligtvis ett plus i kanten.


MVH Fredrik Näs
Domainz.se
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-14, 15:01 #6
dannegrun dannegrun är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 39
dannegrun dannegrun är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 39
Hallåj,

Riktigt bra sida. Tydligt och funktionellt.

En sak som är felaktig är informationen om "Registrar" i domäninformationen. Det står "NIC-SE" på alla mina .se-domäner vilket inte stämmer då jag kör på Loopia som "Registrar". Jag har testat att trycka på uppdatera, men det står ändå kvar "NIC-SE"...

/Danne
dannegrun är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-14, 21:04 #7
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
Citat:
Ursprungligen postat av dannegrun Visa inlägg
Hallåj,

Riktigt bra sida. Tydligt och funktionellt.

En sak som är felaktig är informationen om "Registrar" i domäninformationen. Det står "NIC-SE" på alla mina .se-domäner vilket inte stämmer då jag kör på Loopia som "Registrar". Jag har testat att trycka på uppdatera, men det står ändå kvar "NIC-SE"...

/Danne
Var precis det jag menade + att inlänkarna inte stämmer
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-15, 20:30 #8
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av dannegrun Visa inlägg
Hallåj,

Riktigt bra sida. Tydligt och funktionellt.

En sak som är felaktig är informationen om "Registrar" i domäninformationen. Det står "NIC-SE" på alla mina .se-domäner vilket inte stämmer då jag kör på Loopia som "Registrar". Jag har testat att trycka på uppdatera, men det står ändå kvar "NIC-SE"...

/Danne
Danne, tack för trevliga ord, som du märker så är det endel puts kvar på funktionen som scrappar in data, vi ska se på registrars biten..

Digi japp det stämmer, vi har endel puts där, vi ersätter väldigt snart det skriptet helt och hållet, då vi har som jag skrev i ett tidigare inlägg ett mycket trevligt API som kliver in där

Edit: Danne har du lust att skicka mig en av de domäner du upplever detta på i PM är du snäll?

Tack för att ni testar och utvärderar! Mycket uppskattat!
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-16, 10:09 #9
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
THLs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
Kanonsida! Grattis till en väl utförd idé!

1. När man lägger till nya domäner och anger www. före så får man bara att "0 domän(er) kommer att läggas till!". Fixa en funktion så att www. tas bort automatiskt eller skriv att man skall ange utan www. eller skriv vad man gjort fel.
Inte bra när man skall gissa till sig hur man skall ange domänen. Förmodligen självklart för de flesta att inte ta med www. men inte för alla.

2. När jag la till en domän med å i fick jag upp att den var ledig.
Skriv hellre att ni inte stödjer åäö ännu så slipper man bli nervös .

3. Ta bort länken till Binero om domänen är ledig. Som Sulo sa tidigare, du vill att ALLA registrars skall ha dig i sin "nyttiga länkar"-sida.
Nu kommer du bara få en länk av Binero.

4. Keep up the good work!

/Thomas THL
THL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 03:07 #10
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av THL Visa inlägg
Kanonsida! Grattis till en väl utförd idé!

1. När man lägger till nya domäner och anger www. före så får man bara att "0 domän(er) kommer att läggas till!". Fixa en funktion så att www. tas bort automatiskt eller skriv att man skall ange utan www. eller skriv vad man gjort fel.
Inte bra när man skall gissa till sig hur man skall ange domänen. Förmodligen självklart för de flesta att inte ta med www. men inte för alla.

2. När jag la till en domän med å i fick jag upp att den var ledig.
Skriv hellre att ni inte stödjer åäö ännu så slipper man bli nervös .

3. Ta bort länken till Binero om domänen är ledig. Som Sulo sa tidigare, du vill att ALLA registrars skall ha dig i sin "nyttiga länkar"-sida.
Nu kommer du bara få en länk av Binero.

4. Keep up the good work!

/Thomas THL

1 Yes, det kommer i nästa version, så att vi känner av om användaren har skrivit http:// eller www före, så stripar vi bara av sånt.

2 IDN domäner kommer med i nästa version!, vi beklagar att detta har tagit så lång tid, med tanke på att det är en så pass enkel sak att göra.

3 jao, där har vi en fråga, hur ska man göra det smidigt för användaren, och samtidigt inte förlora "trust" hos andra registrars? Nu har binero inte köpt någon sådan funktion, utan den är enbart inlagd från vår sida i testsyfte.
En tanke är att man i Signup skulle kunna be användaren att välja sin favoritregistrar från en lista på dom 20-30 vanligaste & mest populära registrarer, och sedan bara hämta adressen till den när användaren stöter på en domän som är ledig.

4 Will do vi planerar att släppa riktigt stora ändringar i nästa release, som förhoppningsvis kan komma redan i slutet av september/början av oktober.


Tack för mycket bra och konstruktiv feedback!
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017