Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Efterlängtad tjänst på Posten

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-15, 11:39 #71
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Citat:
Originally posted by Sagoborgen@Aug 15 2008, 10:36
ett skrymmande brev över 500 gram skulle löna sig för våran del att skicka med DHL istället för postens vanliga brev.
Förutom att det blir billigare så har jag ett tracking nr.....
Intressant! Vilka volymer ska man upp i?
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-15, 11:48 #72
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Kommer inte ihåg vad jag sa till DHL, men tror det rörde sig om en 60-70 brev /dag
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-15, 03:55 #73
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 272
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 272
Har noterat nu att varubrev ekonomi faktiskt är lanserat: posten.se

Är det någon av er som testat?

Vikt 150-2000 gram
Antal: Minst 500 per sändning
Pris: 15 kr/st + 10 kr/kg (minst 16,50 per försändelse)
Gonte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-15, 04:17 #74
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Posten ringde mig förra veckan och skulle informera om varubreven. Problemet var att de inte kunde ge någon konkret information överhuvudtaget. Jag har varit i kontakt med min kontaktperson och hon svarade att hon skulle återkomma senare denna vecka.

Det ska bli intressant att höra vad de har att säga. Men så länge som det inte finns varubrev som a-post så är det inte intressant för mitt företag. Tydligen så kommer det till våren 2009. Jag vågar inte hoppas på för mycket. Jag har redan hört rykten om att försändelserna inte ska vara spårbara som vi hade hoppats på (vilket även har nämnts i den här tråden).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-15, 10:24 #75
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Det finns info på hemsidan där det inte står någonting. På postcentret bekräftar de att de inte har en aning vad som gäller men att tjänsten existerar

Det som verkar kul är PPD (Påse på dörren) som verkar nytt?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-15, 11:12 #76
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
Citat:
Originally posted by Gustav@Oct 15 2008, 04:17
Posten ringde mig förra veckan och skulle informera om varubreven. Problemet var att de inte kunde ge någon konkret information överhuvudtaget. Jag har varit i kontakt med min kontaktperson och hon svarade att hon skulle återkomma senare denna vecka.

Det ska bli intressant att höra vad de har att säga. Men så länge som det inte finns varubrev som a-post så är det inte intressant för mitt företag. Tydligen så kommer det till våren 2009. Jag vågar inte hoppas på för mycket. Jag har redan hört rykten om att försändelserna inte ska vara spårbara som vi hade hoppats på (vilket även har nämnts i den här tråden).
Den information som vi fått är att varubrev redan används av större postorderföretag som betakunder till Posten. Däremot kommer det inte vara någon tracking på det utan bara en bekräftelse på att du lämnat in det.

Frågan är hur de hanterar leveranser som kommer bort när de själva inte har tracking. Vi får se vad som händer.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-15, 13:09 #77
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Årets fiasko är vad det är.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-15, 18:39 #78
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Man måste ju bara hata Posten. Vi har i alla år efterfrågat snabba och tillförlitliga leveranser. Posten väljer då att lansera en tjänst för b-post och utan spårning. Vad ska man säga?

De tänker hänga varorna på mottagarens ytterdörr :blink:. Om brev som delas ut via utlämningsställen eller direkt i brevlådan försvinner, hur ska det då gå med varor som lämnas utanför dörren? Det hela verkar ju helt vansinnigt.

Tjänsten är anpassad efter större e-handlare. Vilket är företaget som har efterfrågat den här tjänsten skulle jag vilja veta? Har någon efterfrågat den?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-16, 01:05 #79
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 272
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 272
Just PPD (påse på dörr) verkar vara ett valfritt alternativ, i vissa fall kan det säkert passa även om jag aldrig skulle köra på det...

Men intresset av att ge varje kolli ett unikt nr för att sen ändå inte kunna spåras känns faktiskt rätt patetiskt.

Prismässigt har jag inte orkat räkna på saken, kontentan är att jag ypperligt sällan skickar sådanna mängder på en gång, men så pysslar jag inte heller så mycket med e-handel.
Gonte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-16, 12:35 #80
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Citat:
Originally posted by DreamLogistics@Aug 12 2008, 13:46
Nu ska vi se...

Vi har ett väldigt nära samarbete med Posten och har kontakt med dem veckovis. Den information som vi fått om just varubrev är att de just nu är några få stora aktörer som fungerar som testpiloter. Fungerar det väl ska troligtvis varubrev även finnas för oss andra.

DÄREMOT kommer inte det vara den typ av tracking som ni är vana vid med paket. På varubrevets tracking kommer man endast se att man lämnat in paketet, därefter finns ingen tracking.

Tycker detta verkar skumt för de flsta av oss vet om man lämnat in eller om Posten hämtat ens brev. Men, men... Detta är den info som vi fick senast igår.
Det som är fördelen är ju att man har bevis inför kunderna att försändelsen faktiskt är skickad. Många drar ju direkt slutsatsen att hela företaget är bluff och båg och bedrägeri om deras order inte kommit fram på 3 dagar.

Tänk vilken dröm det vore att ha försändelser som spårades hela vägen, och som blippades av sista gången innan utkörning till adressaten. Så att de ändå kunde levereras direkt i brevlådan menar jag. Hoppas, hoppas, hoppas att detta skulle kunna vara verklighet år 2020....

Edit: Oj, det fanns visst en hel sida till med kommentarer, nu ser mitt inlägg lite korkat ut men det får stå kvar. Jasså? Påse på dörr? Verkar livsfarligt om det gäller lägenhetshus. Men då borde de ju kunna butta ner den i brevlådan om den var platt nog?
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017