Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ipeer

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-19, 21:02 #11
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Westman:
Hrm.. skumt. Fungerar finfint här..

"Har fått ett litet problem på jobbet...

När jag skulle kolla mina servrar/SAN i lördags så hadde jag ett vattenstånd i serverhallen på 2 meter (och nej, jag har inte vattenkylning). Problemet som jag nu har är att även min backup som stod i en annan brandzon också är drabbad. Detta gör att jag gärna skulle villja få ut info från min EVA. Jag har hängt upp alla mina 96 diskar på tork. Frågan är om det är något mer jag bör göra.

När jag pratar med HP så säger dom bara IBas, men jag ger inte upp så lätt. Jag antar att jag måste tvätta mina diskar med acceton/rödsprit eller sprit. Men skall jag göra detta nu när diskarna fortfarande är fuktiga, eller skall jag vänta tills dess att dom har torkat.

Nästa fråga är om det kommer att fungera??? Jag har gjort detta med bärbara tidigare, och det har funkat. Men undra hur en EVA reagerar???

Om det är någon som har några funderingar/tankar/Idéer, så tar jag tacksamt emot dessa. "


Uppföljning:
"Jaha då var detta över för nu.

En liten rapport om någon är intresserad.

Vi skickade 80 st vattendränkta diskar till IBAS, dom tog emot dessa och började försöka läsa ut data. 24 av diskarna var så dåliga att det inte gick att läsa ut något data från dom. När själva utläsnings jobbet var klart så var det dags att försöka bygga upp datat på ett sådant sätt att det går att läsa det.En EVA är uppbyggd på med en massa krypteringar och egna vraid lösningar vilket gör detta väldigt svårt. I detta läge så kontakta vi HP för att få information och hjälp med detta. Informatinen om hur en EVA är uppbyggd ville inte HP dela med sig av ( detta har jag full förstålse för) så Ibas/Ontrack var tvungna att köpa en egen EVA så att dom kunde göra lära sig hur den fungerar. Utvecklarna av HP EVA i USA sa att IBAS hade mindre än 0,001% chans att lyckas med att återskapa data. Varken HP eller något annat recovery företag har lyckats med detta, detta gjorde att Ibas/Ontrack blev extra sporrade att lyckas.När dom väl hade fått sin EVA installerad i USA så tog det mindre än 2 veckor innan dom hade lyckats med det som inget annat företag eller HP har lyckats med. Dom kunde läsa ut data ur en totalt krashad EVA.

Jag har nu fått den data som gick att läsa ut, totalt så blev det över 4 Tb data eller ca 86% av allt data.


Säga vad man vill, men IBAS kan sin skit så att säga. Lite off-topic kanske. Men ändå,
backuper är inget man helt kan förlita sig på att andra utför åt en.. Man måste testa dem!
Detta var brandkåren i Gårda här i Göteborg.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 21:05 #12
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Den som byggde den serverhallen/backuplösningen borde bli av med jobbet!
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 21:21 #13
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Originally posted by jonasb76@Aug 19 2008, 21:05
Den som byggde den serverhallen/backuplösningen borde bli av med jobbet
Ja, det är verkligen skrämmande att sånt här kan hända. I fallet med räddningstjänsten var det ju HP som sålt och installerat en backuplösning till sin EVA som inte fungerade för fem öre och aldrig gjort det. Jag blir lika förbannad varje gång stora företag gör den här typen av misstag och kommer undan med det.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 21:27 #14
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av MMC
Citat:
Ursprungligen postat av jonasb76
Den som byggde den serverhallen/backuplösningen borde bli av med jobbet
Ja, det är verkligen skrämmande att sånt här kan hända. I fallet med räddningstjänsten var det ju HP som sålt och installerat en backuplösning till sin EVA som inte fungerade för fem öre och aldrig gjort det. Jag blir lika förbannad varje gång stora företag gör den här typen av misstag och kommer undan med det.
Mjaa... Det är ju inte den som installerar det som borde få skulden för att backuplösningen inte fungerar. Det är ju den som sköter den.
En backuplösning fungerar aldrig av sig själv år ut och år in efter installationen är gjord.

Det är flera är på forumet fått erfara.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 21:31 #15
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:
Originally posted by -MMC@Aug 19 2008, 21:21
Citat:
Ursprungligen postat av jonasb76
Den som byggde den serverhallen/backuplösningen borde bli av med jobbet
Ja, det är verkligen skrämmande att sånt här kan hända. I fallet med räddningstjänsten var det ju HP som sålt och installerat en backuplösning till sin EVA som inte fungerade för fem öre och aldrig gjort det. Jag blir lika förbannad varje gång stora företag gör den här typen av misstag och kommer undan med det.

Mjaa... Det är ju inte den som installerar det som borde få skulden för att backuplösningen inte fungerar. Det är ju den som sköter den.
En backuplösning fungerar aldrig av sig själv år ut och år in efter installationen är gjord.
Det är flera är på forumet fått erfara.
Nej, visst, men i det här fallet så förstod jag det i alla fall som att backupen aldrig fungerat. Detta eftersom de köpte en ny, fetare EVA med samma lösning som tidigare och HP fick det inte att funka då heller så till slut fick de byta till NetBackup. Läs tråden på itproffs
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 21:33 #16
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Spelar ingen roll om den aldrig fungerat. När backupansvarig kontroller sin backup dagen efter leveransen så borde han/hon flaggat för att det inte funkade.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-20, 22:12 #17
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Då det var Göteborg Energi som fick problem och öppnade dammluckor
uppströms samtidigt som de stängde nedströms så stod Göteborg Energi
för IBAS-notan. De har i sin tur stämt ATEA som installerade lösningen.

Teknikern på ATEA hade tydligen glömt fylla i serienumret för backup-
mjukvaran, så jag antar väl att tiden gick ut efter 30 dagar..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-22, 17:21 #18
Pewas avatar
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 253
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem
Pewas avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 253
IDG har nämnt historien här: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.174937
Pewa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017